Mina vänner,

Jag önskar ha ett hdmi-uttag på väggen som ska vara anslutet till ett annat hdmi-uttag på motsatta väggen i ett rum. På den väggen ska det vara en TV som då blir kopplad till en laptop från andra sidan rummet.

Har hittat ett antal hdmi-uttag för infällning i apparatdosa vilket är vad jag önskar. Dock vill jag helst inte ha en hdmi-kabel som går i vägg-tak-vägg utan hellre en nätverkskabel då hdmi kablar i regel bara finns på fasta längder. Har hittat konverterare nätverkskabel <> hdmi men de är dels rätt dyra, verkar kräva egen ström och är för stora för att pilla in i en apparatdosa.

Någon som har löst detta? Om så, hur?

Tack på förhand!

// Azkel

PS. står alltså med öppna reglar vilket gör att jag vill ha en inbyggd lösning.

Det är ju inte direkt enkla signaler som går i en HDMI kabel, så jag tror det blir knepigt att få det fungera med nätverkskabel.

Specifikationen säger max 10 meter med rätt kabel för att säkert fungera, Det lär finnas kablar som är 23 meter men de kostar typ 100 kr/m.
Kontakteringen är säkert lika kinkig som kabeln.

Inte funderat på fjärrkontroll till datorn istället?
Protte

prototypen prototypen skrev:
Det är ju inte direkt enkla signaler som går i en HDMI kabel, så jag tror det blir knepigt att få det fungera med nätverkskabel.

Specifikationen säger max 10 meter med rätt kabel för att säkert fungera, Det lär finnas kablar som är 23 meter men de kostar typ 100 kr/m.
Kontakteringen är säkert lika kinkig som kabeln.

Inte funderat på fjärrkontroll till datorn istället?
Protte
Helt enig! Hdmi är en knepig kabel som jag absolut inte vill kapa/kontaktera etc. Det finns ju dock signalkonverterare från hdmi till nätverkskabel så bevisligen går det att brygga dessa två. Optimalt hade varit ett hdmi-uttag på utsidan med nätverksanslutning på insidan anpassat för apparatdosa men det verkar inte finnas. Ja, fjärrkontroll går ju förstås, det här är ju lite teknik-larv om jag ska vara brutalt ärlig!

// Azkel

Bästa svaret

Det finns givetvis konverterare från HDMI till tvinnade kablar typ CAT6 etc, eller till optofiber, men som du sade är de oftast aktiva och får inte nödvändigtvis plats i en dosa.

Så om jag skulle göra en liknande vägg hemma skulle jag se till att ha ett 20mm rör eller liknande mellan två dosor där jag trär i en display-port kabel eller liknande färdigkontakterad kabel. Det kommer ge absolut bäst resultat, med tanke på alla problem som brukar komma med för många skarvar av sådan kabel.

Eventuellt överskott kan man rulla upp vid antingen TV eller datorsidan.

Om detta inte är ett alternativ skulle jag föreslå HDMI-uttag för dosmontage som har HDMI-kontakter på båda sidorna så att du kan använda en förkontakterad kabel internt i väggen. Ev så kan du ta upp ev överskott från de fixa längderna genom att dra en aningens längre väg.

A Anders243 skrev:
Det finns givetvis konverterare från HDMI till tvinnade kablar typ CAT6 etc, eller till optofiber, men som du sade är de oftast aktiva och får inte nödvändigtvis plats i en dosa.

Så om jag skulle göra en liknande vägg hemma skulle jag se till att ha ett 20mm rör eller liknande mellan två dosor där jag trär i en display-port kabel eller liknande färdigkontakterad kabel. Det kommer ge absolut bäst resultat, med tanke på alla problem som brukar komma med för många skarvar av sådan kabel.

Eventuellt överskott kan man rulla upp vid antingen TV eller datorsidan.

Om detta inte är ett alternativ skulle jag föreslå HDMI-uttag för dosmontage som har HDMI-kontakter på båda sidorna så att du kan använda en förkontakterad kabel internt i väggen. Ev så kan du ta upp ev överskott från de fixa längderna genom att dra en aningens längre väg.
Tack Anders,

Jag misstänkte att det var någonstans där jag skulle landa men ville i alla fall se om det fanns bättre alternativ.

// Azkel

Lite sent svar kanske men here goes...
Vill du slippa dra HDMI finns två alternativ:
  • HDBase-T som använder en cat5e eller cat6 för överföringen. Kostar från ca en tusenlapp om man klarar sig med 1080p. Vill man kunna köra UHD med HDR och vill ha lite annan funktionalitet som tex ARC, dubbelriktad IR, 100mbit ethernet, RS232 kan det kosta ganska många tusenlappar.
  • HDMI over IP. Ju högre upplösning och fler funktioner du vill ha desto högre krav ställs på din infrastruktur. Har du många bildkällor och bildvisare och vill kunna använda flera av dessa i kombination med varandra och dessutom köra UHD är det snudd på ett krav att köra 5 eller 10GBase-T.
Jag har själv i ett antal år kört HDBase-T med hårdvara från Gefen och är 100% nöjd då då jag utan att kompromissa med bildkvalitet kunnat placera alla bildkällor utanför vardagsrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.