Jag gör om gamla stallet till verkstad och kommer behöva två nya bärlinor enligt bifogad bild. Jag var först inne på limträbalkar och gjorde uträkningen på http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx vilket då skulle innebära 115x450s limträbalk i mitten av garaget. Så mycket takhöjd vill jag inte förlora och råkade i samma veva stöta på två stålbalkar jag kan komma över och samtidigt spara några tusenlappar. Dessa är HEA 250 och enligt en tabell jag såg här på forumet skulle en sådan motsvara en bra mycket högre träbalk än 115x450, så det känns ju väldigt lämpligt när man har tillgång till balkarna.

Då undrar jag vad man mer ska tänka på i det här fallet, med en sådan balk? Jag har läst lite och det verkar som att det är viktigt att förankra en H-balk i sidled för att undvika att de rör sig i konstruktionen. Sen har ju stål en annan egenvikt och är på sitt sätt "mjukt" så jag undrar om en sån balk över tid kan börja säcka ner?

I ytterväggen är det nog inget problem då det kommer vara stolpat förutom över själva garageporten (runt 3 m). Har räknat på det också på moelvens sida och det ser bra ut.

Skiss av takstomme för ombyggnad av stall till verkstad, inkluderar mått och placering av nya bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stål säckar inte ner över tid.
 
Det går väl att säkra mot rörelser med några franskskruvar. Annars är det väl bara att köra på. Sen kan du ju bygga en telfervagn att montera på mittbalken. Den lär nog hålla för lite last utöver taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.