Hej!
Jag har fått ärva en Electrolux Ankarsrum N.4 á 400W från en äldre släkting. Maskinen går som tåget efter en lagning genom 3D-print av en uttorkad plastbit föregående år. Det enda jag saknar är möjligheten att reglera hastigheten på maskinen.

Jag har försökt luska i om det är en DC eller AC motor men inte hittat pålitliga svar.

Min ursprungliga tanke är att man kan transformera ned spänningen till motorn för att på så vis uppnå en lägre hastighet på motorn? Eller är det bara en PWM som saknas kanske?

• Elektronisk komponent och motor inuti en äldre Electrolux Ankarsrum köksmaskin, med synliga kablar och anslutningar, utan hastighetsreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en Electrolux Ankarsrum N.4 motor, synliga kablar och komponenter, diskuteras möjligheter för hastighetskontroll via PWM eller spänningstransformering.
    Skapa konto
  • Inre mekanism av en äldre Electrolux Ankarsrum köksmaskin, visar motor och elektriska komponenter.
    Skapa konto
  • Närbild på insidan av en Electrolux Ankarsrum N.4 mixer, visar mekanism med fjäder och kablage.
    Skapa konto
Man kan se kommutatorn och kolborstarna på dina bilder. Det är en DC-motor och du kan styra den genom att ändra spänningen. Enklast borde vara med en dimmer.

Jag vill minnas att det är en Allströmsmotor. Det är en knepig liten rackare som kan gå på både lik och växelström.

J Jonas928 skrev:
Jag vill minnas att det är en Allströmsmotor. Det är en knepig liten rackare som kan gå på både lik och växelström.
Det stämmer. Den drivs ju trots allt av växelström här. Det är den motortyp som används i den absoluta merparten av hushållsmaskiner. Det går att använda varvtalsstyrningen från en gammal borrmaskin till exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.