Anlitade en firma att lägga nytt garagetak. De rev det gamla taket ner till råsponten och därefter la de ny råspont direkt på den gamla råsponten. Den gamla råsponten var lagd horisontellt och den nya spikades upp vertikalt. Innertaket är isolerat i övrigt.
Därefter la de underlagspapp och sedan ett lager med Matakipapp.
Matakipappen lades vertikalt och svetsades men två månader efter har nu svetsningen släppt i flera partier och i böjen från tak upp mot plåt kan man stoppa in fingrar i skarvarna. Har jag blivit megablåst eller räcker det med att svetsa om pappen ordentligt. Kommer den dubbla råsponten skapa fuktproblem? Måste allt rivas och göras om i så fall?
Därefter la de underlagspapp och sedan ett lager med Matakipapp.
Matakipappen lades vertikalt och svetsades men två månader efter har nu svetsningen släppt i flera partier och i böjen från tak upp mot plåt kan man stoppa in fingrar i skarvarna. Har jag blivit megablåst eller räcker det med att svetsa om pappen ordentligt. Kommer den dubbla råsponten skapa fuktproblem? Måste allt rivas och göras om i så fall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Nej det är såklart fel oavsett, som jag skrev så får man inte göra uppvik mot väggar så som dom gjort oavsett vilket papp som använts. Står klart och tydligt i montageanvisningarna hur man ska göra.Z Zed82 skrev:
Det finns bara en enda anledning till att lägga sån papp och det är att man inte kan svetsa papp och kan man som proffs inte svetsa papp ska man ge F-N i att sälja papptak...
Ok, så byte av papp. Vad säger du om råsponten?Rickard. skrev:Nej det är såklart fel oavsett, som jag skrev så får man inte göra uppvik mot väggar så som dom gjort oavsett vilket papp som använts. Står klart och tydligt i montageanvisningarna hur man ska göra.
Det finns bara en enda anledning till att lägga sån papp och det är att man inte kan svetsa papp och kan man som proffs inte svetsa papp ska man ge F-N i att sälja papptak...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Nä det kan jag inte tänka mig.Z Zed82 skrev:
Dubbla lager brädor användes åt minstånde här uppe i vissa fall innan det blev kostnadseffektivt att fräsa not och fjäder i brädorna och jag råkar av slump veta av två drygt 100år gamla hus med original taksvall som fortfarande står stabilt. Takpappen är dock bytt i omgångar
Hade du rivit den gamla råsponten och lagt ny istället? Nu sticker spikarna ut under den gamla råsponten också.Rickard. skrev:Nä det kan jag inte tänka mig.
Dubbla lager brädor användes åt minstånde här uppe i vissa fall innan det blev kostnadseffektivt att fräsa not och fjäder i brädorna och jag råkar av slump veta av två drygt 100år gamla hus med original taksvall som fortfarande står stabilt. Takpappen är dock bytt i omgångar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 381 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 381 inlägg
Jag vet inte vad jag hade gjort eftersom jag inte vet varför dom gjorde som dom gjorde men generellt så gillar jag inte att byta råspont alls och tolererar ganska mycket innan jag tycker det är värt att göra en lokal lagning men jag säger inte att det är rätt alla gånger.
Att spikar och skruv sticker ner under råsponten är normalt och även om man inte vill att det ska synas så är det ibland närmast oundvikligt.
Att spikar och skruv sticker ner under råsponten är normalt och även om man inte vill att det ska synas så är det ibland närmast oundvikligt.