Hej hej,

Vi har länge haft avloppslukt i badrummet på övervåningen, och jag har tätat och ordnat inne i badrummet länge. Men nu tycks jag ha hittat orsaken i allafall, men jag behöver hjälp med en lösning.

Jag håller på att renovera ena barnets rum genom att bygga in skåp i kattvinden. När jag kom in i kattvinden såg jag ett rör som slutar öppe på taket, tidigare har jag trott att det var en frånluftsventil från badrummet som ligger väg i väg med detta rum. Men när jag tog mig en närmare titt så visade det sig att det var ett PVCrör med en gjutjärnsände, när jag lyfte på isoleringen så upptäcke jag orsaken till lukten i badrummet!
Det är nämligen så att under isoleringen så ligger avloppsröret från badrummet som är kopplatt till detta PVCrör som mynnar ut på taket, andra änden går naturligtvis nere i ena väggen till det kommunala avloppssystemet. Röret på taket måste alltså vara utjämningsröret för vårat avloppssystem, eller?
Jag antar att det är detta som orsakar lukten i badrummet, då avloppsluft på någon sätt tar sig upp via utjämingsröret och in i badrummet.
Hur löser jag detta? Är det verkligen rätt gjort när man kopplar på ett avloppsrör endast 1 meter från utjämingsrörets mynning?

Jag bifogar bilder på utjämningsröret samt avloppsröret som går in till badrummet som ligger på andra sidan väggen till höger i bild.

Snälla hjälp, vi står inte ut med lukten.

• Copy of P1020076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Copy of P1020074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har eget avlopp men hade också bara ett rör upp på taket, jag ersatte med en vakumventil för att slippa ha hål i taket. Denna sitter på högsta punkt i avloppssystemet.

Dock hade jag inga större problem med lukt om inte vinden var exakt rätt.

Vet inte vad kommunen säger om det dock men borde ju inte vara något problem tycker jag.

v-g skrev:
Jag har eget avlopp men hade också bara ett rör upp på taket, jag ersatte med en vakumventil för att slippa ha hål i taket. Denna sitter på högsta punkt i avloppssystemet.

Dock hade jag inga större problem med lukt om inte vinden var exakt rätt.

Vet inte vad kommunen säger om det dock men borde ju inte vara något problem tycker jag.
Låter som en bra ide, då borde jag alltså placera en vakumventil i röret från badrumet (högra bilden) för att sedan bara låta en rörkrök gå ner till avloppsstammen. Eller ska jag placera ventilen i röret som går upp mot taket och sedan kapa och försluta det röret precis ovanför vakumventieln?

/F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.