Elkopplingsschema för fläkt med märkningar för termostat, huvud- och hjälpspole samt strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för en fläkt med färgkodade ledningar och komponenter som kondensator och plint.
Skapa konto
Bild på en öppen kopplingsdosa med flera anslutna elkablar och terminaler, symboliserar felsökning av ventilationssystem.
Skapa konto
Hej,

inser mina begränsningar i både ellära och uppenbarligen även i googlandets ädla konst.
Efter att ha försökt rådfråga ett antal elkunniga men ändå sitter kvar med min undran så går jag rätt på huvudådern så att säga

jag insåg i dagarna att det var någon vajsing med min ventilation. När jag växlade från grundläget för ventilationen till det ökade ventilationsläget med vredet på köksfläkten…..så blev det ingen ökning.
Det både hördes (ingen ljudökning) och kändes (fuktigare kvar längre i badrummet efter dusch).

Fick för mig att följa the ”power-train” ifrån vredet och upp till fläktmotorn i kupan på taket.
Är det fel på ngt relä eller något i köksfläkten, kabelbrott pga råtta på väg upp till fläkten eller helt enkelt en paj motor?

Inga konstigheter i köksfläkten, normalläget ger 100 V i ledaren (styvfasen till fläkten) och det ökade läget ger 230 V. Så långt verkade allt bra.
Klättrade upp på taket o fann en fläkt som mycket riktigt stod helt stilla. Dock snurrade fläkten till min förvåning lätt, jag hade kke tänkte mig mer som kärvt AB.
I kopplingsdosan såg det på det stora hela ut som i teckningen (lånad bild).
I min värld ska fläkten gå nonstop, mestadels på grundboken 100 V och ibland med ökad ventilation på 230 V. Så kondensatorn borde ju inte behöva vara en startkondensator tänkte jag men vad vet väl jag!?
Med grundläget valt på köksfläkten och 100 V ut så hade jag vid mätning 100 V mellan 1 o 2, och samma mellan 2 o 3.
Detta tolkade jag som att kondingen är hel, kan ju dock vara helt fel, men det är den ena delen jag inte blir klok på. Vad borde det vara?

Den andra delen är att om det nu inte är en startkonding utan en driftkonding, borde den inte gå även utan den då? Iaf en stund!? Eller möjligtvis baklänges!?
Plockad med mig fläkten ner för att kunna försöka mig på lite ytterligare felsökning och för att ha med som Googleunderlag för elscheman och eventuell nybeställning.
Fick hjälp med att komma på att koppla på fas-nolla 230 V för att se om det blev ens något livstecken (inte medkopplat kondingen o jorden).
Dåminsan började det surra lite i den och viss tendens till att börja snurra skymtades.
Poooff sa det dock och var den inte trasig innan så är den väl det nu. Hittar iaf ingen säkring att byta på den. Till saken hör åxå att jag försökte mäta/ringa motorn utan lycka, Fick lixom inga vettiga värden hur jag än försökte.

Har gått i stå här och ber om hjälp för att förstå upplägget.

Kondensatorn tillsammans med en extra lindning ger ett förskjutet magnetfält som gör att rotorn snurrar.
Det är inte ovanligt att kondensatorn lämnar in efter x antal decenniers drift.
Det går att göra en enkel koll av kondensatorns mha ohmmätning med ett universalinstrument.

• Gilla
Erikssson
  • Laddar…
Det som brukar gå sönder är kondensatorn som inte ger tillräckligt med ström pga att den tappat kapacitans och/eller fått högre ESR. Men om du mätte full spänning med motorn inkopplad så tror jag den är hel, utan istället avbrott i motorns hjälplindning/krets. Men jag vet inte vilken spänning, relativt inspänningen, som är normal att mäta upp. Man behöver i vilket fall mäta kapacitansen i kondensatorn.

Det kan gå att knuffa igång motorn utan hjälplindning. Det låter som att du kom så långt. Men utan varv på motorn så blir strömmen genom lindningen högre. En stor motor skulle ha löst säkringen på nån sekund. Trodde inte att en liten fläktmotor skulle ge upp. Men nu har du i alla fall hittat ett fel ;)

• Gilla
Erikssson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.