1 164 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Hård- eller mjuklöda kopparör
Att hårdlöda kopparrör, förutsätter tillgång till gassvets. Medan mjuklödning kan utföras med vanlig gasolbrännare.
Finns det fördelar med att hårdlöda, som motiverar den extra kostnaden att skaffa gassvets?
Finns det fördelar med att hårdlöda, som motiverar den extra kostnaden att skaffa gassvets?
Hårdlödning ställer inte riktigt samma krav på renhet och en erfaren person kan ofta "mecka ihop" det mesta, även tillfälliga lösningar.
En ev nackdel med hårdlödning är att materialet blir glödgat och därför blir mjukare efter lödning.
För hemmapulare som kan ta god tid på sig att putsa/rengöra och applicera flussmedel så anser jag att mjuklödning är ett utmärkt alternativ. Se dock till att använda godkänt lod.
En ev nackdel med hårdlödning är att materialet blir glödgat och därför blir mjukare efter lödning.
För hemmapulare som kan ta god tid på sig att putsa/rengöra och applicera flussmedel så anser jag att mjuklödning är ett utmärkt alternativ. Se dock till att använda godkänt lod.
Med godkänt lod, menar du blyfritt då?
Vilket godkännande skulle man behöva menar du?
Vilket godkännande skulle man behöva menar du?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Enligt mig är hårdlödning lättare så bara av den anledningen kanske det är värt det men jag skulle säga nej.
Mjuklödning är begränsat till köpta löddelar medans med hårdlödning kan man bygga i princip vad som helst vilket kan vara en stor fördel men knappast relevant för dig.
Mjuklödning är begränsat till köpta löddelar medans med hårdlödning kan man bygga i princip vad som helst vilket kan vara en stor fördel men knappast relevant för dig.
Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?G Gabbe1 skrev:
<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
https://www.rinkabyror.se/artikel/tennlod-p30-95-5-2-0mm-250g/
<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
https://www.rinkabyror.se/artikel/tennlod-9730-250g/
Jag köpte den här sist.
https://www.amazon.se/Cornat-T580599-Monteringsplats-100-silver/dp/B001B4QFQM
Tidigare har rinkaby sålt lod per meter.
https://www.amazon.se/Cornat-T580599-Monteringsplats-100-silver/dp/B001B4QFQM
Tidigare har rinkaby sålt lod per meter.
Här hemma mjuklöddes allt i första versionen av värmesystemet. Det kändes avsevärt mer hanterbart för en nybörjare och exakt noll fogar har läckt sedan dess.
För tappvatten användes Rör-i-rör och några enstaka mjullödningar.
I version 2 av värmesystemet gick jag all in på presskopplingar. Inget kan ta eld, nästan omöjligt att göra illa sig, alla kopplingar blir exakt lika bra (eller dåliga), man kan enkelt bygga hela systemet i förväg och sedan pressa allt vid ett tillfälle. Skulle inte ens överväga att göra något annat om det blir en version 3. Pressmaskin är billigt att hyra och kopplingar köper man på nätet eller tex Hornbach. Enda nackdelen är möjligen att en pressdel är cirka dubbelt så dyr som en löddel, men i det stora hela är det ändå småpengar.
För tappvatten användes Rör-i-rör och några enstaka mjullödningar.
I version 2 av värmesystemet gick jag all in på presskopplingar. Inget kan ta eld, nästan omöjligt att göra illa sig, alla kopplingar blir exakt lika bra (eller dåliga), man kan enkelt bygga hela systemet i förväg och sedan pressa allt vid ett tillfälle. Skulle inte ens överväga att göra något annat om det blir en version 3. Pressmaskin är billigt att hyra och kopplingar köper man på nätet eller tex Hornbach. Enda nackdelen är möjligen att en pressdel är cirka dubbelt så dyr som en löddel, men i det stora hela är det ändå småpengar.
Jag har personligen bara jobbat med tennlod som innehåller silver (utan flussmedel) och i kombination med Bera lödfett. På dina länkar ser det ut som att tennlod med koppar har något högre smältpunkt. Men skillnaden är liten så antagligen funkar det bra med båda alternativen.C Corpus skrev:Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?
<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
[länk]/
<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
[länk]/
Det är ett silvermjuklod (zooma in på själva artikeln/bilden) och innehåller inget bly. Just att det är silver eller koppar ger det de egenskaper som önskas såsom rätt smälttempratur och lämpade för vatten.C Corpus skrev:Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?
<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
[länk]/
<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
[länk]/
Jag kör själv med rinkabys silvermjuklod, bera fett och rothenberger brännare med utmärkt resultat.
Redigerat:
Jo, det är ett tennlod. 97%tenn och 3%silver.
Liknande trådar
-
Högskåp för kyl/frys nu eller bä?
Kök -
Mura upp tegel men enkel eller dubbel?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bärande hjärtvägg eller?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mögel eller kalk i källare
Miljö & Hälsa -
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera