Att hårdlöda kopparrör, förutsätter tillgång till gassvets. Medan mjuklödning kan utföras med vanlig gasolbrännare.
Finns det fördelar med att hårdlöda, som motiverar den extra kostnaden att skaffa gassvets?
 
Hårdlödning ställer inte riktigt samma krav på renhet och en erfaren person kan ofta "mecka ihop" det mesta, även tillfälliga lösningar.
En ev nackdel med hårdlödning är att materialet blir glödgat och därför blir mjukare efter lödning.

För hemmapulare som kan ta god tid på sig att putsa/rengöra och applicera flussmedel så anser jag att mjuklödning är ett utmärkt alternativ. Se dock till att använda godkänt lod.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Med godkänt lod, menar du blyfritt då?
Vilket godkännande skulle man behöva menar du?
 
Rickard.
Enligt mig är hårdlödning lättare så bara av den anledningen kanske det är värt det men jag skulle säga nej.

Mjuklödning är begränsat till köpta löddelar medans med hårdlödning kan man bygga i princip vad som helst vilket kan vara en stor fördel men knappast relevant för dig.
 
  • Gilla
GG13
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med godkänt lod, menar du blyfritt då?
Vilket godkännande skulle man behöva menar du?
Jag menade ett för ändamålet avsett lod, det finns så kallade VVS-lod som förutom att de är blyfria även innehåller några procent silver.
 
G Gabbe1 skrev:
Se dock till att använda godkänt lod.
Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?

<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
https://www.rinkabyror.se/artikel/tennlod-p30-95-5-2-0mm-250g/

<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
https://www.rinkabyror.se/artikel/tennlod-9730-250g/
 
Här hemma mjuklöddes allt i första versionen av värmesystemet. Det kändes avsevärt mer hanterbart för en nybörjare och exakt noll fogar har läckt sedan dess.

För tappvatten användes Rör-i-rör och några enstaka mjullödningar.

I version 2 av värmesystemet gick jag all in på presskopplingar. Inget kan ta eld, nästan omöjligt att göra illa sig, alla kopplingar blir exakt lika bra (eller dåliga), man kan enkelt bygga hela systemet i förväg och sedan pressa allt vid ett tillfälle. Skulle inte ens överväga att göra något annat om det blir en version 3. Pressmaskin är billigt att hyra och kopplingar köper man på nätet eller tex Hornbach. Enda nackdelen är möjligen att en pressdel är cirka dubbelt så dyr som en löddel, men i det stora hela är det ändå småpengar.
 
C Corpus skrev:
Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?

<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
[länk]/

<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
[länk]/
Jag har personligen bara jobbat med tennlod som innehåller silver (utan flussmedel) och i kombination med Bera lödfett. På dina länkar ser det ut som att tennlod med koppar har något högre smältpunkt. Men skillnaden är liten så antagligen funkar det bra med båda alternativen.
 
C Corpus skrev:
Jag antar du menar att man ska undvika lod som innehåller bly, eftersom det handlar om dricksvattenrör. Men när jag tittar på Rinkaby rör, finns det tenn-lod som innehåller 3 % silver, och tenn-lod som innehåller 3 % koppar. Enligt beskrivningen, anges att båda är lämpliga för att löda kopparrör. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilket bör jag välja?

<b>Silverlegerad tenn-lod</b<>
[länk]/

<b>Kopparlegerad tenn-lod</b>
[länk]/
Det är ett silvermjuklod (zooma in på själva artikeln/bilden) och innehåller inget bly. Just att det är silver eller koppar ger det de egenskaper som önskas såsom rätt smälttempratur och lämpade för vatten.
Jag kör själv med rinkabys silvermjuklod, bera fett och rothenberger brännare med utmärkt resultat.
 
Redigerat:
Jo, det är ett tennlod. 97%tenn och 3%silver.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är ett tennlod. 97%tenn och 3%silver.
Efter 10 år av lodande borde hjärnan fungera... inget bly...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.