Hej

Jag provade den hyllade 3M xtraxt cubitron2 710W med min Festool 150/5 med hård slipplatta (blå). Med syfte för bättre avverkning och hållbarhet som alla argumenterade för. Festools Granat är bra men slits ut för fort och är löjligt dyra...

Till 3M använder jag festools skyddmellanlägg protection pad pp-stf 150mm så jag inte sliper sönder den dyra slipplattan. Mellanlägget rekommenderas ju att använda om man kör nätsliprondeller.
Dock upplevde jag att slipning blir avsevärt sämre med skyddinlägget på, och är i princip omöjligt att slipa jämnt & plant, utan det blir liksom vågigt och ojämnt. Blev rätt besviken. Nåt sånt förekom inte med Granat papper..

Tog bort inlägget och körde nätrondellen direkt på plattan och blev en stor skillnad. Perfekt & fint resultat som jag vill ha så. Jag vågade dock inte köra på för länge ifall plattan skulle ta skada. Nätsliprondellen är ju otrolig tunn.

Nu till frågan: Finns det mellanlägg som är mycket hårdare än Festools som funkar ihop med ETS150/5 ?
Har sett Mirka, 3M egna men vet inte om de passar avseende hål för dammupptagning.

Annars har 3M en annan variant Cubitron2 hookit 775L som verkar intressant.. Nån som provat ?

Tacksam för svar

Beställde hem 3m cubitron 775L
Riktigt bra sliprondell måste jag säga, fantastisk hållbarhet och resultat. Nedan finner ni en bild på slippappren. En användes i 25-30min (som sitter på maskinen) slipande på en osmo behandlade ek planka och en helt ny. Knappt skillnad.

Aldrig mer Granat!

Två sliprondeller med hål och text, ligger på träyta, en delvis i slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Det är kanske orättvist att jämföra något papper med Cubitron 😉
Hur fungerar hålmönstret med festools? Det ser inte ut att matcha så mycket?

Orättvist eller inte.. De andra får komma ikapp då :)

Hålbilden stämmer ju inte med Festools platta, trots det sugs dammet in hur bra som helst. Dock behöver man dammsuga lite på plattan när man byter papper. Det behövs även med granat papper fast i mindre mängd..
Stör mig inte om du frågar mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.