452 läst · 6 svar
452 läst
6 svar
Har en fundering reglar
Hej där jag har läst så ska man använda 45x45 reglar mot väggarna när man ska göra sista reglarna (innervägg liggande) mot ångbromsen/ångspärr
men vi har köpt ett hus där förra ägarna har använt 40x45 så det blir en diff på 0,5 mm om jag fortsätter med 45x45 blir ju ej rakt.
De som är reglat
Vägg 1 reglat upp mot taket och golv
Vägg 2 och 3 reglar golv
Vägg 4 ej reglad
Hittar ej reglar med mått 40x45
Ska jag ta bort reglarna dom dom satt dit för att ändra till 45x45 eller vad hade ni gjort?
men vi har köpt ett hus där förra ägarna har använt 40x45 så det blir en diff på 0,5 mm om jag fortsätter med 45x45 blir ju ej rakt.
De som är reglat
Vägg 1 reglat upp mot taket och golv
Vägg 2 och 3 reglar golv
Vägg 4 ej reglad
Hittar ej reglar med mått 40x45
Ska jag ta bort reglarna dom dom satt dit för att ändra till 45x45 eller vad hade ni gjort?
Är det skivor på dom befintliga reglarna?
Det finns ju inte 40mm isolering, så kör du på 40 blir isoleringen ihoptryckt och tappar lite isoleringsvärde. Sen får du ju klyva upp 40x45 själv, är ju lite bökigt om det är mycket.
Det finns ju inte 40mm isolering, så kör du på 40 blir isoleringen ihoptryckt och tappar lite isoleringsvärde. Sen får du ju klyva upp 40x45 själv, är ju lite bökigt om det är mycket.
Det är bara reglar på väggen mot taket och golvet inga skivor, ja udda mått för att kunna lägga till isolering, men då är det bättre att ta bort dom befintliga och byta till 45 mm
Eller bara lossa på de befintliga reglar och tippa upp dem på de blir 45mm och skruva fast dem igen.H Hemmabyggarennn skrev:
Vanlig isolering för cc600 brukar vara 565mm och alltså klämmas ihop lite mot reglarna. Med 40 reglar borde avståndet bli 560, så vanlig isolering funkar nog.
Det finns färdiga 3mm masonitremsor, köp såna och spika på de gamla reglarna innan du skivar. Någon mm hit eller dit syns inte på färdigt resultat.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...pPo6dNcNXpMWRSciPtrLuwdwAiJMDdZ_gjWA81-5PaaCl
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...pPo6dNcNXpMWRSciPtrLuwdwAiJMDdZ_gjWA81-5PaaCl
Det där är lite av ett missförstånd, att man tappar isoleringsförmåga om isoleringen trycks ihop. Snarst är det så att om man exempelvis klämmer in 70mm isolering i en 45mm vägg. Så kommer du ändå bara ha 45mm isolering. Det är alltså väldigt oekonomiskt att pressa isolering.Larsa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Romerska ringar i tak men hittar inte reglarna
Byggmaterial & Byggteknik -
Fundering kring träreglar som inte är impregnerade
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta skruvreglar eller inte? Altanfundering
Altan & Uteplats -
Funderingar kring bärlina och reglar
Altan & Uteplats -
Takstolar & Takreglar - Fundering om placering...
Byggmaterial & Byggteknik