Jag och min sambo har planer på att bygga nytt hus pga att vi har blivit trångbodda. Efter lite forskande har vi hittat en tomt bara några hundra meter från där vi bor nu . Tomten har jättefint läge och är avstyckad och klar då det tidigare stått ett hus på tomten. Vi kontaktade ägaren och kom överens med denne om att få köpa tomten. Vi lämnade in en ansökan om förhansbesked till kommunen och fick positivt. Det stora problemet är de två närmaste grannarna som protesterar mot våra planer. Dessa människor skickade in ett varsitt grannyttrande där de sågar våra planer totalt. Efter att de fått reda på att vi har fått positivt från byggnadsnämden har den ena grannen ringt hem till oss och mer eller mindre hotat oss från att bebygga tomten. Om vi bygger ett hus på platsen skulle han göra platsen oaktraktiv påstod han. Han kommer även att överklaga beslutet om förhandsbesked. Huset närmast "våran tomt" är byggt på senare tid och den grannen borde ju ha räknat med att hus för eller senare även skulle byggas på tomten bredvid då läget är såpass fint. Det finns gott om tråkiga människor i samhället!!!
 
Grannsämjan är rätt bra att ha. Kan ju vara ett psykfall som ägnar hela sitt liv åt att sabba för dig då är det inte värt det enligt mig. Du kanske kan prata med dem över en bullpåse och se vad det är för typer så visar ju även du vad du är för en.

Olaga hot låter ju dock inte som en bra start på nya huset :(

Begär ett slutgiltigt besked från kommunen innan det byggs så ni är säkra.
 
Bullpåse och en kopp kaffe kan jag instämma i, det kan vara vettigt att ta diskussionen under sansade och civiliserade former. Det är inte riktigt lika lätt att vara genuint elakt mot någon som man delat en bullpåse med...

Man skall också veta att människor kan tjoa och hojta något alldeles väldigt i början, men sedan faktiskt inse att de har annat att göra.

Som vanligt när man inte vill att det skal byggas någonstans, så får väl i sådana fall grannarna köpa tomten själva. Man kan inte ha äganderätt över saker man inte äger.
 
Det låter som en av våra bekanta på öarna utanför Göteborg. Detaljplan fanns och huset kunde i princip bara placeras på ett sätt. Grannarna protesterade mot att det skulle byggas överhuvudtaget, men kommunen körde över dem med hänvisningen att notoriska nej-sägare inte har något att tillföra. Hade grannarna istället haft åsikter om utformning eller andra detaljer hade man lyssnat på dem, men att börja med "Nej, nej och nej" var rätt kontraproduktivt. Vad jag förstår överklagade grannarna så gott de kunde men blev överkörda i alla instanser.
 
Jag är inte säker på att jag verkligen skulle vilja bygga där, om man får sådanan grannar på köpet..:(
Skulle det gå att be dem komma med kreativa förslag kring bygget, så att de inte känner sig helt överkörda? Visa ritningar för dem och be om deras åsikter. Om man visar att man verkligen inte vill förstöra morgon solen på deras altan m.m. så kanske deras motvilja ger med sig..
Hoppas att det löser sig!
 
Per72: Vilken är din egentliga fråga? Vill du ha råd, eller bara "prata av dig" obehaget?
 
Just detta med risken för att få grannar nära inpå sig gjorde att jag köpte in tomtmarken bredvid vår gård, Dessutom så har jag fått löfte om att när den dagen kommer ( ja, jag vet att muntliga löften inte gäller vid husaffärer ) då grannen bortanför den tomten vill avyttra så står jag som förste köpare. Nu bor världens bästa granne där, men man vet aldrig vad man får nästa gång och då är den där halva miljonen eller vad det kan kosta att köpa den dagen väl investerade pengar för att fortsätta få ha det lugnt och skönt.

Huset går alltid att hyra ut och hyresgäster går att byta ut.

Men i ditt fall, den där surgubben får väl helt enkelt köpa tomten till marknadspris?

Sista idioten är inte född, använd kondom!
 
Per72 skrev:
...Efter att de fått reda på att vi har fått positivt från byggnadsnämden har den ena grannen ringt hem till oss och mer eller mindre hotat oss från att bebygga tomten. Om vi bygger ett hus på platsen skulle han göra platsen oaktraktiv påstod han. Han kommer även att överklaga beslutet om förhandsbesked. ...
Well - du kan ju göra på ett antal sätt nu :rolleyes:

1. Dra dig ur med svansen mellan benen - det är egentligen aldrig fel att fly en strid man inte gits vinna - du kanske kan hitta en annan tomt någon annanstans som har bättre grannar ?

2. Bullpåsen och kaffetermos i handen, prata med dom - det skulle jag föreslå oavsett. Det är lätt att vara kaxig i telefon, ett annat att vara det med en bulle i handen.

3. Ta striden :p
Börja med att skaffa torrt på fötterna - det verkar du ju ha med ett positivt besked från kommunen - men dubbelkolla det, kanske med en jurist som kan bedömma grannarnas chanser att överklaga ?
Nu kan du göra på två sätt:
- Skita i dom och ta allting via jurister och kommunen - var beredd på åratal av strid.
- Sätta en fälla - få honom att säga samma saker - men på band. Sedan polisanmäler du det helt enkelt - hota inte med det, det är utpressning - bara gör det :cool:

Den sista idioten må vara född - men han är inte död ;-)

Själv skulle jag nog leta efter en annan tomt får jag erkänna - om det inte är drömtomten så är det inte värt besväret!
 
billy_baver skrev:
Per72: Vilken är din egentliga fråga? Vill du ha råd, eller bara "prata av dig" obehaget?
Min egentliga fråga är om dessa människor egentligen har någon chans att vinna. Kan den få mitt bygglov upphävt av någon anledning efter att jag på börjat bygget? Nu har jag som sagt inte sökt ett bygglov ännu, men om jag gör det
 
Det svider och låta sig besegras på detta sätt men man ska ju trots allt bo tillsammans med dessa grannar i många år framåt. Kanske går det bra kanske inte. Frågan är om det är värt risken.Som jag har förstått ska de överklaga förhansdbeskedet. Hur går den proceduren till? I hur många instanser kan de överklaga? Nån som vet?
 
Problemet är väl att innan du gått alla instanser så sitter du på ålderdomshemmet. Räkna med flera år.
 
Hemmakatten
Jag skulle nog ändå satsa på tomten. Ett "okynnes"klagande behandlas snabbt hos Länsstyrelsen om kommunen har välmotiverade beslut. Och grannarna, det vet man inte hur länge de bor kvar. Inte kan man köpa hus eller tomt utifrån vilka grannar det finns i dagsläget.
 
W
Nu fatta jag aldrig om det var en detaljplanerad tomt eller inte men hur som helst så skulle jag kört på och byggt på tomten. Kålla igen med komunen om förhandsbeskedet och släng in bygglovsansökningarna. Får du bygglov och grannen överklagar så går det till länstyrelsen. De brukar vara snabba om det är ett lätt fall (vann själv mot byggnadsnämnden på 3 veckor) vinner du där oxo så får grannen gå till nästa instans och där kan det ev ta lite mera tid. Förlorar han även där behöver han prövningstillstånd för att dra ärendet vidare igen.
Personligen tycker jag om att driva folk till vansinne som jävlas med mig så jag hade byggt där enbart för att grannen var emot. Hade jag varit som dig så hade jag givetvis tagit striden och byggt där. Grannen kan ju dö eller flytta när som helst.
 
Per72 har i sak fått många svar på sin egentliga fråga. Din byggstart kan dröja. Men när sista instansen prövat ärendet kommer du med största sannolikhet att få ditt bygglov.

Mitt råd är att försöka ta reda på den verkliga orsaken till grannens ovilja. Använder han den tomma tomten som gästparkering? Eller är det här som hans ungar spelar brännboll? Isåfall kan du aldrig vinna honom med argument som handlar om det nya husets läge eller utseende. Du kanske kan testa grannen lite genom att ta reda på om det ursprungliga huset försvann innan hans tid, eller efter att han själv flyttat in i grannskapet senare än så.

Om du köper tomten kan det alltså ta lång tid innan du får sätta spaden i jorden. Men du bor redan i grannskapet. Därför kan du redan i förväg börja använda tomten och "pinka in den" som ditt revir. Du kan röja och markbereda inom ramen för allt som inte kräver bygglov. Du kan plantera ärter och potatis där du senare vill ha gräsmatta. På söndagsmorgonen går du dit och sätter potatis, räfsar löv, skördar potatis, rensar ogräs, skördar, matar fåglar, hämtar en julgran, beskär fruktträd eller vad årstiden nu bjuder. Grannen kanske blänger. Strunt i det! Du ska ändå gå hem framåt lunch. Men din granne måste bo kvar! Jag vet inte om det är någon tröst för dig, men du kan vara säker på att eventuellt groll kommer att kosta MINST lika mycket energi och obehag för din granne som det kostar dig. Provocera honom inte! Bara vänj honom vid att du betraktar tomten som din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.