4 709 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Har jag rätt att kräva offererat pris när butiken gjort fel?
Beställde för flera månader sedan en duschvägg från en stor handlare och betalade handpenning på fakturan. Jag blev sen informerad att mätning av duschväggen ingick i priset och har nu när badrummet är färdigkaklat fått den inmätt.
Får då tillbaka en dyrare offert jag ska godkänna. Visar sig att det dels skett en prishöjning, och att man har missat att katalogpriset är ex moms, det blev mitt pris ink moms på offerten jag lagt handpenning på.
Duschväggen är så dyr att jag inte hade beställt den från början till priset det nu blir. Trots att man ”bjuder på prishöjningen”.
Har jag rätt att kräva att man ska leverera till priset på den första offerten? Jag har ju inte gjort något fel och hade ingen anledning att tro att priset skulle vara fel.
Får då tillbaka en dyrare offert jag ska godkänna. Visar sig att det dels skett en prishöjning, och att man har missat att katalogpriset är ex moms, det blev mitt pris ink moms på offerten jag lagt handpenning på.
Duschväggen är så dyr att jag inte hade beställt den från början till priset det nu blir. Trots att man ”bjuder på prishöjningen”.
Har jag rätt att kräva att man ska leverera till priset på den första offerten? Jag har ju inte gjort något fel och hade ingen anledning att tro att priset skulle vara fel.
Du skriver om att du betalade handpenning på fakturan från bygghandlaren.J Jeppan skrev:Beställde för flera månader sedan en duschvägg från en stor handlare och betalade handpenning på fakturan. Jag blev sen informerad att mätning av duschväggen ingick i priset och har nu när badrummet är färdigkaklat fått den inmätt.
Då har ni slutit ett avtal.
Avtal ska hållas.
Att den stora bygghandlaren i efterhand säger sig ha gett dig "fel pris" (missat momsen) är något som inte är en uppenbar felskrivning som du skulle ha reagerat på och därför är bygghandlaren också bunden av detta avtal.
Kan tillägga att som jag ser det är det inte ett "offererat pris" utan ett avtalat pris.
Saken hade kommit i annat läge om bygghandlaren hade upptäckt sitt misstag om att lägga på momsen innan du hade accepterat offerten.
När du accepterar offerten blir det ett Avtal och därmed också ett avtalat pris.
Saken hade kommit i annat läge om bygghandlaren hade upptäckt sitt misstag om att lägga på momsen innan du hade accepterat offerten.
När du accepterar offerten blir det ett Avtal och därmed också ett avtalat pris.
Ja jag ser det också så. Det enda är att offerten/avtalet efter mätningen är uppdaterad med justerade mått, kan de då hävda att det är ett nytt avtal som ska slutas?
Annars borde jag väl bara kunna kräva att duschvägg ska levereras enligt måtten på första avtalet? (Som bara är ett par mm fel och skulle fungera).
Annars borde jag väl bara kunna kräva att duschvägg ska levereras enligt måtten på första avtalet? (Som bara är ett par mm fel och skulle fungera).
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Som sagt avtal skall hållas. Om det framgår av avtalet att en slutlig inmätning skall ske före leverans, så är det fortfarande samma avtal efter mätningen. Det är möjligen skillnad om det efter mätning visar sig att de måste öka storleken med tiotals procent.
Lite fördjupning:
https://www.arn.se/vanligafall/3.5.-forklaringsmisstag/
https://www.arn.se/vanligafall/3.5.-forklaringsmisstag/
Liknande trådar
-
Fel utförd köksmontering, har jag rätt att kräva avdrag?
Juridik -
Har takfirman rätt att kräva pengar för "konsultation"?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Har förening rätt att kräva auktoriserad våtrumsleverantör?
Badrum -
Rätt att kräva att byggnadskontoret bemöter argumentation?
Bygglov -
ROT/RUT inte medgivet - hantverkares rätt att kräva mellanskillnaden
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.