Hej!
Jag ska bygga en brygga och trots googlande och sökande på forumet så är jag lite osäker på om jag har tagit i tillräckligt avseende dimensioner?
Bryggan ska byggas på plintar och måtten blir 5x15 m med ca 1 m överhäng på nocken. Själva bryggan blir tillräckligt hög för att klara isen, dock kommer plintar/stolpar stå i vattnet.
Jag har tänkt följande (vg se bild)
- plintavstånd (långsida) 3 m
- plintavstånd (kortsida) 3,8 m
- bärlina 2 st 45x220 c24
- reglar 45x195, cc 80 cm (spännvidd 3,8m)
- trall 45x145
Några ytterligare detaljer:
- pga svårighet att få bryggan tillräckligt låg (bygger på en gammal pir) så får jag inte plats med en bärlina på ena långsidan, här tänkte jag fästa varannan regel med en stolpsko direkt i underlaget - tillräckligt?
- kan jag använda trästolpar 150x150 lika gärna som gjutna plintar?
Tacksam för tips och råd!
Jag ska bygga en brygga och trots googlande och sökande på forumet så är jag lite osäker på om jag har tagit i tillräckligt avseende dimensioner?
Bryggan ska byggas på plintar och måtten blir 5x15 m med ca 1 m överhäng på nocken. Själva bryggan blir tillräckligt hög för att klara isen, dock kommer plintar/stolpar stå i vattnet.
Jag har tänkt följande (vg se bild)
- plintavstånd (långsida) 3 m
- plintavstånd (kortsida) 3,8 m
- bärlina 2 st 45x220 c24
- reglar 45x195, cc 80 cm (spännvidd 3,8m)
- trall 45x145
Några ytterligare detaljer:
- pga svårighet att få bryggan tillräckligt låg (bygger på en gammal pir) så får jag inte plats med en bärlina på ena långsidan, här tänkte jag fästa varannan regel med en stolpsko direkt i underlaget - tillräckligt?
- kan jag använda trästolpar 150x150 lika gärna som gjutna plintar?
Tacksam för tips och råd!
Några reglar kommer du iallafall inte knäcka, även den används som lastbilsparkering. Det går att använda stolpar av trä, men frågan är hur, och hur träet är skyddat. Det blir stor belastningar på varje stolpe, och trä är inte på långa vägar lika tåligt som betong. Trä tål inte heller vatten lika bra som betong. Särskilt inte om det står, med ändträ uppåt och nedåt. Det måste då vara NTR-A eller kanske en gammal telefonstolpe.
Tack för svaret! Du tror inte det blir för mycket svikt i bryggan med 195-reglar och så långt avstånd?
Ja kanske skulle man gjuta istället, lite mer jobb såklart. Stolparna jag tänkt använda är 150×150 i NTR A men de kommer så klart slitas av isen och jag vill att bryggan ska hålla många år framöver.
Ja kanske skulle man gjuta istället, lite mer jobb såklart. Stolparna jag tänkt använda är 150×150 i NTR A men de kommer så klart slitas av isen och jag vill att bryggan ska hålla många år framöver.
Det är ju bara 3-4 reglar med en spännvidd på ca 4meter. Det är ungefär nästan vad en 195-regel klarar i ett bjälklag. I ett bjälklag är det dimensionerat för ca 400kg/m2, vilket ju är nära 10ggr så mycket som du kommer att belast bryggan. Så jag lovar att du inte kommer uppleva någon svikt. Du hade nog även kunnat använda 45x145 utam problem.P PHAS skrev:Tack för svaret! Du tror inte det blir för mycket svikt i bryggan med 195-reglar och så långt avstånd?
Vad gäller plintar, så vet jag inte riktigt vad jag ska råda dig till utan att ha sett hur det ser ut.