Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Är det lag på att det måste stå efternamn på brevlådan
Konstig fråga. Naturligtvis är det ingen lag på det men hur kan man ens ifrågasätta det lämpliga med att ha sitt namn på sin brevlåda. Det är många som klagar på posten här men något får mig att börja undra om det verkligen alltid bara är postens fel när det fungerar dåligt.

Att det sen kan fungera bra för många utan att de märkt sin låda ifrågasätter jag inte men en namnlapp är väl en väldigt enkel åtgärd för att underlätta samarbetet?
 
  • Gilla
FolkeF och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta hör inte samman med tidningen har redan kollat, utan är en stor gul prick.
Det är väl som dom där gamla luffarmärkena på grindstolpen som varnar för en grinig brevlådeinnehavare?
 
  • Haha
  • Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Konstig fråga. Naturligtvis är det ingen lag på det men hur kan man ens ifrågasätta det lämpliga med att ha sitt namn på sin brevlåda. Det är många som klagar på posten här men något får mig att börja undra om det verkligen alltid bara är postens fel när det fungerar dåligt.

Att det sen kan fungera bra för många utan att de märkt sin låda ifrågasätter jag inte men en namnlapp är väl en väldigt enkel åtgärd för att underlätta samarbetet?
Det är väldigt lämpligt, bara att jag inte reflekterat över det förut.

Är man på Knixgatan och ska leverera post till Knixgatan 12 så letar man väl upp hus 12 och lämnar det oavsett vad det står på brevlådan? Ska brevet till Pelle Olsson på Knixgatan 12 och det står ”Svensson” på brevlådan, delas inte brevet ut då?
 
  • Gilla
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
Just namnet tror jag de struntar i, jag får post till någon helt annan men med min gatuadress.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Grundprincipen för postutdelning är olika för villor och lägenheter. För att man ska dela till en lägenhet gäller att man vet att rätt person bor bakom dörren - dvs måste både namn och adress vara rätt.

För villor är det annorlunda. Om adressen är rätt (ett nummer på lådan eller att lådan står i direkt anslutning till ett hus med nummer) är namnet mindre viktigt. Då delas posten ut om man inte verkligen vet att den inte ska det, som att det finns en eftersändning eller liknande eller att man vet att namnet som är extremt ovanligt hör till grannhuset. Visst är det smidigt att ha namnet på lådan och trevligt för Posten om man anmäler inflyttning, men brev till en korrekt adress delas ut.

Att ha en låda i en lådsamling utan vare sig namn eller nummer är bara skitdumt.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl som dom där gamla luffarmärkena på grindstolpen som varnar för en grinig brevlådeinnehavare?
Då måste det varit en larmförsäljare som satt upp lappen.
De enda luffare vi stött på var två yngre tyskar som skulle cykla i Skåne och behövde någonstans att bo under natten och det hällregnade ute, så de knackade på och frågade om de fick hyra vår stuga, vilken de fick låna samt vi bjöd dem på frukost.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag frågade faktiskt Posten när jag skulle sätta upp min låda, för ca 10 år sedan. Då var instruktionen att de ville ha adressen och efternamnet. Samt att öppningen skulle vara ca 1 meter upp för att passa till höjden på bilens fönster - räknat från vägbanan, inte från marknivån ute i kanten där lådan står.

Nyligen trillade min lapp bort och det tog många veckor innan jag fick med mig tejpen ner och fixade det. All post levererades ändå, men uppblandad med all helvetets reklam. Så uppenbarligen läser de tillräckligt för att notera direkt när icke-reklamtexten försvinner resp. sätts tillbaka.

Om de anser att de inte kan dela ut posten pga. saknad info på lådan så är väl den rimliga åtgärden att lämna samma sorts meddelanden som de gör när det är för dåligt skottat, soptunnorna står i vägen osv. Om du fixar detta kan vi fortsätta dela ut din post...
Klottra på lådan, nej inte rimligt.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Det blev många åsikter. Jag var i alla fall hemma och var sjuk och såg posten och jag måste säga att x det är imponerande att hinna slänga in posten i den hastigheten när dom åker förbi.
Det fick mig att tänka på för några år sedan när jag flyttade lådan till andra sidan uppfarten. Posten kom i vanlig ordning och slängde ut armen när han insåg att lådan redan var passerad , varpå han tvärnitar i gruset och kör på spinn bakåt för att sedan rivstarta igen. Det måste förstört rytmen på hela arbetsdagen.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Kolla med posten om ersättning för ny brevlåda. Har en kollega som råkade ut för samma sak och hon fick ersättning för en ny brevlåda
 
  • Gilla
Keki och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Grundprincipen för postutdelning är olika för villor och lägenheter. För att man ska dela till en lägenhet gäller att man vet att rätt person bor bakom dörren - dvs måste både namn och adress vara rätt.

För villor är det annorlunda. Om adressen är rätt (ett nummer på lådan eller att lådan står i direkt anslutning till ett hus med nummer) är namnet mindre viktigt. Då delas posten ut om man inte verkligen vet att den inte ska det, som att det finns en eftersändning eller liknande eller att man vet att namnet som är extremt ovanligt hör till grannhuset. Visst är det smidigt att ha namnet på lådan och trevligt för Posten om man anmäler inflyttning, men brev till en korrekt adress delas ut.

Att ha en låda i en lådsamling utan vare sig namn eller nummer är bara skitdumt.

Nja, det med lägenhet stämmer inte. Det namn som står på lägenheten är i regel den som står på avtalet.

Nu är det förvisso snart 20 år sedan farsan jobbade på posten men rutinerna är nog desamma som då. Man gick helt efter adress eller lägenhetsnummer. Kvittrade om det var olika namn på brevet och postlådan. Stämde adressen åkte brevet ned i lådan
 
Är du säker på att det är brevbäraren?

Min brevlåda har varit omärkt i 10 år utan problem.
 
Jag fick en uppkopierad lapp i lådan när namnlappen började vara för urblekt (inte min åsikt, men uppenbarligen brevbärarens). På lappen fanns en tydlig instruktion rörande hur man skall märka upp den. Synd att jag inte sparat den, skulle nu vilja veta om det stod något om krav på den. Har för mig att det stod att de inte delar ut posten om inte lådan är ordentligt uppmärkt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Konstig fråga. Naturligtvis är det ingen lag på det men hur kan man ens ifrågasätta det lämpliga med att ha sitt namn på sin brevlåda. Det är många som klagar på posten här men något får mig att börja undra om det verkligen alltid bara är postens fel när det fungerar dåligt.

Att det sen kan fungera bra för många utan att de märkt sin låda ifrågasätter jag inte men en namnlapp är väl en väldigt enkel åtgärd för att underlätta samarbetet?
Jag tycker inte det schysst av brevbäraren att skriva på nya lådan, hen kunde ha lagt en lapp med en uppmaning till TS. En sådan påminnelse vet jag flera som fått.

Sen håller jag med dig @Alfredo, jag tror inte det bara är Postnord som är boven i dramat.

Det är enkla åtgärder som den enskilde kan göra för att underlätta för brevbäraren i dennes arbete. En del verkar nästan göra tvärt om av någon för mig obegriplig princip.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ja, en lite märklig fråga kanske, men jag bytte brevlåda eftersom jag tänkte snygga till det lite vid vägen.
Tänkte beställa en etikett med namn och sånt, men när jag skulle hämta posten senast då märkte jag att någon skrivit vårt efternamn med tuschpenna över lådan. Inte snyggt heller utan slarvigt. Känns lite sådär faktiskt, vi är ju enda huset så det finns ju ingen risk att man tar fel låda direkt..
Har inte vågat ta något starkt medel på än om jag skadar själva lacken på lådan, men milda medel funkar bevisligen inte.
Hur lång tid hade lådan varit på plats utan namn innan brevbäraren surnade till och tog saken i egna händer?
 
BigR
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.