617 läst · 3 svar
617 läst
3 svar
Har kommunen något ansvar ?
Kommunens projekt med vägar runt min fastighet har sänkt grundvatten nivån med över 2 meter och vattnet är otjänligt från brunnen.Över 100 år gamla träd dog efter deras sprängningar och brunnen värdelös, man är inte villig till att ersätta något av detta. Hur ska jag gå vidare med dessa tjänstemän?
Hej,B bonnevill skrev:
I detta fall skulle jag råda dig att kontakta en jurist med expertis miljörätt.
Det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för grundvattenbortledning. Skicka in en begäran om tillsyn dit och beskriv problemen så noga du kan. Det behöver du ingen jurist för.
Såna här frågeställningar är dock notoriskt svårutredda, inte säkert att det kommer leda någon vart...
Såna här frågeställningar är dock notoriskt svårutredda, inte säkert att det kommer leda någon vart...
Redigerat:
Jag får ta kontakt med länsstyrelsen, allt finns dokumenterat,Bergsäker AB var här vid 4 tillfällen och gjorde nivåmätning och tog vattenprov under nästan två års tid som projektet varade.Nytt styre med nya tjänstemän vill inte kännas vid det verkar det som. Tack, ringer länsstyrelsen imorgonG Genomklok skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har kommunen ansvar att ta hand om grävlingar?
Trädgård allmänt -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Har vägverket något ansvar för sitt dagvatten?
Grund & Markarbeten -
Vad avgör om kommunen eller en vägförening ska ansvara för vägar?
Juridik -
Byggherrens relation till kontrollansvarig och tekniskt samråd med kommunen
Bygglov