Jag har i nuläget en Daikin Altherma och Daikins VVB på 300 liter (Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A). Altherman kopplar till husets värmerör och VVBn via den trevägsventil som Altherman styr.

Nu ska jag bygga om ordentligt och då vill jag ha möjlighet till solvärme, speciellt eftersom vi valt att ha polerat betonggolvi en stor del av huset och för att slippa kalla fötter vill vi troligtvis kunna köra golvvärme året runt. På sommaren bara lite grann för att det inte ska bli obehagligt.

Jag såg bilden nedan, men blev lite konfunderad - är detta det optimala sättet att koppla? Helst vill jag ha något som är väldigt automagiskt, utan att jag behöver hålla på att slå om vinter/sommar-läge, men det går väl att leva med.

Jag skall för övrigt ha varmvattencirkulation, ifall det nu komplicerar det hela. Gör det det?

Golvvärme är det som gäller, alltså lågtemperatur. Golvvärmen kommer att vara både i betong och trägolv.

Är det bara korkat att vilja ha kvar VVBn? VVBn har elpatron i sig för spetsning och schemalagd desinfektion och den har anslutningar för varmvattencirkulation. Vad jag tror att jag vill göra är att vattnet i ackumulatortanken värmer VVB. Ackumulatortanken värms av sol när det går, annars VP.

Vettigt? Dumt?

vpinkopplingbef_stor.jpg

Inte svar på din fråga men några genrella tankar om detta. Jag har redan en acktank som värms bla med en luft/vatten vp. I acken finns solslingor redan. Jag har väldigt svårt att få ihop ekonomin när jag funderar på att investera i solfångare till detta system. Luft/vatten vp:n är ju så extremt effektiv på sommaren när solfångarna ger som mest. Om du dessutom behöven köpa in en ack m.m. så blir kalkylen rätt jobbig att få ihop. Jag har för min del konstaterat att solfångare alltid är bra av miljöskäl (eller om man har ved/pellets, av praktiska/komfortskäl) men att få ekonomi (kunna "räkna hem det" på något sätt) i en sådan investering är nog existentiellt omöjligt om man har en luft/vatten vp. Därmed inte sagt att man inte ska göra det, men om man gör det får man vara medveten om att man inte kan ta det på "ekonomikontot" utan på "teknikkontot", "miljökontot" eller "framtidskontot" eller nåt annat konto. Faktiskt inte omöjligt att jag gör det en dag i framtiden trots omöjlig ekonomi. Många som räknar på solgångare gör nog fel när dom inte tänker på vad för energikälla som solen ersätter. I reklamen anges ofta att solfångaren ger tex 4000 kwh per år. Det räcker inte att stanna där dock. Ersätter den elpatron är det en sak, och då är möjligen reklamen relevant till viss del. Då innebär varje kwh som solfångarna ger att du slipper köpa en kwh el (förutsatt att ditt hus behövde en kwh vid just det tillfället vilket är långt ifrån säkert). Ersätter den luft/vatten vp är det en helt annan sak och kalkyl. Jag gissar att en luft/vatten vp på sommartid har en cop på typ 3-5, dvs. det är 3-5 gånger billigare att värma med vp:n än med elpatron. Dessutom ska man betänka att värmebehovet är synnerligen måttligt den varma årstiden (när solen som bekant skiner mest). Att värme ett värmegolv på sommaren är faktiskt inte så dyrt med en luft/vatten vp. Att acken just kan ackumulera solvärmen är givetvis bra (tex till natten) men det vore bättre om man (nu är jag ironiskt) kunde ackumulera den till vintern, eller omvandla den till el och sälja den till elnätet...

Intressant analys!

Frågan är hur det är på vår och höst när solen lyser och värmer solfångarna fastän det är kallt ute - jag vet att kollegor som har solfångare fick över 50 grader från solfångarna i början av februari i år och då var det rätt så kallt. LV-VPn är inte överdrivet effektiv i det läget.

Man borde nog göra en helårskalkyl där man stoppar in något väl valt statistiskt värde för hur många Wh man får ur solfångarna per månad eller så...

Jo en helårsanalys kanske kan ge nåt som underlag. Det säger dock en del redan när man ser årsvärmen solfångarna ger, säg teoretiskt 3000-6000 kwh. Jag är benägen att tro att lejonparten av årsvärmen kommer vid fel årstid (sett från husets värmebehov). För mig är det inte ett tillräckligt argument att man någon gång i februari månad kan komma upp i 50 gr i acken. Jag har en vattenmantlad eldstad till min ack också, och om jag slänger på en brasa en timme så är min temp i acken 60-70 grader... Jag vet att det kan ske att solfångare ger värme på vintern och det är verkligen coolt. Det är verkligen då man vill ha värmen. Vår och höst är värmen från solfångarna inte så viktig. Då är värmebehovet i huset måttligt och det klarar luft/vatten vp:n på kvartsfart. Om man däremot eldar ved är det givetvis bekvämt att slippa ett antal eldningsdagar vår och höst. Jag känner också en person som gjort en vettig solfångarnstallation (rent ekonomiskt) då han värmer en pool från acken med plattvärmeväxlare, istället för med elpatron. Missförstå mig inte, solfångare är verkligen ett kanonbra alternativ, men jag tror inte på på "ekonomin" i det hela om solvärmen skall ersätta en befintlig luft/vatten vp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.