Hej,

Vi har sedan 7 år nya säkringar (automatsäkringar?) men det finns tre gamla säkringar i en egen låda på väggen. Jag är inte så kunnig men tänker att det är huvudsäkringar (den gröna plåtlådan). Ikväll gick strömmen i en del av huset. En automatsäkring hade fällts ner men också en av huvudsäkringarna hade gått.
Elskåp med automatsäkringar och en separat grön låda för huvudsäkringar i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I säkringen som gick satt en propp på 16A men de övriga två är 25A. Om man tittar på fästet där 16A satt så är det gult och märkt 25A.
Grön gammal säkringslåda med en gul 25A säkringshållare och två vita 25A säkringshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till mina frågor:

1.Ska jag sätta en 25A eller kan det vara så att det ska vara en 16A där?

2. Kan det vara farligt om jag sätter en 25A?

Har just satt in en 25A och det verkar funka för stunden i vart fall . Frågade personalen på Bauhaus där jag köpte nya proppar och de tyckte 16A lät lågt men att det ändå var bäst om det var så det var innan. Jag tycker ibland att personalen där inte är så kunnig så jag frågar gärna er kunniga här för säkerhets skull.

Den elfirma som gjorde om elen (inkl satte in skåpet med automatsäkringar) för 7 år sedan gav ett seriöst intryck. Det skulle förvåna mig om de inte ändrade så att även fästet anger 16A om det är viktigt.

Jag har inte bytt någon huvudsäkring under åren som gått men min man ”har ett vagt minne” av att ha gjort det (och skulle mycket väl kunna sätta en 16A om det var vad som fanns att tillgå ) Men det var nog ett bra tag sen så det verkar ju funka för det mesta det med. Dock så stängdes både kyl/frys och ugn av nu (provade inte spisen eller diskmaskinen) + matsal och ett sovrum, så det verkar som att ganska mycket hänger ihop med denna huvudsäkring.

Ursäkta att det blev så långt. Tack om någon orkar läsa (och svara).

Du gör helt rätt som sätter 25 A det är så det ska vara om det ser ut som på bilden. Kanske har man bara haft 16 A tillhands någon gång tidigare då en säkring gått det finns aldrig någon anledning att ha olika där.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att det ska sitta en 25 A där.
Sätta i en klenare är inte "farligt" i sig men kan medföra komplikationer om den löser ut för tidigt i form av tinad frys osv, vilket du redan uppmärksammat.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du gör helt rätt som sätter 25 A det är så det ska vara om det ser ut som på bilden. Kanske har man bara haft 16 A tillhands någon gång tidigare då en säkring gått det finns aldrig någon anledning att ha olika där.
Tack snälla för svar! Ja, bilden visar vår installation. Då låter jag 25A sitta kvar.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill påstå att det ska sitta en 25 A där.
Sätta i en klenare är inte "farligt" i sig men kan medföra komplikationer om den löser ut för tidigt i form av tinad frys osv, vilket du redan uppmärksammat.
Tack! Bra att veta att 16A inte är farligt men att 25A kanske är bättre.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.