Är ett Ikea Hemnes vitrinskåp.
Och är två glidklammer som löper i spår
Kan känna med handen var det sitter
Har fotat innifrån med mobil för att se hur, men fattar inte hur man lossar.
Att bara dra ner funkar inte
Och man kommer bara till med en hand.
Tips någon?
 
  • Grå plastdetalj från IKEA med text och symboler, troligen en möbelfästeskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag hittar inget Hemnes med skjutdörrar, men Havsta ser ut att ha liknande låspryttlar.

Enligt sidan 28 i denna

[länk]

ska man i så falla trycka tungan uppåt för att låsa. Så då borde man ju låsa upp genom att dra ner tungan.
Jag har samma utmaning (vill ta loss skjutdörrar på Ikea HAVSTA skåp), men jag lyckas inte rubba tungan neråt. Är det någon som lyckats och vet att det går? Eller är det någon som vet om det är en låsmekanism som hindrar att man låser upp spärren när man en gång har låst den?
 
A A14 skrev:
Jag har samma utmaning (vill ta loss skjutdörrar på Ikea HAVSTA skåp), men jag lyckas inte rubba tungan neråt. Är det någon som lyckats och vet att det går? Eller är det någon som vet om det är en låsmekanism som hindrar att man låser upp spärren när man en gång har låst den?
Jag kom på hur man gör. Det finns en låsmekanism. Man behöver trycka ihop bågen på båda sidorna. Se de två röda pilarna överst. Därefter kan man enkelt dra spärren nedåt.
 
  • Vit låsmekanism från IKEA med röda pilar som visar hur man trycker ihop bågen för att dra spärren nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.