Hej!

Jag har ett kanske inte allt för ovanligt problem. Vi har en relativt liten hall i förhållande till alla skor och kläder som måste få plats där. Behöver speciellt någonstans att hänga/lägga barnens kläder, så jag funderar på att snickra en egen hatt-/skohylla där även dessa får plats.

Utrymmet för hatt- och skohyllan är 1400 mm brett med normal takhöjd. Nuvarande hyllor är endast 70 cm i bredd så bara en breddning av dessa kommer antagligen att ge ett stort lyft. Men målet är att få in en radda krokar på låg höjd som ska vara lätta för barnen att nå (helst inte bakom alla vuxenkläder). Någon som har någon idé om hur detta ska göras? Har funderat på en klädstång med gångjärn som kan öppnas upp som en dörr, med barnkrokar bakom. Men det borde finnas bättre lösningar.

Skulle även behöva info om var man får tag i nät/galler/klädstång mm för hatt-/skohylla. Sedan funderar jag på att bygga två smala, höga skåp vid sidan av hyllorna. Finns det färdiga sådana att köpa? Materialet skall vara oljad ek (absolut krav från frugan :)
 
Åsa Lund skrev:
[länk] kan vara nåt att börja med?
Krokar måste kanske inte sitta på träunderlag? [länk]

Sen finns det säkert massor på Blocket, oljad ek är inte det hetaste just nu
Tack för svaret. Jysk har en del rätt snygga grejer, men det är MDF med ekfaner så hållbarheten kan säkert diskuteras.Man vill ju inte att hatthyllan ska rasa ner.

Jag hade nog ändå tänkt att bygga grejerna själv för att få det exakt som jag vill ha det.
 
Vi letade köksmöbler och hittade för oss ett nytt Svenskt företag som heter Hans K.
Blev köksmöbler, mediamöbel samt flera hallmöbler pga den fina kvalitén.
Kolla på http://www.hansk.se
 
P-plats skrev:
Vi letade köksmöbler och hittade för oss ett nytt Svenskt företag som heter Hans K.
Blev köksmöbler, mediamöbel samt flera hallmöbler pga den fina kvalitén.
Kolla på [länk]
Ja, det är ju fina grejer. Köpte 8 st klädhängare från Hans K för något år sedan (lite av ett impulsköp då vi hade ett presentkort som höll på att gå ut). Så oljad ek är vi som sagt inkörda på nu :)

Deras hyllor är däremot bara 80 cm, vilket känns onödigt lite då det finns plats för mer.
 
Någon som har något på temat möbelsnickeri?
 
Du har inte skrivit något om vilken stil du önskar men själv gillar jag lite gammaldags charm så mitt svar blir därefter.

Jag byggde en egen hylla till vår hall, relativt enkelt dock eftersom vi har ett dedikerat utrymme i hallen som tidigare ägare fixat men ändå. Vår hylla är bara en limträskiva av furu med en enkel profil fräst i framkanten, den sitter fast i utrymmet med en list som följer tre sidor. För upphängning så sitter det ankarkrokar i hatthyllan och väggkrokar på väggen. Barnens krokar sitter på väggen på kortsidorna vilket fungerar bra. Tyvärr har jag ingen bra bild och att ta en nu med alla kläder där känns ogörligt eftersom det är fantastiskt mycket kläder som hänger där.

Ankarkrokar: http://www.byggfabriken.com/sortime...krokar-och-hangare/info/product/577-231-krok/

Väggkrokar: http://www.byggfabriken.com/sortime...krokar-och-hangare/info/product/575-211-krok/

Du kan nog hitta mycket här på forumet, kanske mest i "Socialt & projekt" som exempelvis Johnsvis tråd om ett hus från 1929 som är mycket lik den hyllan jag själv byggt.

https://www.byggahus.se/forum/socia...hus-fran-1929-a-4.html?perpage=15#post2370023

Lycka till.
 
Tack för tipsen! Klädkrokar på sidorna för barnens kläder låter som en vettig lösning. Gärna med lite småhyllor där också med plats för mössor och vantar mm. Dessa bör då ha en botten av nät/galler för att tåla väta. Någon som vet var man for tag i sådant material?

Har även en liten idé att bygga in någon form av klädtorkningsfunktion, typ fast monterad kupevärmare eller stöveltork vid barndelen. Någon som har erfarenhet av det? Kanske inte är så bra för träkonstruktionen i och för sig..?
 
Kupevärmare skulle jag nog inte rekommendera med tanke på brandrisken men du kanske kan göra en fläktkanal som går via ett vattenelement eller skaffa en fläktkonvektor att koppla i serie med ett befintligt vattenelement. Träet i anslutning blir visserligen torrt men vad gör väl det?
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.