God fortsättning osv! Vi har en Mitsubishi Kirigamine FD25 som är 15 år gammal. Börjar så småningom kika på en ny - man kan ju också få energibidrag för att byta ut äldre "ineffektiva" pumpar. Men när jag kollar på de bästa som finns idag ligger deras SCOP ungefär på samma som den gamla pumpen (5,3).
Så har det hänt något egentligen? Utöver slitage och beläggningar som kan minska effekten en del. Den gamla pumpen har tuffat på i alla år utan minsta krångel. Något högre effekt och wifi vore väl bra, men så mycket mer energieffektiva verkar inte dagens lv-pumpar vara? Och varför ska skattemedel i så fall läggas på att jag ska byta ut en fungerande pump?
Så har det hänt något egentligen? Utöver slitage och beläggningar som kan minska effekten en del. Den gamla pumpen har tuffat på i alla år utan minsta krångel. Något högre effekt och wifi vore väl bra, men så mycket mer energieffektiva verkar inte dagens lv-pumpar vara? Och varför ska skattemedel i så fall läggas på att jag ska byta ut en fungerande pump?
Det räcker inte att bara titta på SCOP som ju endast gäller vid +7C. Sedan får man också se upp med produktbeskrivningarna då det många ggr står värden som gäller för medelvarm zon, dvs kontinenten. Man måste hitta värden för kall zon (Sverige).
Det som är intressant är ju hur mkt effekt, och vilken SCOP de har nedåt 10-15 minusgrader.
Min uppfattning är att pumparna blivit bättre på att leverera effekt även när temperaturen kryper nedåt, och med lite bättre SCOP-värden.
Det låter som att din gamla pump är bra, och då har du ingen anledning att byta förrän den gamla ger upp.
Det som är intressant är ju hur mkt effekt, och vilken SCOP de har nedåt 10-15 minusgrader.
Min uppfattning är att pumparna blivit bättre på att leverera effekt även när temperaturen kryper nedåt, och med lite bättre SCOP-värden.
Det låter som att din gamla pump är bra, och då har du ingen anledning att byta förrän den gamla ger upp.
Tack, det låter rimligt. Vad jag förstår räknas SCOP för tre olika klimatzoner, varav en av dem är Helsingfors. Det vore ju rimligt att man utgick från den zonen i marknadsföringen av pumpar i Sverige, men så verkar inte vara fallet.Oldboy skrev:Det räcker inte att bara titta på SCOP som ju endast gäller vid +7C. Sedan får man också se upp med produktbeskrivningarna då det många ggr står värden som gäller för medelvarm zon, dvs kontinenten. Man måste hitta värden för kall zon (Sverige).
Det gäller att visa fina siffror på plussidan, ingen tillverkare redovisar på minussidan. Som sägs, vackra siffror om verkningsgrad, men inte vad en ger vid minus 15 ute. Allt handlar om avgiven temp som är max.
Vid 35 , 45 C och kanske 50 C, men med milda temperaturer ute. Är nog bra att läsa specarna med lup.
Vid 35 , 45 C och kanske 50 C, men med milda temperaturer ute. Är nog bra att läsa specarna med lup.
Scop betyder seasonal coefficient of Performance, och ska alltså vara ett säsongsvärde.
Det finns 3 zoner, viktigt att man tittar på den kalla zonen för att få en uppfattning om hur den fungerar i Sverige. Billigare pumpar brukar ibland bara ange för "medelzonen" klimat liknande Tyskland.
Det är klart lättare att få en bra scop i mellanklimatzonen, så jämför aldrig en pump klassad för en klimatzon med en annan pump klassad för annan zon.
Man bör titta på angiven effekt också vid -10c eller liknande, så man får en känsla för hur den fungerar kalla dagar. Alla seriösa tillverkare har ju papper på effekten vid olika förhållanden. Går det inte att hitta, leta efter annan tillverkare...
Standarder utvecklas. Generellt tycker jag de blir mer lika verkligheten, så jag vet inte hur relevant det är att jämföra scop från 15år sedan med dåtidens standard med dagens.
Det finns 3 zoner, viktigt att man tittar på den kalla zonen för att få en uppfattning om hur den fungerar i Sverige. Billigare pumpar brukar ibland bara ange för "medelzonen" klimat liknande Tyskland.
Det är klart lättare att få en bra scop i mellanklimatzonen, så jämför aldrig en pump klassad för en klimatzon med en annan pump klassad för annan zon.
Man bör titta på angiven effekt också vid -10c eller liknande, så man får en känsla för hur den fungerar kalla dagar. Alla seriösa tillverkare har ju papper på effekten vid olika förhållanden. Går det inte att hitta, leta efter annan tillverkare...
Standarder utvecklas. Generellt tycker jag de blir mer lika verkligheten, så jag vet inte hur relevant det är att jämföra scop från 15år sedan med dåtidens standard med dagens.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Låter som du blandar ihop COP och SCOP.Oldboy skrev:Det räcker inte att bara titta på SCOP som ju endast gäller vid +7C. Sedan får man också se upp med produktbeskrivningarna då det många ggr står värden som gäller för medelvarm zon, dvs kontinenten. Man måste hitta värden för kall zon (Sverige).
COP räknar man vid en utetemperatur, SCOP är en sammanräkning av olika COP vid olika temperaturer utifrån en profil (varm, kall eller mellan).
Dvs en för kallt klimat kommer det räknas med fler timmar i kallt läge.
:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstår är det vanligtvis den blå medelkurvan som används (Strasbourg) om inget annat anges. Frågan är då om kurvorna ändrats de sista 15 åren eller om pumparna blivit mycket bättre på att hantera den gröna kurvan, vilket då inte visas på jämförelsevärdena? Annars är ju SCOP nästan densamma för min gamla pump som de nyare.13th Marine skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 669 inlägg
Det är väl inte en luft/vatten utan en luft/luft som TS har?Q Qaniel skrev:
Den kan man få bidrag för att byta ut, men endast om man samtidigt byter varmvattenberedare till en med värmepump. Jag håller i övrigt med dig, fungerar pumpen, så byt inte.
Angående bidrag. Är dom så bra dom VVB med kompressor för VV, tveksam blir liksom dyra droppar i åtanke på kostnaden. Finns inget trumsystem så ökar kostnaden bra mycket. Det är nog så att BBR säger en sak och tror sig veta bättre än dom som kan det. Klart att i samband med vent kan det gå, men har man annan värmning så tär det på den, med fläktutsug. Nu min insikt, en ren VVB har inga stora förluster och att kasta ut en, är i mitt tycke kapitalförstörning. Men BBR har satt en gräns att för att få bidrag så ska det vara så här. Och företagen skär guld, även lycksökarna som dyker i bakvattnet.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 669 inlägg
Jag vet inte hur bra eller dåliga de är, bara vad kravet är. Jag tänker dock ungefär som så att det verkar krylla av luft/luftvärmepumpar, det kryllar av bergvärmepumpar, ser kryllar av luft/vattenvärmepumpar, men man får leta efter varmvattenberedare med värmepump, åtminstone såg det så ut när jag snabbtittade. Det gör kanske att mitt förtroende för de senare är.stort, men vem vet, kanske är det vettigt, om man ändå är inne på att byta allt.J jonaserik skrev:Angående bidrag. Är dom så bra dom VVB med kompressor för VV, tveksam blir liksom dyra droppar i åtanke på kostnaden. Finns inget trumsystem så ökar kostnaden bra mycket. Det är nog så att BBR säger en sak och tror sig veta bättre än dom som kan det. Klart att i samband med vent kan det gå, men har man annan värmning så tär det på den, med fläktutsug. Nu min insikt, en ren VVB har inga stora förluster och att kasta ut en, är i mitt tycke kapitalförstörning. Men BBR har satt en gräns att för att få bidrag så ska det vara så här. Och företagen skär guld, även lycksökarna som dyker i bakvattnet.
Liknande trådar
-
Undergjutning nödvändig källarvägg eller orörd mark bättre?
Grund & Markarbeten -
Är detta verkligen lagligt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kyl/frys: Olika tillverkningsland bättre än andra?
Vitvaror -
Bättre färdig trägrind?
Trädgård allmänt -
Är det verkligen bättre flöde i plaströr?
Värme allmänt