1 617 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Har entrep. alltid rätt att åtgärda fel?
För drygt tre år sedan anlitade vi ett företag för att bygga vårt hus.
Problemen började snabbt. Byggarbetare dök inte upp. Täckte inte taket ordentligt vid byggnation i kraftiga regnväder, vatten trängde in mellan platta och vägg, ojämnt bjälklag, dåligt gjuten trappa, putsen rasade av m.m.
Vi drog av ett ganska stort belopp vid slutbesiktningen som kompensation som vi är nöjda med.
Under förra året har det visat sig att avloppet är dåligt gjort. Med största sannolikhet är det en större svacka som toapapper etc fastnar i. Det blir aldrig helt stopp utan rinner undan successivt när det blir mer tryck på ovansidan.
I förra veckan upptäckte vi att dräneringen är felaktigt gjord. Fel fyllnadsmassa, nivåskillnader och anslutningen från dränering ser ut att vara dräneringsslang och inte avlopsrör.
Många andra har fått betydligt större fel på sina hus och fått sina liv förstörda. Företaget är helt inkompetent.
Entreprenören ska ha möjlighet att åtgärda felen. Men med anledning av mina erfarenhet och det som finns att läsa om företaget på nätet finns det inte en chans att jag låter dessa komma i närheten av huset igen.
Mim fråga är alltså hur gör man i dessa lägen? Jag vill ta in ett annat företag och sen kräva min entreprenör på beloppet. Jag lär dock aldrig få några pengar men han ska ta mig [biiip] få äta upp detta resten av sitt liv.
Någon med egen erfarenhet? Det går bra att mejla mig direkt.
/Daniel
Problemen började snabbt. Byggarbetare dök inte upp. Täckte inte taket ordentligt vid byggnation i kraftiga regnväder, vatten trängde in mellan platta och vägg, ojämnt bjälklag, dåligt gjuten trappa, putsen rasade av m.m.
Vi drog av ett ganska stort belopp vid slutbesiktningen som kompensation som vi är nöjda med.
Under förra året har det visat sig att avloppet är dåligt gjort. Med största sannolikhet är det en större svacka som toapapper etc fastnar i. Det blir aldrig helt stopp utan rinner undan successivt när det blir mer tryck på ovansidan.
I förra veckan upptäckte vi att dräneringen är felaktigt gjord. Fel fyllnadsmassa, nivåskillnader och anslutningen från dränering ser ut att vara dräneringsslang och inte avlopsrör.
Många andra har fått betydligt större fel på sina hus och fått sina liv förstörda. Företaget är helt inkompetent.
Entreprenören ska ha möjlighet att åtgärda felen. Men med anledning av mina erfarenhet och det som finns att läsa om företaget på nätet finns det inte en chans att jag låter dessa komma i närheten av huset igen.
Mim fråga är alltså hur gör man i dessa lägen? Jag vill ta in ett annat företag och sen kräva min entreprenör på beloppet. Jag lär dock aldrig få några pengar men han ska ta mig [biiip] få äta upp detta resten av sitt liv.
Någon med egen erfarenhet? Det går bra att mejla mig direkt.
/Daniel
Du kan ju göra det lätt för dig och strunta i det där med kravet som ändå inte kommer leda någonvart och anlita någon annnan direkt.Fröberg skrev:
Som komplement till forumets erfarenheter, ta kontakt med kommunens konsumentvägledare, dom har koll på det juridiska vad du behöver göra för att skifta en entreprenör utan att hamna i klistret.
Trist att ditt och ( med flera ) bygge inte blev bra, hoppas det löser sig.
Trist att ditt och ( med flera ) bygge inte blev bra, hoppas det löser sig.
Jag tror tyvärr man bör ge entreprenören möjlighet att rätta sina fel. Minst tre ggr till och med har jag hört som riktvärde.....men jag vet inte om det stämmer.
Om du beslutar dig för att driva en stämning mot företaget så kolla upp deras ekonomi. Och ev skulder. Det är billigt o lätt att starta nytt i Sverige och min erfarenhet är att företag lyckas jävlas värre med privatpersoner genom att låta en process pågå i ett till två år, sen försätter de sig i konkurs så du har noll kr att hämta och advokatkostnader för ett par hundra tusen. Även om du skulle ha vunnit. Tyvärr.
Om du beslutar dig för att driva en stämning mot företaget så kolla upp deras ekonomi. Och ev skulder. Det är billigt o lätt att starta nytt i Sverige och min erfarenhet är att företag lyckas jävlas värre med privatpersoner genom att låta en process pågå i ett till två år, sen försätter de sig i konkurs så du har noll kr att hämta och advokatkostnader för ett par hundra tusen. Även om du skulle ha vunnit. Tyvärr.
Redigerat:
Ok. Kollade HB på webben. Då verkar det ju ljusare om de har större personligt ansvar. Bra för dig. Mitt råd är då: ha is i magen, låt det inte krypa in på skinnet ( svårt jag vet). Gör allt skriftligen. Låt dem få tillfälle att rätta felen. Sen kan du ta in annan entreprenör och skicka fakturan till dem.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Varför alltid ”rätt” till ersättning?
Övrigt husrelaterat -
Alltid rätt med plast mot grundmuren i krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kunde har alltid rätt (eller kunden är en idiot)
Övrigt Off Topic -
Tips inför rättslig tvist med entreprenör
Hustillverkare -
Någon som vunnit rättsligt tvist mot entreprenör som håller sig undan?
Juridik