heej jag har precis monterat in ett nytt kök samt vitvaror hade min elektriker hemma idag men han kändes väldigt stressad idag kanske pga att det ´är skärtorsdag, han kopplade in min iduktionshäll idag och när jag skulle slå på strömmen såg så såg jag att han hade kopplat den med en fas jord och nolla till en 16a säkring? det känns inte rätt för mig men innan jag ifrågasätter en yrkesman tänkte jag höra om någon här kan svara på om detta är riktigt kopplat han har även använt 6kvadrats kablar till inkopplingen, läger även upp en bild på undersidan av hällen tack på förhand alex

• IMG_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mer än en fas i lägenheten då?
Har du enfas så är det Ok.
Har du trefas så är det NOK.

jag bor i en villa glömde skriva det, men det är ok att koppla på detta sättet?

Nej, inte om du bor i en villa för då har du med 99.9% säkerhet en trefasmatning till huset. Han borde då ha använt två faser till spisen. Som det är nu riskerar du att bränna säkringar, om du inte har 20-25 A huvudsäkringar... Ta hem honom igen och gör om.

Dessutom låter det märkligt att du slog på strömmen, det borde han ha gjort!?

som sagt han var extremt stressad då ska jag ringa honom, han ska allstå kopla in 2 faser nolla och skyddsjord? får man kopla en fas till en 16a säkring?

Tvåfas, nolla och jord, exakt. 16 A
Kopplar man enfas så brukar det vara en 20A-säkring.

//Patrik

order skrev:
som sagt han var extremt stressad då ska jag ringa honom, han ska allstå kopla in 2 faser nolla och skyddsjord? får man kopla en fas till en 16a säkring?
Får, får man väl. Men det är stor risk att det int kommer att fungera ordetligt.

Men är det möjligen så att det bara finns en fas framdragen från centralen? Hur mycket eljobb är det gjort i köket?

all el är nytt i köket samt att han även har bytt ut hela centralen i källaren så han har själv bara dragit fram en fas till spishällen, ringde till honom idag me´n han kunde ju inte komma förrän efter påskhelgen vilket man förstår, men han sa till mig att jag skulle skruva loss luckan under hällen och "bygla" så spisen går på 2 faser, men sa till honom att jag inte har nån kännedom om el alls, men det var enkelt att göra så enligt honom...men kan jag använda hällen på en fas eller riskerar jag att "bränna" nått i den? har inte vågat att starta den

Om hällen just nu är internt kopplad för två faser och du försöker att starta den, så det värsta som kan hända är att den inte startar.... Har du tur så kan du iaf använda den hjälpligt så länge.

den är just nu inkloppad med en fas, men då provar jag att starta den måste ju kunna laga lite påsk mat iallfall

Detta låter ännu mer märkligt.
Är hällen alltså just nu inkopplad enligt det mellersta alternativet, men bara till L1 medan L2 är tom (eller tvärtom)?
Är det verkligen vara 3 ledare i kabeln till spisen, och är det verkligen 6 mm²?
En riktig elektriker skulle inte göra något av detta.

jag slog av strömmen och kollade under hällen det är kopplat enligt alternativ ett svart kabel till 1 blå kabel till 4 och jorden sitter på jord, och det är 3st 6mm kablar dragna till hällen från centralen? och att att tillägga så är detta installerat av den största lokala elektriker firman i mitt närområde....

order skrev:
jag slog av strömmen och kollade under hällen det är kopplat enligt alternativ ett svart kabel till 1 blå kabel till 4 och jorden sitter på jord, och det är 3st 6mm kablar dragna till hällen från centralen? och att att tillägga så är detta installerat av den största lokala elektriker firman i mitt närområde....
Är det byglat mellan 1-2, 4-5?

nej det är inte byglat mellan dem...hur ska detta egentligen kopplas? kan ju vara bra för mig att veta när han kommer tillbaka hit?

Är du säker på att det inte är byglat, byglarna kan ibland vara svåra att se. Åtminstonde den mellan 4 och 5 skall ju vara byglad i samtliga driftsfall, och är troligen byglad från fabrik. Är den kopplad med bara en fas och inga byglar så kommer bara vissa zoner att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.