Jag har dragit rör invändigt i badrum och istället för traditionell fördelarskåp kört på vattete system v6. Men hur gör ni vid inkommande vatten måste man ha ett fördelarskåp där och vid hålet för läckage ut? Minst 40x40?
 
Rickard.
Inkommande vatten till huset eller inkommande till badrummet? Inkommande till badrummet ska ju bara in i fördelaren som du nu valt eller byggt, dom färdiga är väl nedersta hålet tänkt för inkommande.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Inkommande vatten till huset eller inkommande till badrummet? Inkommande till badrummet ska ju bara in i fördelaren som du nu valt eller byggt, dom färdiga är väl nedersta hålet tänkt för inkommande.
Till badrummet (lgh/brf), rödmarkerat är inkommande och på andra bilden är det samma vägg men från badrummet. Grön markerat är vart kommoden kommer stå så den döljer vattetten.

Men har vi tänkt rätt här eller? Jag vill ju komma ifrån att ha en låda därmed vattete.
Öppnad vägg med isolering och inkommande rör markerat med rött i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i pågående badrumsrenovering med rör och kablar, grön markerad yta visar framtida kommodplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Nu är jag inget proffs men jag tror det är fel, tanken är ju att inkommande ska vara tillsammans med resten av rören för att passa direkt i fördelarna.

Det var då i alla fall så jag gjorde…
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nu är jag inget proffs men jag tror det är fel, tanken är ju att inkommande ska vara tillsammans med resten av rören för att passa direkt i fördelarna.

Det var då i alla fall så jag gjorde…
Jag tänkte också på det! För röris påstår nu han måste bygga ett fördelarskåp och göra avskrivning. Men det är ju inte jag som monterat fel. Har vi någon rörmokare i forumet!! @Krilleman
 
Rickard.
Är det en rörmokare som gjort det så får han väll flytta rören dit dom ska?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det en rörmokare som gjort det så får han väll flytta rören dit dom ska?
Håller med dig! Först måste vi konstatera om det är fel. Det kanske är så att v6/fördelarskåp får inte vara så nära vägg oavsett med min avstånd.
 
Borde han inte bara dra in inkommande vatten 60mm under eller vid sidan av existerande rör och sedan byggt ”fördelaren” utanpåliggande delar? Förstår inte vad tanken är med dessa två väggbockfixturer liggande där bak :thinking:

edit: och om nu inkommande pex är för kort så får han väl dra om det röret och skarva skyddsröret på ett godkänt vis så de kommer upp på rätt ställe

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Håller med dig! Först måste vi konstatera om det är fel. Det kanske är så att v6/fördelarskåp får inte vara så nära vägg oavsett med min avstånd.
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Borde han inte bara dra in inkommande vatten 60mm under eller vid sidan av existerande rör och sedan byggt ”fördelaren” utanpåliggande delar? Förstår inte vad tanken är med dessa två väggbockfixturer liggande där bak :thinking:

edit: och om nu inkommande pex är för kort så får han väl dra om det röret och skarva skyddsröret på ett godkänt vis så de kommer upp på rätt ställe
Väggbockfixturerna (dem gröna) är gammalt som låg där sen innan precis han borde ta bort dem, men oavsett så är slangen för inkommande för kort. Hur förlänger man de? Måste man inte riva upp då allt golv, inkommande vatten kommer från köket där ligger huvudventilen.

Kan man förlänga en slang på annat sätt utan att sätta ett fördelarskåp där man förlänger??
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Väggbockfixturerna (dem gröna) är gammalt som låg där sen innan precis han borde ta bort dem, men oavsett så är slangen för inkommande för kort. Hur förlänger man de? Måste man inte riva upp då allt golv, inkommande vatten kommer från köket där ligger huvudventilen.

Kan man förlänga en slang på annat sätt utan att sätta ett fördelarskåp där man förlänger??
normalt dragen pex, dvs klamrat skyddsrör och inte för brutala böjar kan man dra om och det ska en vettig rörmokare kunna. Om det sen är normalt dragen till att börja med kan ibland vara svårt att se men lossar man och börjar dra ska man kunna inse det rätt snart. Till skyddsrör finns officiella skarvkit så dessa kan förlängas så att att de når upp till en vettigare placering av väggbockfixturerna

Om matningen kan komma ut 60mm under eller vid sidan av dina rader av rör ser jag inga begränsningar till att skruva ihop fördelande utanpåliggande där utan massa skåp. Hoppas dock att du sätter en kommod över då även om det är chromade delar blir en del som ska ihop
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
M myrstack skrev:
normalt dragen pex, dvs klamrat skyddsrör och inte för brutala böjar kan man dra om och det ska en vettig rörmokare kunna. Om det sen är normalt dragen till att börja med kan ibland vara svårt att se men lossar man och börjar dra ska man kunna inse det rätt snart. Till skyddsrör finns officiella skarvkit så dessa kan förlängas så att att de når upp till en vettigare placering av väggbockfixturerna

Om matningen kan komma ut 60mm under eller vid sidan av dina rader av rör ser jag inga begränsningar till att skruva ihop fördelande utanpåliggande där utan massa skåp. Hoppas dock att du sätter en kommod över då även om det är chromade delar blir en del som ska ihop
Jaha vad smart du är!! Menar du i enkelt språk att inkommande vatten är pex slangar precis som badrummet, man kan testa dra ut den vita innanförliggande slangen och ha kvar den gråa skyddsplasten, och lägga ett ny slang längre som når hela vägen till vattete? Då slipper jag fördelarskåp. För visst är tanken att det inte ska vara något fördelarskåp någonstans i badrummet med v6 systemet?

Alternativ två är att använda skarvkit, men om man använder dessa måste jag väl ha en slags låda, man får inte skarva i väggar och då är frågan hur stor måste den lådan vara?

Absolut jag döljer alla vattete kopplingar bakom kommoden, det bör ju få plats bakom lådorna dem har cirka mellan 8 - 12 cm fri utrymme bakom.
 
De gröna väggbockfixturerna du säger är inkommande är i alla fall för pex och jag tycker känna igen färgen som wirsbo/uponor så det borde vara pex där inne. Så som jag skrev så borde man kunna dra i en längre slang men alternativet är ju givetvis det minsta skåpet som går att uppbringa och sedan en skarv i denna med läckageindikering in i badrummet. Då åker du på en inspektionslucka men det borde gå att göra utan ett större utanpåliggande skåp.

Får inte ihop högen med skyddsrör och var dessa tar vägen? :thinking: Det ser ju rimligt färdigt ut i badrummet men då brukar rören som leder fram dit vara klamrade och infästa
 
M myrstack skrev:
De gröna väggbockfixturerna du säger är inkommande är i alla fall för pex och jag tycker känna igen färgen som wirsbo/uponor så det borde vara pex där inne. Så som jag skrev så borde man kunna dra i en längre slang men alternativet är ju givetvis det minsta skåpet som går att uppbringa och sedan en skarv i denna med läckageindikering in i badrummet. Då åker du på en inspektionslucka men det borde gå att göra utan ett större utanpåliggande skåp.

Får inte ihop högen med skyddsrör och var dessa tar vägen? :thinking: Det ser ju rimligt färdigt ut i badrummet men då brukar rören som leder fram dit vara klamrade och infästa
Okej, ska prata med rörmokaren imorgon. Högen med skyddsrör är dem som går till dusch, toalett, kommod och tvättmaskin. Dem är ju tänkta att vara kopplade till dessa v6 systemet som har utanpåliggande ventiler, men nu känns det helt jävla dumt att ha det så om det ändå kommer bli en skarv redan vid inkommande vatten och till den krävs en lucka med läckageindikering. Då skulle man lika gärna kunnat köra ett fördelarskåp och struntat i hela det där med vattete som kostat mig massa pengar och tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.