.....jag undrar om allt har gått bra till.

Har ett två-våningshus med "knä-vind" där man har dragit en NVI-skorsten ifrån nedre våningen igenom alla plan upp på tak. Har sett att vid skarvarna av skorsten på botten- och 2: vån så finns det en "spänn-ring" fastsatt på resp. skarv men
det finns även en till skarv på "knä-vind" samt en på själva skorsten som ligger ovanför själva taket, dvs inbyggd i "plåtlådan" som sitter ovanpå taket.

Jag ser att det inte finns någon "spänn-ring" på skarven i "knä-vind" samt på skarven som ligger i "plåt-lådan" ovanför taket.
Nu till frågan:
Ska det inte finnas en "spänn-ring" på dessa skarvar, dvs har installatören fuskat eller finns det någon anledning varför "spänn-ringen" fattas på dessa ställen?

//Dontino

Redigerat:
Det skall finnas spännring till alla skarvar, jag har själv monterat en sån skorsten för några år sedan. Min bedömning är att han fuskat lite. Har sotaren sett detta?

Jag var tyvärr inte där när sotaren gick igenom bygget men jag vet att sotaren inte var upp i knä-vinden så han kan inte ha sett det.

Får ringa installatören....suck......

Installatören påstår att "spänn-ringarna" endast är till för utseende skull, dvs de behövs egentligen inte och därför
utelämnas de på platser som inte syns.

Rätt eller Fel..????

Dontino skrev:
Installatören påstår att "spänn-ringarna" endast är till för utseende skull, dvs de behövs egentligen inte och därför
utelämnas de på platser som inte syns.

Rätt eller Fel..????
Du kan troligen läsa dig till svaren här

Spänn-ringarna skall alltid användas!!!
Det händer dock ibland att montören kortar av modulen av en eller annan orsak. Har han gjort detta i ditt fall så går det inte att montera spänn-ringen på skorstenen utan att söndra den.
I dessa fall kan man montera NVI:s breda svep på fogen i stället för spänn-ringen.
Titta in på http://www.nvi.se/laddaned/Montering_T250.pdf (sidan 8).

irjalca skrev:
Spänn-ringarna skall alltid användas!!!
Det händer dock ibland att montören kortar av modulen av en eller annan orsak. Har han gjort detta i ditt fall så går det inte att montera spänn-ringen på skorstenen utan att söndra den.
I dessa fall kan man montera NVI:s breda svep på fogen i stället för spänn-ringen.
Titta in på [länk] (sidan 8).
Så har jag tolkat det också men installatören påpekar att hela skorstenen står "på sig själv" i och med att den står rakt upp.
Att skorstenen skulle hoppa ur är föga troligt , vilket jag håller med om. Frågan är om den kan "små-läcka" om inte o-ringen finns där?

Det har du alldeles rätt i. Det kan uppstå problem om spänn-ringen inte finns där.
Fogarna skall nämligen limmas (enligt monteringsanvisningarna), och har montören slarvat med detta också så kan gaser (illa lukt) eller kondensvatten ev. läcka via fogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.