Det ser ganska rörigt ut. Det blir lättare att följa om du ritar schemat klart också. Men vad är frågan? Vad är uppgiften? Det ser ut som att du startar med den gröna knappen och stoppar med den röda. Den gröna lampanlyser när kontaktorn är dragen och den röda lampan lyser när motorskyddet är utlöst. Behöver du en separat dvärgbrytare till manövern?
enda informationen jag fått ang uppgiften är titeln ''Installation omfattar direktstart av asynkronmotor med erforderligt material.'' mer information har jag inte fått, fick höra av en klasskamrat att vi behövde ha med lampor också,A Avemo skrev:Det ser ganska rörigt ut. Det blir lättare att följa om du ritar schemat klart också. Men vad är frågan? Vad är uppgiften? Det ser ut som att du startar med den gröna knappen och stoppar med den röda. Den gröna lampanlyser när kontaktorn är dragen och den röda lampan lyser när motorskyddet är utlöst. Behöver du en separat dvärgbrytare till manövern?
ang brytaren så är i programmet vi använder en 3polig dvärgbrytare den största.
Det ser rätt ut.
Motorskyddets termiska kontakt och stoppknappen i serie i början av kretsen. Hållkrets över startknapp, utlöst skydd inlagt och driftindikering.
Snyggt. Detta verkar du kunna.
Edit: Man brukar oftast ha en egen grupp för styrkretsen men det är inget fel att göra som du gjort. Om ledningen för styrkretsen är kortslutningsskyddad behövs heller ingen extra dvärgbrytare för överlast då detta är begränsat till ett absolut minimum anser jag. Men det är nog överkurs för denna uppgift.
Motorskyddets termiska kontakt och stoppknappen i serie i början av kretsen. Hållkrets över startknapp, utlöst skydd inlagt och driftindikering.
Snyggt. Detta verkar du kunna.
Edit: Man brukar oftast ha en egen grupp för styrkretsen men det är inget fel att göra som du gjort. Om ledningen för styrkretsen är kortslutningsskyddad behövs heller ingen extra dvärgbrytare för överlast då detta är begränsat till ett absolut minimum anser jag. Men det är nog överkurs för denna uppgift.
Redigerat:
Det är väl en diskussionsfråga vad som behövs. Är det inte mer information än så tycker jag att du löst uppgiften. Med frågan om dvärgbrytaren menade jag att du kan ta bort manöversäkringen och gå direkt på en av polerna från motorsäkringen. Det går att argumentera att om det är en stor motor så kanske man inte vill ha manövern säkrad så högt. Men å andra sidan vill man nog inte direktstarta motorn i så fall.A alealeale skrev:enda informationen jag fått ang uppgiften är titeln ''Installation omfattar direktstart av asynkronmotor med erforderligt material.'' mer information har jag inte fått, fick höra av en klasskamrat att vi behövde ha med lampor också,
ang brytaren så är i programmet vi använder en 3polig dvärgbrytare den största.