Hej,
när vi gjorde en översyn av elen i vårt nyköpta förra huset så drog elektrikern fram skyddsjord till dosorna i hallen utanför sovrummet. Han hann inte göra mer på grund av strul och fullbokning. Det har dock inte varit någon ko på isen då vi mest har lampor och dylikt i VU.

Nu har vi fått inkopplat en luftvärmepump och då drog den behöriga installatören (alltså inte vår elektriker) fram skyddsjorden och kopplade in den. I sovrummet finns nu ett ojordat VU, en ojordad takfläkt med belysning (i metall) och en jordad LVP. Har ringt elektrikern men han kunde inte säga när han skulle hinna med att fixa resten. Vi har jordfelsbrytare i centralen för övervåningen.

Jag vet att man inte få ha blandat jordat/ojordat, men vad råder ni mig till att göra i dagsläget? Är det så pass farligt/bråttom att jag ska anlita en annan elektriker som kopplar färdigt eller kan det vänta?

Lite svårt att säga när man inte ser det framför sig, men det viktigaste är ju att allt är bra isolerat, inga tampar som hänger ut med spänning osv. Jag tycker du kan vänta tills din elektriker färdigställer och ha koll på ungarna tills dess, annars låter det som ett bagatellartat jobb för någon annan också. Takfläkten låter inte farligt då den inte kan nås utan verktyg och vägguttagen är ofarligt utan något inkopplat.

Högst troligt har din VP inga metalldelar inne som du kan beröra utan en viss ansträngning, så då blir faran minimal.

Tror du kan sova ganska lugnt.. Eller förresten, har du en luftvärmepump i sovrummet? Surrar inte den så det stör skönhetssömnen?

Rrrrr skrev:
Tror du kan sova ganska lugnt.. Eller förresten, har du en luftvärmepump i sovrummet? Surrar inte den så det stör skönhetssömnen?
Vi använder den bara till kyla och den är fantastiskt tyst. Senaste veckan har den inte fått arbeta, men veckan innan var den mycket välkommen. :)

Tack för svaren. Jag avvaktar att "vår" elektriker hittar en lucka.

En påverkande faktor är hur de elgrejer ni har i sovrummet ska anslutas.

Om takfläkten får anslutas i jordad miljö och inte har någon jordledare, och om sänglampor, klockradio å sånt har platt stickpropp så spelar det egentligen ingen roll att det är blandat jordat/ojordat, så länge som ni vet vad ni gör.

Det farliga är när någon som inte är "utbildad på anläggningen" tar med sig t.ex. en lampa med rund ojordad stickpropp, kopplar in i ett ojordat uttag och ställer strax invid något som är jordat.

Det finns tyvärr inga "klass II"-uttag för lampor (bara ojordade klass 0, motsvarande de runda vägguttagen, och jordade klass 1 motsvarande jordade vägguttag), men om du vill vara lite mer säker på att ingen gör fel så kan du (om du vet hur man gör) byta vägguttagen till sånahär:
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4gguttag-3-v%C3%A4gs-Elko-RS/Pr361717000
eller sånahär:
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-4-vägs-Schneider-Exxact/Pr361780000

De behöver ingen skyddsjord och det går bara att koppla in ojordade apparater som får användas i jordade rum (d.v.s. klass II).

Egentligen är reglerna så knäppa att man också måste dra fram en skyddsjord som bara ligger lös bakom uttagen, utan att vara anslutna, om man har sånadär uttag i ett jordat rum, men den regeln finns nog mest för att den skrevs innan de där uttagen fanns att köpa och delvis för att det inte så lätt ska bli knas om nån vill byta uttagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.