Hej!
Jag har fått ärva en Electrolux Ankarsrum N.4 á 400W från en äldre släkting. Maskinen går som tåget efter en lagning genom 3D-print av en uttorkad plastbit föregående år. Det enda jag saknar är möjligheten att reglera hastigheten på maskinen.
Jag har försökt luska i om det är en DC eller AC motor men inte hittat pålitliga svar.
Min ursprungliga tanke är att man kan transformera ned spänningen till motorn för att på så vis uppnå en lägre hastighet på motorn? Eller är det bara en PWM som saknas kanske?
Jag har fått ärva en Electrolux Ankarsrum N.4 á 400W från en äldre släkting. Maskinen går som tåget efter en lagning genom 3D-print av en uttorkad plastbit föregående år. Det enda jag saknar är möjligheten att reglera hastigheten på maskinen.
Jag har försökt luska i om det är en DC eller AC motor men inte hittat pålitliga svar.
Min ursprungliga tanke är att man kan transformera ned spänningen till motorn för att på så vis uppnå en lägre hastighet på motorn? Eller är det bara en PWM som saknas kanske?
Det stämmer. Den drivs ju trots allt av växelström här. Det är den motortyp som används i den absoluta merparten av hushållsmaskiner. Det går att använda varvtalsstyrningen från en gammal borrmaskin till exempel.J Jonas928 skrev:
Liknande trådar
-
Ankarsrum No 927 användning för bästa uppvärmning?
Ved, Pellets, Flis -
Fixa ytskikt Viking 86 Ankarsrum-kamin
Ved, Pellets, Flis -
Hur tänder och eldar jag bäst i en sådan här? (Ankarsrum no 79)
Ved, Pellets, Flis -
Bosch utdragbar köksfläkt, hastighetsreglage
Vitvaror -
Ankarsrum viking 82
Ved, Pellets, Flis