Har 3 faser + pen i min central i huset, och elektriker har varit här och dragit fram 5g6 till mitt garage.
Han har då kopplat jord + blå tillsammans på PEN skena i husets central, och kopplat jord + blå på en jordskena i garaget. Och från jordskena en jord ner till JFB och en nolla tillbaka till noll plint.
Är det rätt gjort?
Han har då kopplat jord + blå tillsammans på PEN skena i husets central, och kopplat jord + blå på en jordskena i garaget. Och från jordskena en jord ner till JFB och en nolla tillbaka till noll plint.
Är det rätt gjort?
Så det är fel gjort alltså? För jord och nolla är kopplad tillsammans i bägge centraler och sen har han typ skapat en nolla efter JFB? Vet inte om du fattar min ritningJ Josth skrev:
Ja det är fel. Kör man 5G6 har man separata jord och nolla. Det ska också vara blå ledare till ingången på jfb.M Morgan Olsson3 skrev:
Okej men känns som jag kan lösa det felet själv, men i husets central är det rätt gjort? Nolla och jord ligger tillsammans på PEN skena. Och sen så lägger jag inkommande nolla på ovansida JFB och ut med en nolla till noll plint?J Josth skrev:
Jag blir ju bara orolig för det ser inte likadant ut i andra änden, ena sidan ligger jord och noll ihop och på garagets central ska de separeras
Klicka här för att svara