Hejsan!

Jag har precis lagt furugolv i hallen (för att återställa hur huset såg ut när jag köpte det, och bevara den gamla lantliga känslan) och ska nu behandla det.
I vardagsrummet som ligger intill har jag nyligen slipat, lutat (med vitt pigment) och sedan såpaskurat, även det med lite vitt pigment i.

Jag har kvar både lut och såpa så det snabbaste och enklaste hade ju varit att behandla det i hallen på samma sätt. Men jag vill ju såklart att det ska vara lite mer tåligt då det är en hall.

Har hört väldigt gott om Osmo hårdvaxolja, så min fråga är om jag kan luta golvet med vitt pigment först som jag gjort i vardagsrummet, och sedan måla på med en opigmenterad hårdvaxolja över det? Jag vill inte att golvet blir för vitt nämligen. Annars finns det ju hårdvaxolja med vitt pigment i, men jag är orolig att det ska bli för mycket ”shabby chic” över det.

Så, köra på som i vardagsrum med lut och såpa (pga att det är enklast eftersom jag har allt hemma redan) eller investera i en bra hårdvaxolja? Och kan jag i så fall luta golvet innan jag hårdvaxoljar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.