Hej!
Jag håller på med ett litet hemmabygge i form av en sänggavel med inbyggd hylla. En sak som varit viktig för mig är att den skall vara vitmålad och att färgen skall hålla. Har tidigare försökt Bättra på gamla möbler med vit målarfärg och den har inte hållit särskilt länge. Av denna anledning tog jag hjälp i butiken och beskrev att jag ville ha en hållbar färg för möbler. Jag har slipat och grundmålat efter konstens alla regler (för en hobbysnickrare) och målat mina plankor som jag nu håller på att montera ihop. Färgen har fått torka minst ett dygn mellan varje strykning och tre dygn efter sista lagret.
Vad jag märker är att i princip allt som rör färgen lämnar märken, bara att flytta en tummstock räcker för att det skall se ut som ett tunnt blyertsstreck... Så har jag tagit fel färg? eller måste färgen få torka en vecka till innan den är helt klar? Ännu så länge kan jag bättra på med lite mer färg och snygga till skavankerna men när den väl är på plats vill jag inte att färgen skall ta skada av vanligt bruk. För att klargöra, det är inte så att färgen flagnat eller något sådant, men så känslig som den verkar vet jag inte om vi kommer kunna ställa något på hyllan när den är klar.
Borde jag kanske lacka över alltihop?