Hejsan
Jag började riva ner nån form av takplattor från källartaket, limmade med kontaktlim.
När jag stod där i dammet, som var som Lutzen-dimman, slog mig tanken, är det asbestplattor jag står och bilar ner?
Är det nån som känner igen plattorna från bilderna och kan bekräfta eller dementera om det är asbest i dom?
De är 300x300x15mm. Jag har inte hittat nån märkning. runt kanterna är en smal not, ca 2mm hög, 15mm djup.
Det ser ut som att de är gjorda av cellulosa, och de ryker och glöder när jag eldar på dom.
/Höghus
Jag började riva ner nån form av takplattor från källartaket, limmade med kontaktlim.
När jag stod där i dammet, som var som Lutzen-dimman, slog mig tanken, är det asbestplattor jag står och bilar ner?
Är det nån som känner igen plattorna från bilderna och kan bekräfta eller dementera om det är asbest i dom?
De är 300x300x15mm. Jag har inte hittat nån märkning. runt kanterna är en smal not, ca 2mm hög, 15mm djup.
Det ser ut som att de är gjorda av cellulosa, och de ryker och glöder när jag eldar på dom.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Någon typ av porös board. Det fanns en massa olika modeller under storhetstiden.
https://huntonit.se/tak/texture-tak/
https://huntonit.se/tak/texture-tak/
Svärfar, som en gång satte upp plattorna, överraskade idag, +90 men var tvärsäker på att det var akustikplattor av sten.
Mönstret på plattorna var gjort av en maskin som tillverkades av Stenlund & Söner.
/Höghus
Mönstret på plattorna var gjort av en maskin som tillverkades av Stenlund & Söner.
/Höghus
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska plåttaket se ut?
Tak & Vind -
Vad är detta för sorts rörisolering? Asbest?
Miljö & Hälsa -
Att rensa hängrännorna visade sig vara en ödesdiger incident? Kristaller av asbest på eternittaket?
Miljö & Hälsa -
Kan det vara asbest i innertaket? Hus från början av 60-tal.
Tak & Vind -
Asbest i taket på en villa som är bygg 1976?
Miljö & Hälsa