B b_hasse skrev:
Du bör nog förklara hur detta skulle kunna ge en DC-ström genom grannens JFB ("hus A"). Det krävs att det i grannens anläggning, någonstans efter JFB, finns en likström mellan faser/nolla och jord. Jag hävdar fortfarande att detta inte kan ske pga dålig isolation, eftersom den drivande DC-spänningen är i storleksordningen milliVolt. Dålig isolation kommer få JFB att lösa ut för AC-läckströmmar långt innan DC-strömmen har någon effekt.
Det låter inte riktigt som vi talar om samma saker. Jag funderar på hur DC-läckströmmens storlek kan hos hus A variera från ”obetydlig” till ”betydlig” på grund av DC-strömmar hus B. Vi kan sedan addera att det finns 10 eller 30 hus eller fler att ta hänsyn till.

Det får en betydelse, speciellt om antalet källor ökar. Hur vandrar och adderas DC strömmar i kraftnät?

När jag funderar på DC-strömmens vandring i elnätet så försöker jag ”översätta ” hur enstaka likströmskomponenter från flera källor kan samverka eller motverka varandra eftersom de ha en polaritet.

Det blir för mig samma sak som när jag funderar på hur övertoner av samma ordningstal vandrar uppåt i elnätet eller mellan olika övertonsalstrande apparater på grund av fasläge (och amplitud) hos övertonerna.

Likströmmen vandrar dit resistansen för den är lägst, den splittras naturligtvis (likt övertonerna upp sig) om det finns flera konkurrerande vägar att vandra.

Om du har en likström läckström i din anläggning så måste den slutas någonstans. Den kan vandra uppåt i anläggningen mot krafttransformatorn och slutas där, men om din granne (hus B) erbjuder dig en likström med ”rätt polaritet” och lägre motstånd så vandrar den ditåt.

Då jag inte vet om drivkällan för läckströmmen är en konstantspänningskälla eller en konstantström (eller en blandning) så är det svårt att säkert säga hur storleken på strömmen påverkas av att din granne ”erbjuder” en ström. Men rimligen så ökar strömmen om läckströmmen väljer din granne i stället för matande transformator

Det är denna eventuella samverkan mellan DC-läckströmmar som kan öka och minska storleken på strömmen och avgöra om den t.ex. påverkar jordfelsbrytare.

Kan t.ex. små DC läckströmmar (uppmätta vid test i lab.) bli större när apparaten är inkopplad i anläggning?

Självklart, så måste strömmen som går genom en jordfelsbrytare för att skapa en utlösningsström i brytaren ha en överledning till jord.
 
Redigerat:
Mikael_L
Om det nu inte är något problem med en DC-ström mellan fas-noll, map negativ påverkan på JFB, så är det väl att det anslutna objektet driver DC mellan nolla och skyddsjord ...
Och då borde DC-strömmens väg bli såhär:
Schematisk elritning som visar potentiell DC-strömväg mellan noll och skyddsjord i en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Eller det andra fallet, det anslutna objektet driver DC läckström mellan fas och jord, då borde denna ström vandra såhär:
Elektriskt schemas över DC läckström mellan fas och jord markerad med röda pilar genom komponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Alternativet till det sista är att det går via fasen, i transformatorkioskens kopplingspunkt, alt i något av elverkets skåp, först till grannen, sen tillbaka via PEN-ledaren till grannen, och slutligen i PEN-ledaren i anläggningen med problem.
Jag vet inte riktigt varför läckströmmen skulle välja dubbelt så lång väg för att sluta en galvanisk krets.

Eller ännu konstigare, genom fasen till grannen, genom en apparat hos grannen som har så stort jordfel att strömmen orkar tryckas genom den, och sen tillbaka genom PEN-ledaren.
 
M Martin Lundmark skrev:
När vi har flera elapparater kopplade till ett elnät och mängder med kondensatorer i t.ex. kablar, faskompensering och EMC-filter så kan i alla fall inte jag tvärsäkert säga att likströmmar (likspänningar) inte kan glättas i viss mån. Det handlar egentligen om hela distributionssystemet med mängder med kablar och apparater anslutna. Men för att förenkla beskrivningen så talar jag här dock bara om enstaka komponenter.
jag kan inte heller förutse allt konstigt som kan ske i ett elnät. Men det som eventuella kondensatorer glättar är likspänning och inte likström. När det finns en punkt som håller en konstant likspänning mot jord så kan ett jordfel från denna punkt resultera i en konstant likström till jord. Jag tror att vi är överens om att det finns situationer när denna konstanta likspänning mot jord förekommer. Men jag har svårt att se hur dessa förutsättningar skulle kunna uppstå i ett filter trasigt eller inte. Och jag har ännu svårare att förstå hur det skulle kunna bli en sluten krets mellan två hus när de bara sitter ihop med jorden.

M Martin Lundmark skrev:
Hur många kraftelektronikbaserade elapparater har ett hus anslutet till elnätet. Hur många hus finns på ett distributionsområde? Är det omöjligt att det blir ett fel som skapar en likström men som ägaren inte märker om samtidigt apparaten som drivs fortsätter att fungera.
Givetvis inte omöjligt. Men för enfasanslutna apparater verkar det för mig inte speciellt troligt.

M Martin Lundmark skrev:
Hur många apparater har ett litet läckage av likström i normalfallet, vet vi det?
Ett litet läckage av likström innebär ett jordfel. Och inte har väl några apparater jordfel i normalfallet?
 
Jag tycker att det är orimligt att kräva JFB för likspänning om man enbart har en fas i laddboxen. Likspänning är då nästintill omöjligt att få i anläggningen. Har man däremot flera faser i laddaren så kan man få likströmskomponenter redan efter diodbryggan.

Jag byggde min laddbox med 16A 1-fas CEE-handske för att komma runt dessa regler.

Sannolikheten för likspänningskomponent är ju densamma med Schuko-uttag på laddsladden, men för dessa krävs ingen JFB av typ B...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sannolikheten för likspänningskomponent är ju densamma med Schuko-uttag på laddsladden, men för dessa krävs ingen JFB av typ B...
Det krävs mig veterligen av nya laddkablar att de har en övervakning av DC-läckström och bryter om den kommer över 6 ma.
 
Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar med detta.

Då jag har en stickkontakt på min laddbox så kan man inte kräva JFB typ B i anläggningen. Detta gäller ju alla nödladdare med Schuko också. Jag ansluter mig till Schuko med min också, men då via adapter. Ingen skillnad i funktion då min laddare bara stödjer en fas. Precis som min bil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar med detta.

Då jag har en stickkontakt på min laddbox så kan man inte kräva JFB typ B i anläggningen. Detta gäller ju alla nödladdare med Schuko också. Jag ansluter mig till Schuko med min också, men då via adapter. Ingen skillnad i funktion då min laddare bara stödjer en fas. Precis som min bil...
Jag menar att kravet gäller laddkabeln i sig. Inte anläggningen man ansluter den till.
 
B b_hasse skrev:
Du bör nog förklara hur detta skulle kunna ge en DC-ström genom grannens JFB ("hus A").
Jag skulle önska att vi alla hjälps åt att förklara, antingen hur det kan ske eller inte kan ske, eller kanske kan ske, och till vilken grad det kan ske. Jag menar, vi för väl ingen debatt här utan vi bör kunna lägga fram teorier på hur det skulle kunna funka. Mikael har lagt in skisser man kan utgå ifrån. Där kan vi resonera kring olika scenarion av läckströmmar, vid normal drift och vid felfall. Jag har ännu inte funnit tid att lägga djupa veck i pannan tillräckligt länge.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag börjar med att skicka upp en principskiss på tre anläggningar och distr.trafo.

Så kan man börja fundera lite på DC-strömmens väg genom alla dessa kretsar.
[bild]
Det är bra med bilderna för att lite mer få alla att prata om samma sak vid samma tillfälle. Kanske passar att lägga "offret i mitten och sen då olika felaktiga utrustningar i de två yttre, både passiva med och utan jordfel och aktiva som i fallen med lokal generering osv. Grundläggande bör även vara att man är överens om att någon form av "jordfel" krävs hos den drabbade oavsett.

För att det ska bli mer intressant och ge någon möjlighet att skatta verkan borde du föra in impedansförhållanden i bilden dvs den kanske kan reduceras till något mer abstrakt, schematiskt i senare steg. På samma sätt som vid resonemang kring övertoner i ett nät bör man se dem som i grunden ström som via impedanser i nätet (här då resistanser) genererar spänningsövertonerna (här möjlig spridning/delning). Det kan ju vara bra att ställa upp några max/min scenarion också sett till adderade komponenter pga deras tidsförlopp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nu en typ A jfb ska få mättad kärna och ev problem, så måste väl DC gå genom en fas, eller nollan, och tillbaka någon annan väg.
Ty om DC-strömmen går i en fas och tillbaka i nollan eller annan fas, så tar ju magnetfälten ut varandra när det passerar kärnan i JFB.

Och en principskiss på en vanlig typ A JFB, typ
[bild]
Ja det är grundläggande och något man får ha med sig vid resonemangen i trådens tema.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mikael har lagt in skisser man kan utgå ifrån. Där kan vi resonera kring olika scenarion av läckströmmar, vid normal drift och vid felfall.
GK100 GK100 skrev:
Det är bra med bilderna för att lite mer få alla att prata om samma sak vid samma tillfälle. Kanske passar att lägga "offret i mitten och sen då olika felaktiga utrustningar i de två yttre,
Anledningen till att jag först la in en "okluddad" bild först, är just den att då kan vem som helst ta hem den och kludda sina tankar och teorier på. :)
Bilden är också ganska stor, jag kan åtminstone i min webläsare se (och ladda ner) den i full storlek om jag högerklickar och väljer att öppna bild.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har lekt en kort stund med en simulator. Den visar hur man enkelt kan få till en DC-komponent i den egna skyddsledaren. Men jag misslyckas med att finna ett sätt att påverka den andra JFBn, utan att det finns ett jordfel där också. För att den ska påverkas måste det finnas en väg runt JFBn, dvs ett jordfel.

Dioderna är vända mot varandra för att se om de kan "äta" lite av varandras ström, och faktiskt ser på på strömmen i PE att kondensatorn i L2-kretsen ger en lite dipp i urladdningskurvan av C1. Den skulle då kanske kunna hjälpa JFB1 genom att få ned felströmmen till noll i varje period, men jag lyckas inte.

Skärmdump av en elektrisk krets i en simulator med grafer som visar strömflöden genom skyddsledarna PE, PE1 och PE2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Simulatorn kan provköras (och editeras) här: DC-fel

Vad har vi sagt om balanserad DC genom en JFB? Är det något problem, något som JFBn ser öht?

Får fortsätta leka senare, och kanske dra nån slutsats.
 
  • Gilla
Slugge och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har vi sagt om balanserad DC genom en JFB? Är det något problem, något som JFBn ser öht?
Det är inget problem ingen skillnad mot balanserad AC, ström som ström. Det är som sagt jordfel i olika utsträckning som är nyckeln här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.