Hejsan

Jag började riva ner nån form av takplattor från källartaket, limmade med kontaktlim.
När jag stod där i dammet, som var som Lutzen-dimman, slog mig tanken, är det asbestplattor jag står och bilar ner?
Är det nån som känner igen plattorna från bilderna och kan bekräfta eller dementera om det är asbest i dom?
De är 300x300x15mm. Jag har inte hittat nån märkning. runt kanterna är en smal not, ca 2mm hög, 15mm djup.

Det ser ut som att de är gjorda av cellulosa, och de ryker och glöder när jag eldar på dom.

/Höghus

Bild av äldre takplattor med synlig textur, skador och möjliga tecken på mögel eller nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal takplatta med ojämn yta och skador där material och lager är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som masonit, så ingen fara. Limmet kan dock innehålla otrevligheter.

M -MaH- skrev:
Det ser ut som masonit, så ingen fara. Limmet kan dock innehålla otrevligheter.
Nja, det liknar ingen masonit jag nånsin sett. Skivorna är mycket mjöligare, typ treetex.

/Höghus

useless useless skrev:
Någon typ av porös board. Det fanns en massa olika modeller under storhetstiden.

[länk]
Ok, bara på med Sundström-masken och fortsätta alltså.

/Höghus

Svärfar, som en gång satte upp plattorna, överraskade idag, +90 men var tvärsäker på att det var akustikplattor av sten.
Mönstret på plattorna var gjort av en maskin som tillverkades av Stenlund & Söner.

/Höghus

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.