3 911 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Har någon erfarenhet av MLCS horisontella fräsbord?
Skall sätta igång och bygga ett eget fräsbord nu i helgen, så har sökt runt på forumet efter allt matnyttigt.
I tråden Fräsbordsproblem nämnde "bygga_bo" MLCS's Horisontella fräsbord...
Känns ju som ett rent funktionsmässigt sett mer kompetent bord än ett bord med "under-monterad" fräs..
Blev hur som helst väldigt nyfiken på det och tänkte att någon kanske vet mer om det, eller rentav testat det själv, eller byggt ett liknande?
I tråden Fräsbordsproblem nämnde "bygga_bo" MLCS's Horisontella fräsbord...
Känns ju som ett rent funktionsmässigt sett mer kompetent bord än ett bord med "under-monterad" fräs..
Blev hur som helst väldigt nyfiken på det och tänkte att någon kanske vet mer om det, eller rentav testat det själv, eller byggt ett liknande?
Det kan knappast ersätta ett fräsbord men däremot komplettera det.
/Kent
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Två saker om de borden jag tänkt på:
1.) Bottenplattorna är gjutna av väldigt mjuk metall, håller de för horisontell upphängning i längden?
2.) Sättet att lösa höj- och sänkning av fräsen verkar väldigt effektivt.
1.) Bottenplattorna är gjutna av väldigt mjuk metall, håller de för horisontell upphängning i längden?
2.) Sättet att lösa höj- och sänkning av fräsen verkar väldigt effektivt.
Verkar bara gå att beställa från USA och det blir ju ganska dyrt med frakt, tull & moms, bättre om en leverantör funnits i UK då..
Känns dessvärre som ett lite för komplicerat projekt för försöka bygga ett eget sådant nu. Trots det verkar ju principen vara kanon, om det håller vad det lovar.
Jag tänkte också på lösningen för höj- och sänkning av fräsen..
För ett hemmabygge kanske det skulle vara lättare, att utnyttja principen men att montera fräsen fast och istället göra själva bordet höj & sänkbart.
Ingen som vet om det finns några liknande bord från någon annan tillverkare?
Känns dessvärre som ett lite för komplicerat projekt för försöka bygga ett eget sådant nu. Trots det verkar ju principen vara kanon, om det håller vad det lovar.
Jag tänkte också på lösningen för höj- och sänkning av fräsen..
För ett hemmabygge kanske det skulle vara lättare, att utnyttja principen men att montera fräsen fast och istället göra själva bordet höj & sänkbart.
Ingen som vet om det finns några liknande bord från någon annan tillverkare?
I Bill Hyltons Router Magic finns det en bra beskriving på ett konventionellt vertikalt fräsbord. Vill man gå en annan väg kan man inspireras av köbebordet ovan och använda expansionsbeslag för att få höjdsjusteringen. Kompletterar man med en M6 (gängstigning 1mm/varv) gängstång för höjdjusteringen så lär du ha ett kanonbord med enkla medel!
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Eaglelake woodworking har en videorecension på just MLCS som är mkt matnyttig.
Det är ju en väldigt enkel konstruktion som ser tämligen lätt ut att själv bygga
http://www.eaglelakewoodworking.com/post/MLCS-Horizontal-Router-Table.aspx
/Masse
Det är ju en väldigt enkel konstruktion som ser tämligen lätt ut att själv bygga
http://www.eaglelakewoodworking.com/post/MLCS-Horizontal-Router-Table.aspx
/Masse
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Phl, du menar alltså ett fräsbord där fräsen sitter fast i en platta som har en bult som gångjärn i ena änden?
Så att fräsens rörelse vid höj- och sänkning beskriver en del av en cirkelrörelse?
Så att fräsens rörelse vid höj- och sänkning beskriver en del av en cirkelrörelse?
Ja, det är väl så det är beskrivet i Router Magic? Sådana hemmabyggen ser man ju en del av på nätet när man fastnar i frässurfarträsket.Mr Handyman skrev:
Jag knåpade ihop ett ganska enkelt horisontellt fräsbord för ett tag sedan när jag stod inför uppgiften att fräsa av 5 mm kantlist limmad på ett femtiotal skåpsluckor (några hundra fräsmeter). Visst skulle det gå att lösa uppgiften på det vanliga fräsbordet med, men det är onekligen enklare att lägga luckan ner och köra än att balansera den mot anhållet. Vickar man till är det kört... Nåväl, det hade väl gått att lösa, men det var också lite kul att testa, och det finns ju andra intressanta användningsområden med.
Bordet är inspirerat av MLCS med en gängad stång för att ställa in höjden. Istället för att montera fräsen på en platta som höjs och sänks gjorde jag hela det vertikala anhållet (där fräsen sitter monterad) höj- och sänkbart. Själva bordet gjorde jag justerbart så att det kan flyttas ut från anhållet. Springan som då uppstår mellan bord och anhåll är perfekt när man fräser rent kantlister.
På det hela taget ångrar jag inte att jag la några timmar på att tillverka fräsbordet, det har visat sig fungera alldeles ypperligt. Men jag håller med Kent till 100% - det är ett komplement till det vanliga fräsbordet, inte en ersättare. Tyvärr satte jag in en förhållandevis klen fräs på strax över 1 kW (den dök bara upp som en blixt från klar himmel och räckte för att lösa uppgiften med kantlisterna), det hade nog varit vettigt med en lite kraftigare variant om man vill ge sig in på att fräsa tapphål o dyl. Men den går att byta ut...
Jag vet att jag har några bilder på det hela, men kan inte hitta dem just nu... om någon är intresserad kan jag plocka fram kameran igen.
Bordet är inspirerat av MLCS med en gängad stång för att ställa in höjden. Istället för att montera fräsen på en platta som höjs och sänks gjorde jag hela det vertikala anhållet (där fräsen sitter monterad) höj- och sänkbart. Själva bordet gjorde jag justerbart så att det kan flyttas ut från anhållet. Springan som då uppstår mellan bord och anhåll är perfekt när man fräser rent kantlister.
På det hela taget ångrar jag inte att jag la några timmar på att tillverka fräsbordet, det har visat sig fungera alldeles ypperligt. Men jag håller med Kent till 100% - det är ett komplement till det vanliga fräsbordet, inte en ersättare. Tyvärr satte jag in en förhållandevis klen fräs på strax över 1 kW (den dök bara upp som en blixt från klar himmel och räckte för att lösa uppgiften med kantlisterna), det hade nog varit vettigt med en lite kraftigare variant om man vill ge sig in på att fräsa tapphål o dyl. Men den går att byta ut...
Jag vet att jag har några bilder på det hela, men kan inte hitta dem just nu... om någon är intresserad kan jag plocka fram kameran igen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det lär vara rätt många som är intresserade av bilder på det!
Här kommer några bilder på mitt lilla bygge. Kom gärna med förslag på förbättringar, jag ser detta som work in progress...
BILD 1
Fräsbordet utan själva bordet monterat. Bottenplattan och ramen som är fäst på denna är tillverkade i 19 mm MDF. I ramen sitter fyra islagsmuttrar, vilka behövs för att kunna spänna fast bordet i önskad position (mer om det sen).
Det höj- och sänkbara anhållet består av två bitar 19 mm MDF, på vilka det skruvats fast en 10 mm MDF där själva fräsen är monterad. Jag valde 10 mm för att inte förlora alltför mycket fräsdjup, och det är inga problem med stabiliteten.
Normalt sett hade jag limmat ihop en sådan här konstruktion, men jag valde att skruva för att kunna ändra på den i ett senare skede. Dels räknade jag med att fräsen kommer att bytas ut mot en bättre/kraftigare en dag (hade ingen annan över som jag ville offra till detta och den som sitter där fick jag skamligt billigt), och dels var jag osäker på hur styrniningen av anhållet skulle fungera (mer om det nedan).
BILD 2
Bordet (800x400 mm) monterat, vilket också är snidat i 19 mm MDF. Under bordet skymtar vingskruvarna som används för att låsa bordet i önskad position - det kan alltså flyttas ut och in i förhållande till anhållet. Detta för att man tex skall kunna fräsa av kantlister.
Tanken var att lägga en laminerad/melaminskiva på bordet för att få schysst glid, men i brist på tid började jag använda bordet utan att göra det. Efter att ha slipat MDF:en med korn 320 funkar det faktiskt helt ok, även om tex melamin hade varit glattare.
BILD 3
Ja, här ser ni springan som jag tjatat lite om... har varit helt ovärderlig för min del.
Ni ser också en liten MDF-bit fastskruvad på ändan av anhållet (ser likandant ut i andra änden). Detta är en riktig snikvariant på styrning av anhållet, och jag var mycket tveksam till om det skulle fungera - var rädd att det skulle hacka när man skruvar anhållet upp och ner. På mitt vanliga fräsbord har jag små alu-profiler som styr rörelsen av anhållet, men eftersom jag inte hade några lämpliga profiler till hands fick det bli en annan lösning. När jag hade monterat ihop anhåll och hissanordningen kunde jag konstatera att balansen var i det närmaste var perfekt utan styrning och tänkte därför att denna fullösning skulle kunna funka. Det gjorde det, faktum är att det funkar helt utan problem. Annars är phl:s förslag med några mindre expansionsbeslag inte alls dum
BILD 4
En bild bakifrån. Anhållet löper mot två stöd och fixeras i önskad höjd med vingmuttrar på baksidan. Stöden är även de tillverkade i 19 mm MDF. När jag skruvat fast det ena stödet i bottenplattan fäste jag en rätskiva med att par tvingar på framsidan och tvingade därefter fast det andra stödet på samma sätt och skruvade dit det. Det blev rakt och fint.
Hissanordningen är lika enkel som den verkar på bilden. I överliggaren sitter det en islagsmutter monterad uppifrån, och på listen som sitter skruvad i anhållet sitter det bara en bricka och en låsmutter på undersidan. På själva handtaget sitter det en liten vagnsbult med en rörstump (den fula gula grejen) på för att det skall gå lite lättare att snurra. En inte helt nödvändig detalj...
BILD 5
Inget nytt, bara en bild i en annan vinkel...
BILD 1
Fräsbordet utan själva bordet monterat. Bottenplattan och ramen som är fäst på denna är tillverkade i 19 mm MDF. I ramen sitter fyra islagsmuttrar, vilka behövs för att kunna spänna fast bordet i önskad position (mer om det sen).
Det höj- och sänkbara anhållet består av två bitar 19 mm MDF, på vilka det skruvats fast en 10 mm MDF där själva fräsen är monterad. Jag valde 10 mm för att inte förlora alltför mycket fräsdjup, och det är inga problem med stabiliteten.
Normalt sett hade jag limmat ihop en sådan här konstruktion, men jag valde att skruva för att kunna ändra på den i ett senare skede. Dels räknade jag med att fräsen kommer att bytas ut mot en bättre/kraftigare en dag (hade ingen annan över som jag ville offra till detta och den som sitter där fick jag skamligt billigt), och dels var jag osäker på hur styrniningen av anhållet skulle fungera (mer om det nedan).
BILD 2
Bordet (800x400 mm) monterat, vilket också är snidat i 19 mm MDF. Under bordet skymtar vingskruvarna som används för att låsa bordet i önskad position - det kan alltså flyttas ut och in i förhållande till anhållet. Detta för att man tex skall kunna fräsa av kantlister.
Tanken var att lägga en laminerad/melaminskiva på bordet för att få schysst glid, men i brist på tid började jag använda bordet utan att göra det. Efter att ha slipat MDF:en med korn 320 funkar det faktiskt helt ok, även om tex melamin hade varit glattare.
BILD 3
Ja, här ser ni springan som jag tjatat lite om... har varit helt ovärderlig för min del.
Ni ser också en liten MDF-bit fastskruvad på ändan av anhållet (ser likandant ut i andra änden). Detta är en riktig snikvariant på styrning av anhållet, och jag var mycket tveksam till om det skulle fungera - var rädd att det skulle hacka när man skruvar anhållet upp och ner. På mitt vanliga fräsbord har jag små alu-profiler som styr rörelsen av anhållet, men eftersom jag inte hade några lämpliga profiler till hands fick det bli en annan lösning. När jag hade monterat ihop anhåll och hissanordningen kunde jag konstatera att balansen var i det närmaste var perfekt utan styrning och tänkte därför att denna fullösning skulle kunna funka. Det gjorde det, faktum är att det funkar helt utan problem. Annars är phl:s förslag med några mindre expansionsbeslag inte alls dum
BILD 4
En bild bakifrån. Anhållet löper mot två stöd och fixeras i önskad höjd med vingmuttrar på baksidan. Stöden är även de tillverkade i 19 mm MDF. När jag skruvat fast det ena stödet i bottenplattan fäste jag en rätskiva med att par tvingar på framsidan och tvingade därefter fast det andra stödet på samma sätt och skruvade dit det. Det blev rakt och fint.
Hissanordningen är lika enkel som den verkar på bilden. I överliggaren sitter det en islagsmutter monterad uppifrån, och på listen som sitter skruvad i anhållet sitter det bara en bricka och en låsmutter på undersidan. På själva handtaget sitter det en liten vagnsbult med en rörstump (den fula gula grejen) på för att det skall gå lite lättare att snurra. En inte helt nödvändig detalj...
BILD 5
Inget nytt, bara en bild i en annan vinkel...
Produkter som diskuteras: "MDF skruvat"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ser väldigt trevligt ut. Bra bilder också. Gör som phl och lägger det i pipen...