Hej hörni,
I källaren i mitt 40 talshus så ligger det gamla badrummet centrerat. Ovanför det gamla badkaret som stod här sitter det till synes en ventil som går in i murstocken och ett skåp i plåt/järn med nyckel till. Nån som har en aning om vad det kan vara? Tänkte nån typ av inspektionslucka, men varför skulle den va låst?
Det verkar vara inbyggt i murstocken och jag har givetvis ingen nyckel till det.
I källaren i mitt 40 talshus så ligger det gamla badrummet centrerat. Ovanför det gamla badkaret som stod här sitter det till synes en ventil som går in i murstocken och ett skåp i plåt/järn med nyckel till. Nån som har en aning om vad det kan vara? Tänkte nån typ av inspektionslucka, men varför skulle den va låst?
Det verkar vara inbyggt i murstocken och jag har givetvis ingen nyckel till det.
Tippar på förra ägares spritgömma undan från käringa sinKanakas123 skrev:Hej hörni,
Hur gick de med luckan sen? 😅
Byggde hyllor framför den så jag låter guldtackorna ligga oupptäckta en stund till.
Nyfiken är man dock.
Nyfiken är man dock.
Medlem
· Blekinge
· 10 474 inlägg
Gallret tyder på att det finns något bakom som kräver syrgas. Kanske ett husdjur? En Fritz-källare med matinkast?
TS kan ju börja med att borra från springan och märka hur bred lådan är innanför. Lådan kan ha som järn som sticker och håls kvar i inmurningen. I tanke på den stora plåten på utsidan, hur det hur ev en låda murats in, kan vara ett jättefack bakom. Om hålet i muren var lika stort som plåten och lite till, så var det nog inget problem att mura in det. Men spännande om TS kommer tillbaka efter jobbet.
Det är nog rätt kraftiga järn som går in ( lika som ett kassaskåp ) eller plattjärn som låser, tar nog ett tag att skära av i springan och ingen vet hur djupt in låsningen sitter. Kanske bara en låda i storlek med det som ska tas ut.
Det är nog rätt kraftiga järn som går in ( lika som ett kassaskåp ) eller plattjärn som låser, tar nog ett tag att skära av i springan och ingen vet hur djupt in låsningen sitter. Kanske bara en låda i storlek med det som ska tas ut.
Om det vore så väl. Lovar att meddela vad som eventuellt gömmer sig därinne. Egnahemsvillan var väl inte för överklassen så att det skulle finnas några värdesaker där i är osannolikt.J jonaserik skrev: