Vi skall alla den vägen vandra.
Undertonen är ju ”jord till jord”.
Och elmätaren mäter inte DC så grannens AC-DC ström är gratis!
Filtrera ut den med lågpass filter och driv LED spottar med den!
Mer DC till folket!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vad jag kan se så är det likriktade trefaslaster som kan bli problem för en typ A JFB. (se fall 10)
Och det är ju vad en elbilsladdare är, beroende på hur den är konstruerad.

Mikael_L: Det beror på hur testknappen är konstruerad. I stort sett alla jordfelsbrytare har ju testknappen kopplad via ett motstånd på 6,8kohm (ger 32-33mA felström beroende på om det är 220v eller 230v krets) mellan N och L sidan, men på båda sidor om mätspolen sådan att det blir en obalans och den löser ut (förutsatt att spolen och resten av JFB fungerar som den ska).
Det innebär att JFBn genom testknappen simulerar ett jordfel och därmed testas dess kompletta funktion, vilket innebär att en spole mättad av DC kommer då inte lösa ut JFBn och då upptäcks felet.

Andra jordfelsbrytare, dock mycket ovanligt, de som är elektroniska, KAN ha testknappen kopplad till elektroniken istället, vilket startar ett "självtestprogram" (detta är vanligt för enheter som innehåller både JFB och AFDD i samma kapsling) vilket testar dess funktion, och då testar den bara det som är specifierat i självtestprogrammet, vilket mycket väl kan vara att den testar spolen på annat sätt än att skicka felström genom den, och då kan en mättad spole mycket väl "missas".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hur kan jag då kolla om jag har typ A eller B? Fakturan för arbetet har jag antagligen inte kvar.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det borde framgå av märkningen på den. Alternativt får man kolla upp modellbeteckningen hos tillverkaren.
En jordfelsbrytare med märkningar och testknapp från tillverkaren GARO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
Ja det framgår av märkningen. Se symbolerna i bilderna i inlägg #12 och #14. JFBn på bild är en typ A:

Närbild på en etikett med symboler, inklusive typ A-klassificering och CE-märkning på en produkt.
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
B b3astie skrev:
Hur kan jag då kolla om jag har typ A eller B? Fakturan för arbetet har jag antagligen inte kvar.
Som sagt, dom är så dyra att du hade reagerat.
En Hager typ B 40A 30 mA kostar 11 "lakan" på elbutik.
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
Ugh :oops: Ser ut att finnas fler symboler bakom den uppfällda vippan
Man ser det på kretsschemat också.
 
Möjligt att killen i videon vill sälja dyra jordfelsbrytare? Om lösningen skulle vara att installera en typ B och ex. två av mina grannar har "fel" på sitt nät så kommer min typ B att slå av strömmen för mig stup i kvarten? Om jag tolkar det här rätt så Kan det här vara ett problem, men lösningen är inte en typ B-brytare i hemmet på inkommande el utan snarare att nätleverantören har koll på felen i näten och kanske sätter en typ B ute i elskåpet?

Se inlägg nedan, som kontaktat elsäkerhetsverket:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=13685&p=278180#p278180
 
B b3astie skrev:
Möjligt att killen i videon vill sälja dyra jordfelsbrytare?
Vad jag vet så arbetat ”killen” (Fredrik Sjödin) på elsäkerhetsverket och vill uppmärksamma oss elanvändare att det kan vara dålig ”förenlighet” (compatibility) mellan olika utrustningar som vi elanvändare ansluter och de skydd och apparater som används i elnätet.

B b3astie skrev:
Om lösningen skulle vara att installera en typ B och ex. två av mina grannar har "fel" på sitt nät så kommer min typ B att slå av strömmen för mig stup i kvarten?
Om din jordfelsbrytare typ B slår ifrån ”stup i kvarten” då passerar en felström över utlösningsvärdet din jordfelsbrytare typ B.

B b3astie skrev:
Om jag tolkar det här rätt så Kan det här vara ett problem, men lösningen är inte en typ B-brytare i hemmet på inkommande el utan snarare att nätleverantören har koll på felen i näten och kanske sätter en typ B ute i elskåpet?
När det gäller likström så genereras den (nog uteslutande) av oss elanvändare. Genom att sätta jordfelsbrytare typ B ”nära objektet” som kan generera likström så bryter man bort det objektet vid fel även om det samtidigt är likström genom jordfelsbrytaren.

Man rekommenderas att mata bilens laddare med egen ledning från sin elcentral. Begreppet ”nära objektet” blir då att bilens laddare matas därifrån via en egen ledning försedd med jordfelsbrytare typ B.

Vad blir” förbättringen” för dig om nätbolaget, hos alla, sätter en jordfelsbrytare typ B ute i elskåpet?”

Det, Fredrik Sjödin, tar upp är en delmängd (likström) av ett växande problem som brukar sammanfattas i Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC). Baksidan med den utveckling som skett med kraftelektronik är att vi får alltmer av ”annat” än 50Hz i elnäten. Förutom övertoner och likström har vi även ”supraharmonics” frekvenskomponenter 2-150 kHz i elnätet.

Av den anledningen finns nu även jordfelsbrytare av typ B+ som bl.a. försöker lösa bekymret med skydd för brand i samband med förekomst av frekvensomriktare.

Här står lite; ”Typ B+ har samma egenskaper som typ B men reagerar dessutom på läckande växelström över ett större frekvensomfång.”
http://www.mynewsdesk.com/se/eaton/news/att-vaelja-raett-kretsskydd-foer-elinstallationen-84402

Läs mer här; “xEffect - Industrial Switchgear Range”
file:///C:/Users/Martin/Downloads/xEffect_cat_173023_en.pdf

Det är alltså inte helt enkelt att få en bra ”förenlighet” (compatibility) mellan olika utrustningar som vi elanvändare ansluter och de skydd och apparater som används i elnätet.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vad jag vet så arbetat ”killen” (Fredrik Sjödin) på elsäkerhetsverket och vill uppmärksamma oss elanvändare att det kan vara dålig ”förenlighet” (compatibility) mellan olika utrustningar som vi elanvändare ansluter och de skydd och apparater som används i elnätet.



Om din jordfelsbrytare typ B slår ifrån ”stup i kvarten” då passerar en felström över utlösningsvärdet din jordfelsbrytare typ B.



När det gäller likström så genereras den (nog uteslutande) av oss elanvändare. Genom att sätta jordfelsbrytare typ B ”nära objektet” som kan generera likström så bryter man bort det objektet vid fel även om det samtidigt är likström genom jordfelsbrytaren.

Man rekommenderas att mata bilens laddare med egen ledning från sin elcentral. Begreppet ”nära objektet” blir då att bilens laddare matas därifrån via en egen ledning försedd med jordfelsbrytare typ B.

Vad blir” förbättringen” för dig om nätbolaget, hos alla, sätter en jordfelsbrytare typ B ute i elskåpet?”

Det, Fredrik Sjödin, tar upp är en delmängd (likström) av ett växande problem som brukar sammanfattas i Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC). Baksidan med den utveckling som skett med kraftelektronik är att vi får alltmer av ”annat” än 50Hz i elnäten. Förutom övertoner och likström har vi även ”supraharmonics” frekvenskomponenter 2-150 kHz i elnätet.

Av den anledningen finns nu även jordfelsbrytare av typ B+ som bl.a. försöker lösa bekymret med skydd för brand i samband med förekomst av frekvensomriktare.

Här står lite; ”Typ B+ har samma egenskaper som typ B men reagerar dessutom på läckande växelström över ett större frekvensomfång.”
[länk]

Läs mer här; “xEffect - Industrial Switchgear Range”
file:///C:/Users/Martin/Downloads/xEffect_cat_173023_en.pdf

Det är alltså inte helt enkelt att få en bra ”förenlighet” (compatibility) mellan olika utrustningar som vi elanvändare ansluter och de skydd och apparater som används i elnätet.
Killen dvs Fredrik jobbar nog numera inte på verket utan inom IN, det behöver ju inte betyda att han har annan agenda än upplysning men man ska nog generellt se upp lite vad som kommer från elbranschens olika megafoner. Just i detta fallet tror jag på ärligt uppsåt kring ett tema likt du själv beskriver som ökande i nutid så det är bra dock inte enkelt att bra pedagogiskt lyckas med utan att det blir för mycket eller lite av det goda.

I din uppräkning av olika typer JFB kanske det vore välfunnet att du även tar med typ EV alltså direkt i trådens tema vad gäller laddning av fordon. Mer närliggande än tex B+ och sen inte att förglömma hur och när även standard typ A kan fylla sin uppgift även här.

Skulle trots att det är ett konsumentforum se det som intressant om du lite mer analytiskt beskriver olika upphov och verkan av både DC-komponenter och ev felfall som genererar dem och hur det i olika konfigurationer kan antas störa en normalinstallation särskilt proxyfallen som visades i filmen. Det ger mer än att bara säga att möjligheten finns vilket det gör men sen måste det anläggas diverse praktiska, realistiska perspektiv också om en större grupp ska förstå och ev ta till sig.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
B b3astie skrev:
Möjligt att killen i videon vill sälja dyra jordfelsbrytare?
Se inlägg nedan, som kontaktat elsäkerhetsverket:
[länk]
Fick du någon uppgift som sa att DC-strömmar uppstår vid normal drift (av laddstationer)? Eller handlar det endast om felfall, när det blir en härdsmälta i laddboxen?
 
GK100 GK100 skrev:
Killen dvs Fredrik jobbar nog numera inte på verket utan inom IN,
Tack ” GK100” för upplysningen. Jag visste inte att Fredrik slutat vid Elsäkerhetsverket.

GK100 GK100 skrev:
Just i detta fallet tror jag på ärligt uppsåt kring ett tema likt du själv beskriver som ökande i nutid så det är bra dock inte enkelt att bra pedagogiskt lyckas med utan att det blir för mycket eller lite av det goda.
Vi kan en hel del om DC-komponenter i samband med tester enligt produktstandard men mindre om hur DC-komponenter sprider sig i elnäten. Speciellt komplext blir det om det finns många källor till DC-komponenter.

Något värre är det med ”supraharmonics”. Frekvenskomponenter 2–150 kHz i elnätet som även de kan produceras i laddare till bilar, omvandlare till solpaneler och i de flesta kraftelektronikomvandlingar i elnätet, och då speciellt om man med Power factor correction PFC försöker bli av med övertoner och fasförskjutning mellan ström och spänning.

Forskargrupper studerar området, för att veta mer inför framtiden; “Modelling of emission of PV inverters and Electric vehicles based on measurements”
https://www.ieee-pes.org/presentations/gm2015/PESGM2015P-000912.pdf

När det gäller frekvenskomponenter mellan 2–150 kHz i elnätet saknas fortfarande tillräckligt med standard. För immunitet, finns t.ex. endast basstandard för provning i IEC 61000-4-19. För emission arbetar man med olika förslag på standard och det finns dåligt med mätinstrument och kunskap hur man mäter.

GK100 GK100 skrev:
Skulle trots att det är ett konsumentforum se det som intressant om du lite mer analytiskt beskriver olika upphov och verkan av både DC-komponenter och ev felfall som genererar dem och hur det i olika konfigurationer kan antas störa en normalinstallation särskilt proxyfallen som visades i filmen. Det ger mer än att bara säga att möjligheten finns vilket det gör men sen måste det anläggas diverse praktiska, realistiska perspektiv också om en större grupp ska förstå och ev ta till sig.
Gärna det, men vi vet alldeles för litet om hur ”kraftelektronikexplosionen” påverkar våra elnät. Utvecklingen går rasande fort och det tar många år att etablera standarder och kunskaper hur vi på lämpligaste sätt bygger och ansluter kraftelektronikbaserad utrustning på elnätet.

Det kommer att ta åtskilliga år innan kunskapen om ”EMC i anläggning” hunnit med i det tempo som vi idag konstruerar och ansluter ny kraftelektronik i elnäten

Jag ser inget fel i att upplysa om att det faktiskt finns en ”växande problematik” även om ingenjörer och forskare inte hunnit med hur vi hanterar problematiken.
 
Redigerat:
Så då vet vi heller inte om JFB typ B till folket är den rätta lösningen?
 
Jag fattar inte vad det är för DC-ström det handlar om. Det finns två möjligheter:

1. DC-ström mellan fas och nolla. Ett flertal av inläggen i tråden handlar om hur en sådan ström kan påverka transformatorer genom att mätta kärnan. "Problemet" med detta är att en sådan felström inte ger någon DC-mättning av kärnan i en JFB. Både fas och nolla går genom kärnan, så DC-komponenterna tar ut varandra.

2. DC-ström från fas/nolla till jord. Detta kan ge en DC-påverkan på alla JFB som matas från samma transformator. I det fallet har Fredrik Sjödin helt rätt i att DC-strömmen inte kan gå genom nätägarens transformator. För att "min" JFB ska kunna drabbas av DC-mättning krävs dock att det finns något i min anläggning som leder DC från fas/nolla till jord.Jag tvivlar på att det normalt finns något sådant, eftersom det skulle vara en säkerhetsrisk även för den vanliga AC-spänningen/strömmen.

Kan någon i detalj beskriva det scenario som ger en DC-ström som får en vanlig husägares JFB att sluta fungera?

Edit:
Allt jag skrev gäller även trefas-system. DC-strömmar som inte går till jord tar ut varandra i JFB. DC-strömmar till jord kräver ett fel i anläggningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.