5 277 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Har fönster blivit dubbelt så dyra?
Sida 1 av 2
Tog en offert på fönster 2020, hamnade på 65.000 kr (endast fönster, ingen montering). Sen kom Corona och och det tog stop.
Nu har distributören gått i konkurs, så bad om en offert från en annan leverantör. Hamnade på 114.000 kr.
Vet att priserna gått upp, men känns extremt...
//Larsa
Nu har distributören gått i konkurs, så bad om en offert från en annan leverantör. Hamnade på 114.000 kr.
Vet att priserna gått upp, men känns extremt...
//Larsa
Svårt att avgöra om det är dyrt eller inte om du inte skriver vad du bett om pris på.
Är det 5 eller 25 fönster? Öppningsbara eller fasta? 5x5 eller 15x20?
Många tillverkare har ju dessutom en webshop, det är ju ett snabbt sätt att bedöma rimligheten i offerten.
Är det 5 eller 25 fönster? Öppningsbara eller fasta? 5x5 eller 15x20?
Många tillverkare har ju dessutom en webshop, det är ju ett snabbt sätt att bedöma rimligheten i offerten.
Jo jag är medveten att priserna gått upp, men det här känns extremt. Är 11 fönster i olika storlekar och inte vita standard, samt fasta spröjs mellan glasen.
Frågan är väl egentligen om det verkar rimligt eller om jag skall försöka få offert från annat håll. Tillverkaren säljer inte direkt till privatpersoner.
Frågan är väl egentligen om det verkar rimligt eller om jag skall försöka få offert från annat håll. Tillverkaren säljer inte direkt till privatpersoner.
Specar offerten materialpriserna? För då ska du ju kunna se exakt hur priset på fönsterna skiljer sig - bra om du vet om de tar någon marginal emellan också.
Men att totalpriset material+arbete skiljer sig måste inte ha med tiden att göra utan som du misstänker att den senare firman kanske tar ockerpris på jobbet överlag.
Men att totalpriset material+arbete skiljer sig måste inte ha med tiden att göra utan som du misstänker att den senare firman kanske tar ockerpris på jobbet överlag.
Priser på rå-glas har nära på dubblats sedan 2år, lägg därtill priser för trä/plast/aluminium som också har stigit kraftigt på sistone så känns det helt rimligt. Det går ju säkert att hitta billigare alternativ, men då kostade även de hälflen så mkt för 2 år sedanLarsa skrev:
Min bild är att priserna gått upp rejält, både virket och glaset. Nu börjar väl virkespriserna landa och till och med sjunka, men rejält högre nivåer än tidigare. För glaset finns nog inget ljus i sikte givet energipriserna i Europa.
Med det sagt så skiljer sig återförsäljare mycket åt. Jag frågade på exakt samma tillverkare och spec och priset kunde skilja upp till 25-30%.
Bygglagret.se kan jag rekomendera, de var klart billigast, grejerna kom i tid och de mindre fel som upptäcktes kom en tekniker och åtgärdade utan tjafs.
Med det sagt så skiljer sig återförsäljare mycket åt. Jag frågade på exakt samma tillverkare och spec och priset kunde skilja upp till 25-30%.
Bygglagret.se kan jag rekomendera, de var klart billigast, grejerna kom i tid och de mindre fel som upptäcktes kom en tekniker och åtgärdade utan tjafs.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Tycker att du ska höra med någon av de snickerier som håller på med fönster, finns massor framförallt uppe i Norrland och nere i Småland. I ett projekt där vi byggde om en gammal industrilokal beställde vi ca 100 st 14x31 med riktiga spröjs och valvade i överkant från ett småländskt snickeri och mins att ju var förundrad av det överkomliga priset och dessutom kanonfin byggkvalité. Dom hör snickerierna kan tillverka dina fönster nästan enligt vilka specifikationer som helst.