4
Hej,

Risk att dumförklara mig, men har jag gjort rätt?
Blev helt plötsligt väldigt osäker när jag skulle koppla in ett vanligt 4-väggsuttag.

MVh
4fun

IMG_6283.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6284.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Färgmässigt ser det rätt ut. Vad är det för typ av kabel?
 
tommib
Det ser rimligt ut.
Nu är det också svårt att se hur detta är tänkt att monteras. Det är ytterst viktigt att kabeln blir korrekt dragavlastad och i ditt uttag finns ingen möjlighet att göra det. Således måste kabeln vara ordentligt klamrad. Därför undrar jag vad det är för kabel eftersom ledarna ser flertrådiga ut. En installationskabel är vanligen utförd med enkardeliga ledare för att den ska vara styv.
 
Det är rätt kopplat. Se bara till att höljet hamnar på insidan uttaget, inte som nu. :)
 
Jag misstänker också fel materielval.
Det finns en anledning till att detta arbete är behörighetskrävande.
 
Är det RKK 0.75 blir det som sagt dubbelfel men anslutningspunkterna korrekt.
 
4
Hej,

Tack för snabbt svar, förlåt att jag själv inte varit så snabb. Får skylla på julen...
Brukar det inte vara dragavlastning i dosan? (vilket jag inte har i det här fallet). Visserligen var det ett billigt uttag på Kjell och co, men ändå.

Kabeln är enligt bild nedan. Förstår inte riktigt om det är en RKK 0,75 så är det dubbelfel. GK100, det skulle vara kanon om du kunde förtydliga.


20151220_202036223_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skulle köpt EKK 3G1.5 eller liknande installationskabel istället.
RKK är inte gjord för detta jobb, den du har är dessutom för klen.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
4
Som sagt finns en anledning att man ska vara elektriker.
Jag måste ha ett eluttag extra, och tänkte försöka fixa det själv (+ att jag vill lära mig).
 
Ska du ha utanpåliggande dragning är EKRK oftast snyggare(förutsatt att det är ett torrt utrymme). Använd gärna Letti eller APK-klammer. Kolla Patriks klammringsskola här för att lära dig hur du drar kabeln snyggt. Sen finns det en hel del att tänka på när du drar kabel, framförallt om den ska dras dolt.
 
4
Hej,

Den ska ligga utanpåliggande i för att jag har fått fiber, och tyvärr kommer inte fibern in exakt där jag har el :(
 
Oftast så får man bestämma plats fritt ett visst antal meter in i huset där man vill få omvandlingen till Ethernet men det kanske inte räcker i ditt fall? Vissa företag erbjuder ju också totalentreprenad där man löser ev. utökning av el.

Men läser du på och frågar om hjälp här kan du säkert göra detta säkert själv.
 
4
Det är inte så många meter, så det enklaste (men vem vill ta den enkla vägen), är att ta en vanlig förlängningskabel och spika upp den på vägen med en snygg klammer :)

Vad är det för skillnad på RKK och EKK?
Vilken ska jag ha ?
 
Rkk är en anslutningskabel som är mångtrådig. Ekk är en installationskabel som är enkeltrådig. Du ska ha EKK eller motsvarande.

Sen ska inte en skarvsladd klammras fast.
 
Redigerat:
Rkk är en lampsladd och får inte förläggas fast och din sladd har även för klen area för att få säkras 10 A. EKK är avsedd för fast installation (och får inte användas som "sladd"). Det är "konstruktionen" som är skillnaden EKK är bland det billigaste du kan köpa och inte alls så sladdrig som RKK. Så skaffa några meter EKK eller EKRK och gör en snugg och riktig installation. EKRK är ännu ett snäpp styvare och blir därmed "snyggare" och börjar inte orma sig efter en tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.