Jag menar säg att vi börjar i höger hörn. Har ni tex 40 50 50 där nere, har ni då samma på väggskåpen ovanför? El skulle ni kunna ha andra? Det borde väl va snyggast om handtagen är mer i linje med varandra.
Men jag måste ha 40 50 50 sen diskmaskin 60 el 60 60 4040. tar jag 40 50 50 passar det med överskåpen, då blir det ett 60 skåp över diskmaskinen. Men jag hade velat ha 60 skåpet in till höger och ha micron där i men då stämmer det ej. Tror ni det blir fult?

har inte samma uppe och nere. Det märks inte alls...

gunne skrev:
har inte samma uppe och nere. Det märks inte alls...
har du nån bild på ditt kök?
Jag har aldrig tänkt på det innan bara tänkte på det nu när man tittar så noga när man planerar där på ikea. Kom på att jag kunde ha ett hörnskåp och ta bort högskåpet, då fanns bänkskåpet i 90 men överskåpet självklart bara 60. Fattar inte varför dem ej gör lika?! Så nu stämmer det inte igen. Men du kanske har rätt man kanske inte tänker på det.

Jag har inte heller lika uppe och nere. Bifogar bild men man ser inte så bra för köket e under uppbyggnad. Men man ser att dom inte följs åt uppe och nere iaf. ;)

• kok13.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte vi heller, i köket som vi håller på att bygga kommer bredderna på över- och underskåp inte att stämma. Mest för att vi ska ha hällen i en hörnlösning med en kort snedvägg bakom, och tycker att det skulle se för hopträngt ut om överskåpen gick för nära intill. Tycker att det ser OK ut på ritningen i a f.

Inte heller samma uppe och nere överallt, beror på ett hörnskåp nere med måtten 90*90.
Men jag tycker definitivt att man skall eftersträva samma uppe och nere på en vägg man ser hela av samtidigt.
Är allergisk mot linjer som inte stämme.

/M

Det hela beror lite på vilken lucka du har också. Har du en "randig lucka" med spår i, kan köket kännas lite snett om inte över- och underskåp ligger i linje (det blir en massa ränder som inte går ihop). Men jag tycker inte att det är lika känsligt om man har släta luckor. Men man får nästan avgöra från fall till fall. I ett smalt parallellkök får man ju inte den översikten över köket (och ser om linjerna stämmer) som ett kök i öppen planlösning som betraktas på håll, och därmed mer tydligt ser om linjerna är skeva och köket känns som det sluttar.

Jag tycker att det beror mycket på vilka beslag man har också. Nu är det ju poppis med väldigt markerade, raka handtag (horisontellt eller vertikalt).
Då blir det lite snurrigt om man inte har raka linjer mellan över- och underskåp, så att handtagen hamnar under varandra.

Har man däremot diskreta knoppar, kanske i samma träslag/lack som skåpen är det inte lika viktigt.

Jag tror inte heller det är så känsligt.

Se däremot till att tänka till ordentligt ovanför diskmaskinen. En kompis till mig blev vansinnig på deras kök och bytte ut luckorna för att de inte satt jämnt över diskmaskinen vilket gjorde det extremt opraktiskt när man stod och skulle plocka ur maskinen till skåpet ovanför. Tyvärr har jag ingen koll på hur det såg ut innan de bytte luckorna men jag kan sjävl tänka ut olika varianter då luckans placering kan kännas smått opraktisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.