Vi är i färd med dränering.
Huset har källare och står på berg.
Tidigare dränering bestod av lerrör som gått till samlingsbrunn.
Vi har ständigt haft vatten flödandes från dräneringsrören till samlingsbrunnen som sen leder vidare vattnet till ett dike (vi bor ganska högt)
Lerrören låg direkt på berg/lera ca 10cm under bottenplatta.

När jag kom hem idag såg jag att man lagt ett lager makadam mellan berg och ny dränering.
Man ser tydligt att vattnet flödar i makadammen men i dränröret är det snustort.
Det betyder att det kommer vara helt tort i den nya samlingsbrunnen..

Vad är korrekt?
Ska makadammen ta hand om vattnet och dränröret agera som en buffert eller ska jag be dom sänka dräneringsröret så det ligger direkt på berget/leran som tidigare och därmed leder bort vatten till samligsbrunnen?

Bifogar några skisser hur dräneringen låg innan och nu samt några bilder.

• Skiss av dräneringssystem med makadam under dräneringsrör, visar vattenflödet och rörets placering i förhållande till mark och byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar dränering av hus med makadam och dräneringsrör på berggrund, illustrerar förändringen från tidigare installation.
    Skapa konto
  • Dräneringsrör omgivet av makadam, utan synligt vattenflöde i röret, med ljusreflektioner på stenarna.
    Skapa konto
  • Orange dräneringsrör omgivet av vit fiberduk i lerig mark, del av pågående dräneringsarbete vid husgrund.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Med tiden kommer makadamet i botten av graven att sättas igen and sand, silt och ler. Då kommer inte vatten att rinna där. Då stiger vattenytan till dränrörets botten och rinner i dränröret. Dränrörets botten utgör således högsta möjliga vattenyta i graven i det långa loppet. Har man höjt deras läge jämfört med de gamla rören så har man också höjt den framtida vattenytan i graven på motsvarande sätt.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
R
H Henrik Vamos skrev:
Vi är i färd med dränering.
Huset har källare och står på berg.
Tidigare dränering bestod av lerrör som gått till samlingsbrunn.
Vi har ständigt haft vatten flödandes från dräneringsrören till samlingsbrunnen som sen leder vidare vattnet till ett dike (vi bor ganska högt)
Lerrören låg direkt på berg/lera ca 10cm under bottenplatta.

När jag kom hem idag såg jag att man lagt ett lager makadam mellan berg och ny dränering.
Man ser tydligt att vattnet flödar i makadammen men i dränröret är det snustort.
Det betyder att det kommer vara helt tort i den nya samlingsbrunnen..

Vad är korrekt?
Ska makadammen ta hand om vattnet och dränröret agera som en buffert eller ska jag be dom sänka dräneringsröret så det ligger direkt på berget/leran som tidigare och därmed leder bort vatten till samligsbrunnen?

Bifogar några skisser hur dräneringen låg innan och nu samt några bilder.
Så länge dränröret ligger under plattans höjd så är det någ lungt..

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Ja, det ligger under plattans nivå.
Men det kommer ju inte komma något vatten i själva samligsbrunnen som det gjort tidigare förrän vattennivån stigit tills det når botten dränröret. Detta är isåfall ca 5cm högre än det varit tidigare..

Men för att komma ner med det nya dränröret måste de ta bort den 5cm makadambädd man lagt under. Då hamnar det i nivå med tidigare dräneringsrör.
Men jag vet inte om man nu för tiden inte vill lägga dränröret direkt på lera eller berg utan man vill ha en liten bädd under..?

Jag kommer ta frågan med entreprenören imorgon då vi har möte men kände ändå att jag ville dubbelkolla åsikter här innan då de säkert kommer hävda att det ändå ligger under plattans botten och att det då är ok..

Claes Sörmland
Dränröret läggs ej direkt på schaktbottnen eftersom hålen på undersidan då sätts igen. Så det är bra om de ligger med lite makadam under så vattnet kan sippra in underifrån.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Misstänkte det kunde vara så.
Det innebär isåfall att vattennivån kommer höjas motsvarande den dagen makadambädden sätts igen..

Hade egentligen önskat att man la fiberduk mot leran och sen dränrör direkt på det sen makadambädden.

Tack för svar!
Ska diskutera frågan imon med entreprenören.

H Henrik Vamos skrev:
Misstänkte det kunde vara så.
Det innebär isåfall att vattennivån kommer höjas motsvarande den dagen makadambädden sätts igen..

Hade egentligen önskat att man la fiberduk mot leran och sen dränrör direkt på det sen makadambädden.

Tack för svar!
Ska diskutera frågan imon med entreprenören.
Hade man lagt fiberduk på schaktbotten hade dräneringen inte fyllt sin funktion då duken sätter igen väldigt fort och stoppar vattnet.

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hade man lagt fiberduk på schaktbotten hade dräneringen inte fyllt sin funktion då duken sätter igen väldigt fort och stoppar vattnet.
Hade en lång diskussion med entreprenören idag om fiberduk under eller inte..
De hävdar envist att de vill ha fiberduk under!
Jag vill själv inte ha fiberduk under men de vill göra "som de gjort i 30år" och vill inte ta bort den. Jag har heller inte kunskapen att sakligt säga vad som gäller och jag vill inte att de vid eventuella fel ska kunna hävda att det är för att jag har sagt åt dem att göra något de inte vill.
Det finns heller ingen tydlig text från AMA eller annan källa som säger vad som gäller, tycker verkligen det är olika läger i denna fråga och det finns inget tydligt svar.

Isodrän säger fiberduk under om markförhållandena är så att det inte går att gå i schaktbotten.

R
Det känns som du kan släppa detta med duk under..

• Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.