10 405 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Har någon ångrat sig efter kontraksskrivning?
Hej
Nu är det såhär att jag sitter i en mindre trevlig situation. Jag har nämligen köpt ett hus, kontrakt påskrivet och besiktning gjort, det är med andra ord helt klart. Dock har det hänt en hel del på det personliga planet och jag är riktigt dålig nu och känner inte alls för att ta tag i en flytt. Utelämnar vad det är men jag kan säga att det är rätt mycket som har hänt och som får mig att må dåligt. Sedan har jag också börjat tveka till att flytta där jag köpt huset. Mindre bra men nu är läget som det är. Någon som varit med om något liknande och kan ge några råd?
Som jag ser det finns det 3 alternativ just nu.
1. Jag säljer min lägenhet och flyttar in i huset. Sen får jag ta en eventuell försäljing då.
2. Jag behåller lägenheten och försöker sälja huset.
3. Jag säljer både lägenhet och huset.
Det ska sägas att tillträdet av huset är om 2 månader och lägenheten är inte utsatt till försäljning ännu. Lägenheten kommer vara "mycket" lättsåld men huset kommer det nog ta lite längre tid med. Bästa alternativet är väl det första men jag känner inte alls för det just nu så det är ett jobbigt läge jag sitter i. Så, har ni några råd att ge mig?
Nu är det såhär att jag sitter i en mindre trevlig situation. Jag har nämligen köpt ett hus, kontrakt påskrivet och besiktning gjort, det är med andra ord helt klart. Dock har det hänt en hel del på det personliga planet och jag är riktigt dålig nu och känner inte alls för att ta tag i en flytt. Utelämnar vad det är men jag kan säga att det är rätt mycket som har hänt och som får mig att må dåligt. Sedan har jag också börjat tveka till att flytta där jag köpt huset. Mindre bra men nu är läget som det är. Någon som varit med om något liknande och kan ge några råd?
Som jag ser det finns det 3 alternativ just nu.
1. Jag säljer min lägenhet och flyttar in i huset. Sen får jag ta en eventuell försäljing då.
2. Jag behåller lägenheten och försöker sälja huset.
3. Jag säljer både lägenhet och huset.
Det ska sägas att tillträdet av huset är om 2 månader och lägenheten är inte utsatt till försäljning ännu. Lägenheten kommer vara "mycket" lättsåld men huset kommer det nog ta lite längre tid med. Bästa alternativet är väl det första men jag känner inte alls för det just nu så det är ett jobbigt läge jag sitter i. Så, har ni några råd att ge mig?
Var det budgivning på huset och det finns en eller flera andra intressenter? I så fall ta ett snack med mäklaren. Någon av dessa kanske tar huset för sitt bud. Men då finns dock stor risk att du får stå för mellanskillnaden mellan ditt och deras bud, samt eventuella merkostnader som uppstår för mäklaren.
Nej, jag var den ända som gav bud. Var dock 2 par till som skulle kollat på huset dagen efter om jag inte skrivit på kontraktet. Det säger dock inte så mycket för man vet inte hur stort intresse de har.Gnor skrev:Var det budgivning på huset och det finns en eller flera andra intressenter? I så fall ta ett snack med mäklaren. Någon av dessa kanske tar huset för sitt bud. Men då finns dock stor risk att du får stå för mellanskillnaden mellan ditt och deras bud, samt eventuella merkostnader som uppstår för mäklaren.
Men en tanke är att ringa märklaren och se om han kan kolla upp huruvida de är intresserade eller ej längre. Om de nu eventuellt skulle vara det så får man ta det mer ingående med mäklaren hur man ska göra. Kan alltid vara lite känsligt för de som äger huset just nu....
Redigerat:
Jo, det är väl risken. Jag kan väl även förlora mer om jag tyder avtalet rätt eftersom det står skälig ersättning och att pengarna i första hand skall dras från handpenningen. Antar att jag kan bli ersättningsskyldig till säljaren om denna får mindre från huset och jag då får betala den mellanskillnaden också?Gnor skrev:
Ingen rolig sits det här och givetvis känns det surt om man skulle förlora en massa pengar som man har sparat och slitit ihop. Givetvis ska jag göra rätt för mig, inget snack om saken men givetvis vill jag minimera de ekonomiska skadorna för mig själv.
Är det helt käpprätt fel? Eller tror du att du skulle kunna trivas där? Antingen får du väl ta smällen för eventuella omkostnader eller flytta in och testa om det kanske blir bättre än vad du tror nu och kanske om det inte blir det sälja sedan. Du kan ju också ponera att huspriserna sjunker framöver, då kanske det är OK att ta smällen och dra sig ur redan nu istället!
Verkligen lycka till! Men huvudsaken är ju att du mår bra och trivs med livet och känns det helt fel då får du ju göra någonting åt det även om det kostar lite.
Verkligen lycka till! Men huvudsaken är ju att du mår bra och trivs med livet och känns det helt fel då får du ju göra någonting åt det även om det kostar lite.
Om det är det bästa tåls att tänka på, beroende på vilket perspektiv du har. Det är nog det bästa ekonomiskt sett, men kanske inte det bästa om du ska lyssna till dina känslor. Om du mår riktigt piss och det finns anledning att misstänka att du kommer göra det en tid så är kanske inte det bästa att flytta nu.Locos skrev:
Men det beror som sagt på dina ekonomiska möjligheter.
Alternativ 2 med att behålla lägenheten känns som ett rätt vettigt alternativ. Det blir visserligen dubbla boendekostnader vilket kommer sivda en del men det får jag ta. Så länge jag får sålt huset innan den värsta vintern kommer in i bilden skulle jag inte bli ruinerad heller. Att bryta avtalet kan bli väldigt dyrt nu när jag läser lite om det. Men jag tänkte ringa mäklaren på måndag och fråga om jag kan komma ner på hans kontor och pratas vid.
Säljarna av huset tror jag inte är så vänligt inställda till att göra något förmildrande gentemot mig. De har visserligen knappt några lån på huset som de säljer men de har köpt ett rätt dyrt hus istället och de lär vilja ha in pengar till renoveringar där snabbt.
Säljarna av huset tror jag inte är så vänligt inställda till att göra något förmildrande gentemot mig. De har visserligen knappt några lån på huset som de säljer men de har köpt ett rätt dyrt hus istället och de lär vilja ha in pengar till renoveringar där snabbt.
Tja, eller för att betala det nya huset med?Locos skrev:
Nu vet jag ju inte vad som hänt dig, men jag skulle sätta ut både hus och lägenhet till försäljning och se vad som händer.
Liknande trådar
-
Någon som gjort takkupa nyligt och som kan dela med sig av ungefärligt pris?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vet någon vem som skulle kunna använda sig av en sådan?
El -
Kan företag tvinga till sig någon form av "tillfälligt servitut"?
Juridik -
Anläggning driftsatt, kommer den någonsin återbetala sig?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Någon som byggt nytt med dyra lån och ångrat sig?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.