Skumpe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag minns att posten för tiotalet år sen försökte tvinga fram både den ena och andra förändringen för att underlätta deras vardag – särskilt i flerbostadshus. Minns jag rätt förlorade de på alla punkter (saker som att de inte skulle dela ut post i för högt satta brevinkast och att alla skulle ha postfack i entrén).

Min gissning är att de har ungefär lika lite att hämta här. Det ligger det förstås även i TS intresse att postlådan är tydligt märkt, men det är ju inget som ursäktar att det görs åverkan på lådan såsom färgmarkering som eventuellt inte går att få bort.
Det med postfack I entrén till flerbostadshus kan jag bekräfta går igenom ibland. De säger att ett visst datum upphör utdelningen annat än i entrén och sen är det bra med det.
 
Z zzoink skrev:
Som opartisk i frågan skulle jag säga att dom har två alternativ. Skriva ditt namn eller skita i att dela ut posten.. varför fixar man inte namnet på lådan innan man sätter upp den? :thinking:
Det var ju ganska dumt och skriva så.
Kan inte brevbäraren läsa husnummer ska den göra annat istället.
Vi har inget namn på vår, vi har nummer på huset, vilket tyvärr inte alla har. Då kan jag hålla med brevbäraren för det var bara störigt. Kört taxi och det var störigt när man inte hittade rätt hus pga det.

De får ge fan i att klottra på andras lådor, det räcker att de har som krav hur hög lådan ska vara och var den ska stå. Finns husnummer och gatunamn så räcker det och blir över. Om inte så kan man lägga en snäll lapp och be snällt om att man skriver dit sitt namn "läs beställer en snygg dekal" och inte något fult handskrivet =)


Alfredo Alfredo skrev:
Konstig fråga. Naturligtvis är det ingen lag på det men hur kan man ens ifrågasätta det lämpliga med att ha sitt namn på sin brevlåda. Det är många som klagar på posten här men något får mig att börja undra om det verkligen alltid bara är postens fel när det fungerar dåligt.

Att det sen kan fungera bra för många utan att de märkt sin låda ifrågasätter jag inte men en namnlapp är väl en väldigt enkel åtgärd för att underlätta samarbetet?
Ja posten gör enorma fel. Bodde i lägenhet. Jag bodde i B, en gammal klasskompis i A. Jag heter Karlsson, han Bengtsson. Jag får hans papper på sin nya bil. Och det stod jättetydligt på brevet var det skulle, till och med lgh nummer.
Även fått andra grannars "Prioritarie 1a klassbrev"

För några veckor sen fick jag post som tillhörde en som bor en gata bort. Han heter inte i närheten av mitt namn. Och jag har siffra 12, han har siffra 8. Gatunamnet är inte i närheten att heta samma, det är 100 meter mellan oss så det var ren lathet.

Det värsta som hände här var att jag fick sotarbrevet men bokade tiden var dagen innan jag fick brevet, när jag talade med sotaren så hade de skickat ut breven 3 veckor innan enl rutiner de har. Jag slapp såklart betala =)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag undrar också om du är säker på att det är brevbäraren som gjort det. När mina syskon och jag var små var det en sån grej som min lillasyster typiskt kunde gjort. Det kan liksom bli tilltalande att skriva dit rätt namn på en blank yta om man råkar ha en sån penna i fickan...
 
Jag bor på landet, på en grusväg. Har bott här i 10 år nu. Vi är 4st hus på rad och våra 4 brevlådor sitter tillsammans som en grupp. 4st på en sida av vägen och 4st på motsatta sidan, beroende på från vilket håll brevbäraren kommer. Vi tog över postlådan från tidigare ägare. Ingen av lådorna är uppmärkta med namn eller husnummer. Jag har alltid undrat hur det kommer sig att det inte blir fel. Vi har planer på att köpa en ny, större, brevlåda med namn på, bara för att det är snyggare. Har inte blivit av än pga momentet med att mura en grund. Min poäng här är att det på vissa ställen tydligen fungerar utan märkning på postlådorna.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det med postfack I entrén till flerbostadshus kan jag bekräfta går igenom ibland. De säger att ett visst datum upphör utdelningen annat än i entrén och sen är det bra med det.
Njae. Bara om de kan skylla på något konkret som gör arbetsmiljön kass. Som usla inkast i fel höjd, dålig belysning eller liknande. Annars får de lita på sitt lobbyarbete mot fastighetsägarna genom FFF och hoppas att de bryr sig.
 
Så länge adress eller lägenhetsnummer finns på brevlåda så räcker det. Folkbokföringen sker på en fastighet med en adress. Jag hade aldrig lagt mitt efternamn på en brevlåda. Vanligt med bedrägerier om man gör det för "lätt" för tjuven så att säga. Kontakta Postnord och fråga om de gjort det då får de ersätta dig. Ingen har rätt att göra så på din egendom. Först måste du få en uppmaning, skriftligen.
 
  • Gilla
egeside
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var ju ganska dumt och skriva så.
Kan inte brevbäraren läsa husnummer ska den göra annat istället.
Vi har inget namn på vår, vi har nummer på huset, vilket tyvärr inte alla har. Då kan jag hålla med brevbäraren för det var bara störigt. Kört taxi och det var störigt när man inte hittade rätt hus pga det.

De får ge fan i att klottra på andras lådor, det räcker att de har som krav hur hög lådan ska vara och var den ska stå. Finns husnummer och gatunamn så räcker det och blir över. Om inte så kan man lägga en snäll lapp och be snällt om att man skriver dit sitt namn "läs beställer en snygg dekal" och inte något fult handskrivet =)
alla har inte brevlådan står utanför huset.. vi har en länga med 6st brevlådor står ute vid en riksväg. Jobbigt att leta efter husnummer då.





R Rkarlsson skrev:
ja posten gör enorma fel. Bodde i lägenhet. Jag bodde i B, en gammal klasskompis i A. Jag heter Karlsson, han Bengtsson. Jag får hans papper på sin nya bil. Och det stod jättetydligt på brevet var det skulle, till och med lgh nummer.
Även fått andra grannars "Prioritarie 1a klassbrev"

För några veckor sen fick jag post som tillhörde en som bor en gata bort. Han heter inte i närheten av mitt namn. Och jag har siffra 12, han har siffra 8. Gatunamnet är inte i närheten att heta samma, det är 100 meter mellan oss så det var ren lathet.

Det värsta som hände här var att jag fick sotarbrevet men bokade tiden var dagen innan jag fick brevet, när jag talade med sotaren så hade de skickat ut breven 3 veckor innan enl rutiner de har. Jag slapp såklart betala =)
Att du får fel brev handlar om att det blir fel i sorteringen på postens central. Inte att brevbäraren inte kan läsa.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
alla har inte brevlådan står utanför huset.. vi har en länga med 6st brevlådor står ute vid en riksväg. Jobbigt att leta efter husnummer då.







Att du får fel brev handlar om att det blir fel i sorteringen på postens central. Inte att brevbäraren inte kan läsa.
Det är stor skillnad om lådan står långt från huset. Står den som i de flesta samhälle mitt framför huset är det onödigt.

Att jag fick fel brev handlar om att brevbäraren inte läste, de tillfällena dimper det ner ETT brev. Det är ingen robot som delar ut.
Får 4 brev totalt varje månad resten går via mail endast pga all felhantering de har fört med sig, bara pga dem har jag missat någon betalning med en eller 2 dagar, ja det är mitt fel att jag missade en betalning men det är deras fel att jag inte fick mitt brev =)

Fick totalt psykbryt en dag när jag kom hem, det ligger reklam i hela trädgården för att postnisse inte la allt i brevlådan utan hängde bunten mellan lock och låda så allt blåste ut (hände flera ggr innan att den bara hängt reklamen så men inte blåst ut) =) Det har aldrig hänt igen efter mitt samtal till postnord. Ordning och reda.
 
BastuBerra BastuBerra skrev:
Är du säker på att det är brevbäraren som har skrivit på lådan? Det kan ju vara en annan granne som har fått din post sedan nya lådan åkte upp och ville förtydliga för brevbärarna?

Det finns ett gammalt trick som funkade på whiteboard om man råkat skriva med spritpenna: måla över texten med en whiteboardpenna, sen är det i princip bara att torka bort det med lite vått papper alternativt en mild tvållösning.
Grannarna har ju samma efternamn så det vore ju rätt obegåvat att bara skriva det.
Nu slog det mig att fem av åtta på denna vägen har samma efternamn, så att skriva bara det på lådan hjälper ju inte direkt
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad föranledde denna hämndaktion? Har du varit på andra sidan häcken och kollat om gräset är grönare där? :crysmile:
Nä jag är oskyldig, det kom tre små gossar med mössan i hand dagen efter och bad om ursäkt! :rofl:
 
A AnnaH skrev:
Jag undrar också om du är säker på att det är brevbäraren som gjort det. När mina syskon och jag var små var det en sån grej som min lillasyster typiskt kunde gjort. Det kan liksom bli tilltalande att skriva dit rätt namn på en blank yta om man råkar ha en sån penna i fickan...
Jag har ju inga bevis, men våra barn är för stora för sådant och skulle dessutom berätta det i så fall.
 
Z zzoink skrev:
alla har inte brevlådan står utanför huset.. vi har en länga med 6st brevlådor står ute vid en riksväg. Jobbigt att leta efter husnummer då.

Men står inte adressen på brevlådan när brevlådorna står i längan?





Att du får fel brev handlar om att det blir fel i sorteringen på postens central. Inte att brevbäraren inte kan läsa.
 
Hep Hep skrev:
Grundprincipen för postutdelning är olika för villor och lägenheter. För att man ska dela till en lägenhet gäller att man vet att rätt person bor bakom dörren - dvs måste både namn och adress vara rätt.
Så har jag också trott att det ska vara! Tyvärr håller inte Bring med mig. De klistrar en lapp på min post med en annan trappuppgång trots att jag har påpekat det mååånga gånger! Dessutom står uppgången angiven på porten till trappan. Jag har ett ovanligt efternamn.
Trots detta får jag ofta post som ska till grannen i en annan uppgång!
Tröttsamt med post som inte kommer fram i tid! Hur mycket som försvinner vet jag inte. T.o.m myndighetspost ändras eller läggs i fel låda! Säkrare med mail för fakturor!
 
Till dom som ofta får fel post som jag fick ett par gånger i månaden under ett par år för 5+ år sedan.
Kan jag säga att det var väldigt effektivt att på kvällen när jag kom hem och fick leka brevbärare igen.
Det var då brev till en adress en bit bort med en pizzeria som jag behövde gå förbi.

Såg då att brevbäraren (kände honom flytligt) satt där inne med en tjej så gick in och la dom två breven på bordet (dom hade ej fått nån mat än) och sa att jag börjar bli trött på att leka brevbärare 3-4 gånger per månad.
Vände o gick hem så pass fort att jag han inte han få fram ett ord.
Vilket jag kan förstå då det blir en liten chock o man behöver några sek för o koppla om till jobb skit, men tjejen små skratta lite lagom när jag gick genom dörren..

Ett tag senare (veckor/några månader) så fick jag höra att dom var tydligen på sin första dejt :devilish:
Vet ej hur det giock för dom dock.

Men jag fick inte ett enda fellevererat brev/etc på flera år, är först nu senaste 2 åren det hänt några få gånger men det är en ny brevbärare sedan 2-3 år så.
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Gör inte så mycket om grannen någon gång får min reklam som i princip är det enda som nu hamnar i vår brevlåda;)
Nästan all annan post hamnar i de digitala brevlådorna man har där även kvitton från flera affärer nu också ramla in t.ex. ICA:cool:
Så för kommande generationer får det bli besök på museum för att se vad vi använde för vår postgång med brevlådor där redan tidigare postboxar visas idag, vi hade Box 52 och den fanns på järnvägsstationen.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.