Hej,
Bygger nytt och har kört fast lite gällande kökets belysning. En skiss på köket finns nedan där belysning som den är planerad nu är markerad med gult. Som det är nu är det:
1. Central takbelysning mitt köket
2. (långa gula) bänkbelysning under överskåp.
3. Tre lamputtag för att få nedpendlad belysning över "köksö".
...alla lampor ovan styrs från samma strömbrytargrupp i vägg.
"Köksrummet" är nära 16kvm och jag vill gärna få till belysning i lite äldre stil och undvika spottar.....
Problem/frågor:
1. Gör jag ett överslag och räknar med 300lumen/kvm för "allmänbelysning" så behöver den centralt placerade lampan ge ca 5000 lumen, vilket blir mycket och begränsar urval. Eller?
2. Bänkbelysning saknas vid fönster/diskho. Vet inte om det är ett problem, men vet inte heller hur man löser det bra/snyggt. Vill man verkligen ha lampor som hänger ner direkt framför fönster?
...funderade på att sätta ut 4 lampor/uttag i en "kvadrat" och på detta vis sprida ut ljus mer, men tycker det känns plottrigt.
Vill liksom inte ha 4 små fula plastplafonder heller....
Hjälp! Har kört fast! All input motttas tacksamt!
Bygger nytt och har kört fast lite gällande kökets belysning. En skiss på köket finns nedan där belysning som den är planerad nu är markerad med gult. Som det är nu är det:
1. Central takbelysning mitt köket
2. (långa gula) bänkbelysning under överskåp.
3. Tre lamputtag för att få nedpendlad belysning över "köksö".
...alla lampor ovan styrs från samma strömbrytargrupp i vägg.
"Köksrummet" är nära 16kvm och jag vill gärna få till belysning i lite äldre stil och undvika spottar.....
Problem/frågor:
1. Gör jag ett överslag och räknar med 300lumen/kvm för "allmänbelysning" så behöver den centralt placerade lampan ge ca 5000 lumen, vilket blir mycket och begränsar urval. Eller?
2. Bänkbelysning saknas vid fönster/diskho. Vet inte om det är ett problem, men vet inte heller hur man löser det bra/snyggt. Vill man verkligen ha lampor som hänger ner direkt framför fönster?
...funderade på att sätta ut 4 lampor/uttag i en "kvadrat" och på detta vis sprida ut ljus mer, men tycker det känns plottrigt.
Vill liksom inte ha 4 små fula plastplafonder heller....
Hjälp! Har kört fast! All input motttas tacksamt!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade följande bild på nätet..... Kanske inte är så dumt med nedpendlade lampor framför ett fönster ändå?
Typ bara komplettera såhär:
???

Logga in
Skapa konto
Typ bara komplettera såhär:

Logga in
Skapa konto
???
Belysning behöver finnas över varje arbetsyta, så lampor vid fönstret blir bra. Vi håller själva på att förbereda för nytt kök och vi tänker nog tvärtom mot dig. Jag kan hålla med dig om att spottar inte är det snyggaste men väldigt praktiskt. Vi kommer ha spottar, förberett för taklampa (oklart om vi kommer ha någon inledningsvis men möjligheten ska finnas), bänkbelysning, vägglampor på ena sidan där vi inte har väggskåp. Detta dras till fyra dimmrar, vi har två ingångar till köket så det blir två vid varje. Om du vill ha dimmer tänk på att det kan vara knepigt att få det att fungera med en dimmer till olika typer av lampor.
Utöver detta har vi fläkt med belysning och fönsterlampor som kommer styras med app (ingen strömbrytare till dem).
Utöver detta har vi fläkt med belysning och fönsterlampor som kommer styras med app (ingen strömbrytare till dem).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är "standardmetoden" för att fästa kortling i stålskena?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad rekommenderar ni gällande el-abonnemang timpris, fast pris eller rörligt pris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Laga rundkört axelfäste? Bakhjul robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Kört fast, felsökning nytt vinkraftverk.
El -
Driva fastighet som dödsbo, räcker det med majoritetsbeslut gällande förvaltningen?
Juridik