Jag har då aldrig haft något namn eller nummer på mina brevlådor. Kan ju knappast vara behövligt heller om brevlådan är framför huset som den tillhör.
 
T
Lämpligt med namn på lådan eller inte så har varken brevbäraren eller någon annan rätt att utsmycka din brevlåda på något sätt. Dokumentera och kontakta PostNord med info om vad de har att ersätta för att slippa bli polisanmälda (visserligen den enskilde brevbäraren som ska anmälas men de fattar nog vinken).
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick en uppkopierad lapp i lådan när namnlappen började vara för urblekt (inte min åsikt, men uppenbarligen brevbärarens). På lappen fanns en tydlig instruktion rörande hur man skall märka upp den. Synd att jag inte sparat den, skulle nu vilja veta om det stod något om krav på den. Har för mig att det stod att de inte delar ut posten om inte lådan är ordentligt uppmärkt.
Jag minns att posten för tiotalet år sen försökte tvinga fram både den ena och andra förändringen för att underlätta deras vardag – särskilt i flerbostadshus. Minns jag rätt förlorade de på alla punkter (saker som att de inte skulle dela ut post i för högt satta brevinkast och att alla skulle ha postfack i entrén).

Min gissning är att de har ungefär lika lite att hämta här. Det ligger det förstås även i TS intresse att postlådan är tydligt märkt, men det är ju inget som ursäktar att det görs åverkan på lådan såsom färgmarkering som eventuellt inte går att få bort.
 
  • Gilla
päronsoda och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är du säker på att det är brevbäraren?

Min brevlåda har varit omärkt i 10 år utan problem.
Jag har ju inga bevis. Men vem skulle det vara annars?
 
M MetteKson skrev:
Hur lång tid hade lådan varit på plats utan namn innan brevbäraren surnade till och tog saken i egna händer?
En dag typ.
 
J j-o75 skrev:
Det blev många åsikter. Jag var i alla fall hemma och var sjuk och såg posten och jag måste säga att x det är imponerande att hinna slänga in posten i den hastigheten när dom åker förbi.
Det fick mig att tänka på för några år sedan när jag flyttade lådan till andra sidan uppfarten. Posten kom i vanlig ordning och slängde ut armen när han insåg att lådan redan var passerad , varpå han tvärnitar i gruset och kör på spinn bakåt för att sedan rivstarta igen. Det måste förstört rytmen på hela arbetsdagen.
Du kan vara något på spåret här. Han kanske har en tidspressad rutt. Och när sedan du har möjligtvis bytt till en till en postlåda som....
* Är för liten så det är svårt att få i posten
* Är satt för högt så att armbågen går ur led
* Har för liten läpp på lockets framsida så det är svårt att få upp locket
* Satt lådan för lågt så den är svår att nå.
* En låda med tungt lock så man nästan bryter benen i handen
* En trälåda med målat motiv så att locket kladdar fast och man garanterat bryter handen
Det tillsammans med en dålig dag så tog brevbäraren stora tuschpennan och skrev över lådan som "hämd".

Hahaha... 30 år sedan man vikarierade som lantbrevbärare. Att brevbärare idag har postnord som arbetsgivare har nog inte gjort saken bättre. :rofl:
 
T
J j-o75 skrev:
Jag har ju inga bevis. Men vem skulle det vara annars?
Om brevbäraren tror att hen har rätt att vandalisera kundernas egendom så finns ju chansen att hen medger om du frågar.
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Dokumentera och kontakta PostNord med info om vad de har att ersätta för att slippa bli polisanmälda
Så kan man ju göra. Eller så tvättar man bara bort tuschkladdet med lite T-sprit och sätter dit en lapp med namn och adress och går vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Älska
shtob och 13 till
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan man ju göra. Eller så tvättar man bara bort tuschkladdet med lite T-sprit och sätter dit en lapp med namn och adress och går vidare i livet.
Ditt sätt kostar mindre energi (y)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vilka tramstrådar det blir om ingenting. Tork bort och sätt dit en namnskylt eller ett nummer.
 
  • Gilla
Obnoxious och 4 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vilka tramstrådar det blir om ingenting. Tork bort och sätt dit en namnskylt eller ett nummer.
Fast om alla bara gjorde så skulle ju dom flesta forum bara dö ut..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan man ju göra. Eller så tvättar man bara bort tuschkladdet med lite T-sprit och sätter dit en lapp med namn och adress och går vidare i livet.
Nu var ju frågan ställt i lite mer allmänna ordalag, inte så att jag skulle orka driva ett ärende med ersättningsanspråk direkt.
 
Ymer Ymer skrev:
Du kan vara något på spåret här. Han kanske har en tidspressad rutt. Och när sedan du har möjligtvis bytt till en till en postlåda som....
* Är för liten så det är svårt att få i posten
* Är satt för högt så att armbågen går ur led
* Har för liten läpp på lockets framsida så det är svårt att få upp locket
* Satt lådan för lågt så den är svår att nå.
* En låda med tungt lock så man nästan bryter benen i handen
* En trälåda med målat motiv så att locket kladdar fast och man garanterat bryter handen
Det tillsammans med en dålig dag så tog brevbäraren stora tuschpennan och skrev över lådan som "hämd".

Hahaha... 30 år sedan man vikarierade som lantbrevbärare. Att brevbärare idag har postnord som arbetsgivare har nog inte gjort saken bättre. :rofl:
En helt vanlig plåtlåda som typ 80% har.
 
J j-o75 skrev:
En helt vanlig plåtlåda som typ 80% har.
Inget att uppröras över som brevbärare alltså. Vissa plåtlådor brukar vara åt det mindre hållet och läppen fram kan vara lite kort men de flesta är helt ok.
Som sagt, inget man skulle gå bananas över.
 
Min brevlåda sitter ihop med två andra på ett hembyggt ställ ute på landet. (Alltså min och två grannars.) Några raggarsvin slog sönder dem efter en blöt natt och vi fick köpa nya. Köpte vanliga plastlådor och tänkte inte så mycket mer på det. Några dagar senare låg det en lapp från brevbäraren i med texten "var vänlig märk upp era lådor". På den gamla lådan hade jag satt en dymolapp med mitt efternamn men tänkte inte på det när vi satte upp de nya, var mest förbannad på idioterna som slagit sönder de gamla. Skrev därför mitt efternamn på nya lådan. Dagen efter hade brevbäraren skrivit dit husnumret istället, på alla tre lådorna. Helt okej med mig, det är väl bra att de skriver så de hittar även om det är en vikarie eller dylikt.

Fick en ny uppmaning från brevbäraren i somras. Vägansvariga (vad de nu heter nu för tiden) hade lagt om vägen och lyckats göra den ca 30 cm högre än innan så brevbäraren önskade att vi höjde upp lådorna lika mycket. Fick bygga en ny ställning att hänga lådorna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.