Eftersom jag har robotgräsklippare nu för tiden så är det lite svårare och se när det är dags att ta in den. När jag klippte manuellt var det lättare för då bara slutade man när det slutade växa:). Nu är det samma sak men med tanke på roboten så ser man det inte. Grannar har jag inga så de kan jag inte kolla på. För det är inte för bra att ha ute roboten för länge heller med tanke på när det fryser och så. Inatt var det frost så då börjar man ju bli orolig att klipparen skall ta skada. Sedan vill man ju inte dra in åbäket för att sedan upptäcka att man behöver sätta ut den igen. Så har ni slutat klippa ännu? Bor i Hallands inland...

Man säger väl att gräset slutar växa vid +10 grader....så är det bara nmgn timme om dan tempen ligger över det alternativt om det är många frostnätteri rad så är det nog dags att sluta

/K

Bra tråd! Klipparen har ju skött sig så exemplariskt att jag helt glömt bort den :surprised:.
Ska nog parkera den så får vi se hur gräset växer, men jag har för mig att jag klippte gräset i november/december förra året....

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Pappa tänkte ta undan sin i helgen tror jag. Hagfors mitt i Värmland, växtzon 4-5.
Själv har jag ingen robot, så det klipps när det behövs, får se om det blir nåt mer, det ha varit frost två nätter nu och kalla dagar.

Vankas nog ett par klippningar till här.. )

Göteborg, klipper än!

-4 på morgnarna denna vecka... Bosse har varit arbetslös i två veckor nu. Detta i ljuva, men kalla, Jämtland.

A
"Inga" klipper någon dag till. Värmland.

Y
Blir nog några veckor till med fokus på klippa löv.
Lövfliset äter maskarna på ~2 dagar.

Klippte idag, stockholm +10 solsken

Jag har en robot-, eller heter det kanske rabiatklippare. Hon säger att hon slutat klippa för länge sedan eftersom bensinen tagit slut och "man skall inte köpa små mängder att lagra då det är färskvara".
Nu är det snart snöslunga i stället. Härliga tider!

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
FRS05 skrev:
Eftersom jag har robotgräsklippare nu för tiden så är det lite svårare och se när det är dags att ta in den. När jag klippte manuellt var det lättare för då bara slutade man när det slutade växa:). Nu är det samma sak men med tanke på roboten så ser man det inte. Grannar har jag inga så de kan jag inte kolla på. För det är inte för bra att ha ute roboten för länge heller med tanke på när det fryser och så. Inatt var det frost så då börjar man ju bli orolig att klipparen skall ta skada. Sedan vill man ju inte dra in åbäket för att sedan upptäcka att man behöver sätta ut den igen. Så har ni slutat klippa ännu? Bor i Hallands inland...
Hur visste du att det slutade växa när du klippte manuellt...?
Sen förstår jag nog inte problemet, det är väl bara att stänga av den?? Den går väl inte mot din vilja...;-)

Vad kan den ta skada av när det är lite kallt ett par nätter? Tja ingenting typ...den är väl elektrisk...

Rolle85 skrev:
Göteborg, klipper än!
+1 på den.

Linus är lövklippare någon vecka till, sen får han sova inne till våren. :)

//J

Besiman skrev:
Hur visste du att det slutade växa när du klippte manuellt...?
Sen förstår jag nog inte problemet, det är väl bara att stänga av den?? Den går väl inte mot din vilja...;-)

Vad kan den ta skada av när det är lite kallt ett par nätter? Tja ingenting typ...den är väl elektrisk...
1. Man vet att det slutar växa för att gräset inte längre blir längre. Är det på något vis oklart så att det behöver förtydligas ytterligare?

2. Visst går det att stänga av klipparen, men om gräset inte har slutat växa så innebär det att gräset blir längre (se punkt 1 om du känner dig osäker på innebörden). Längden på gräset är det man försöker begränsa med hjälp av just klipparen. Följden är att man inte vill stänga av den om gräset fortfarande växer.

3. Li-Ion batterier kan ta skada av att laddas i kyla.

• Gilla
Perik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.