13th Marine 13th Marine skrev:
Detta hör inte samman med tidningen har redan kollat, utan är en stor gul prick.
Hade samma fundering nyligen ang. de gula prickarna på brevlådan. Vär på Värmdö verkar det vara så att i gamla fritidshusområden där permanentboende blandas med sommarboenden så sätter brevbäraren upp dylika märken för att hålla koll på vilka som är permanenta och icke. För att undvika att överfylla brevlådorna tydligen. Har inte riktigt hundra koll på hur det skulle funka, men det var föklaringen jag fick i den lokala facebookgruppen :)
 
Aldrig haft namn på en brevlåda. De har ju numret på den, vad är problemet?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ja, en lite märklig fråga kanske, men jag bytte brevlåda eftersom jag tänkte snygga till det lite vid vägen.
Tänkte beställa en etikett med namn och sånt, men när jag skulle hämta posten senast då märkte jag att någon skrivit vårt efternamn med tuschpenna över lådan. Inte snyggt heller utan slarvigt. Känns lite sådär faktiskt, vi är ju enda huset så det finns ju ingen risk att man tar fel låda direkt..
Har inte vågat ta något starkt medel på än om jag skadar själva lacken på lådan, men milda medel funkar bevisligen inte.
Prova att skriv över tuschet med en whiteboard penna, och sedan bara torka av allt. Kan vara så att det inte fungera när du provat med andra kemikalier.
 
M -MH- skrev:
Just namnet tror jag de struntar i, jag får post till någon helt annan men med min gatuadress.
Säker på att du ej har någon som skrivt sig på din adress?
Vilket kan betyda att du kan börja få besök av kronolle/etc som söker denna person.
Kan vara värt o kolla upp så ingen skrivit sig hos dig.

J j-o75 skrev:
Det blev många åsikter. Jag var i alla fall hemma och var sjuk och såg posten och jag måste säga att x det är imponerande att hinna slänga in posten i den hastigheten när dom åker förbi.
Det fick mig att tänka på för några år sedan när jag flyttade lådan till andra sidan uppfarten. Posten kom i vanlig ordning och slängde ut armen när han insåg att lådan redan var passerad , varpå han tvärnitar i gruset och kör på spinn bakåt för att sedan rivstarta igen. Det måste förstört rytmen på hela arbetsdagen.
Jepp man lär sig efter ett par veckor och japp det har hänt mig ett par gånger med var visserligen tidnings udelare.
Har även hänt att jag gjort arm/hand rörelsen för att öppna o släppa i tidningen och släppt tidningen i luften då lådan var borta/flyttad.

Dom flesta tidningsbud åker runt (så länge lådorna är ganska nära varandra och inga skarpa kurvor/korsningar finns) med 1-3 tidningar i vänster hand/på ratten.
Och när man kommer till där det är en samling lådor så har man börjat vika ihop/håller en massa tidningar i rätt ordning.

Ymer Ymer skrev:
Du kan vara något på spåret här. Han kanske har en tidspressad rutt. Och när sedan du har möjligtvis bytt till en till en postlåda som....
För tidnnigsbud så är svaren dessa.
* Är för liten så det är svårt att få i posten
Nja inte direkt, det är mer om det är massa skit i den redan som är jobbigt.
Och här har ju vi tidningsbud det bättre då vi är först till lådorna :)

* Är satt för högt så att armbågen går ur led
Inte direkt dom kan vara ganska mycket för höga innan det börjar bli problem.

* Har för liten läpp på lockets framsida så det är svårt att få upp locket
Till viss del ihop vikta tidningar är rätt starka och är oftas lätt o få upp locken ändå.
Och ja vi använder oss oftas av tidningen för att peta upp locket, skonar handen en hel del, troligen jävligare för brevbärare och reklam utdelare (fast reklam utdelarna så är det ju bara en samhälls/miljötjänst om dom dör) då 2-3 brev inte är direkt starka.

* Satt lådan för lågt så den är svår att nå.
En jävla pina!
Redan efter relativt liten skillnad.

* En låda med tungt lock så man nästan bryter benen i handen
* En trälåda med målat motiv så att locket kladdar fast och man garanterat bryter handen
Är oftas trä lådor som har tunga lock men oftas är det inget direkt problem.
Har ej haft målade trä lådor som kladdar ihop och hade många sådana så oftas inga problem med andra ord.
Kåda kan klibba ihop locket då o då dock oftas när det komemr en värme bölja och kådan kommer ut men oftas klibbar det ganska lite.

På vintern när det går upp/ner runt nollan däremot då är trä lådor åt man vill slänga ner ett kilo dynamit i sen samla ihop all skit bränna det dumpa askan i en vulkan så man verkligen inte ser skiten nåt mer.
För fy fan vad dom fryser ihop och fort.
Visst plast/plåt kan frysa ihop dom med men skillnaden på kraft som behövs för att öppna dom är ENORM.

En annan sak att tilllägga är bilar som parkerar så man ej kommer in till lådan är jävligt irriterande.
Och bli inte förvånad om man får tidning/post på huven istället särskilt om det regnar/är blötsnö på huven :mad:
Jag hade 2st som ALLTID parkerade mitt för lådan dvs så lådan var ungefär vid fram dörren på bilen, det fanns alltid plats både för och efter lådan, men gångvägen in var ju brevid lådan.
Efter ett 20-30 tal lappar i lådan/under torkarna om att snälla kan du ställa bilen ett par meter förre/efter lådan så började jag slänga tidningen på huven.
Tog 2 dagar innan jag hade mitt första klagomål som hade ringts in, svarade med det övre och jag var ok.

Det höll på i över ett år med klagomål 2-3 gånger i veckan i början sedan mer o mer sällan till 2-3 i månaden.
Och efter dom första så fick dom alltid svaret att parkera bilen någar meter före/efter lådan så kommer du få tidningen där igen.
Jag gissar på att posten var lika trött på dom med för 2-3 gånger när jag åkte förbi senare under dagen så låg ett par brev på huven.
Och det var ett par i 30 års åldern som bodde där båda var ute och sprang/motionerade dagligen vad jag hörde och såg dom en held el gånger själv med.
Så inget handikapp som gjorde att bilen behövde stå så nära gångvägen til huset som möjligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Min namnskylt skriven med touch Dynamoband bleknade sakta och när det inte gick att läsa längre så skulle jag göra en ny, men det drog ut på tiden och vips i våras satt en ny gul där som antagligen Posten satt upp. Det tackar vi för :rofl:
 
J j-o75 skrev:
Ja, en lite märklig fråga kanske, men jag bytte brevlåda eftersom jag tänkte snygga till det lite vid vägen.
Tänkte beställa en etikett med namn och sånt, men när jag skulle hämta posten senast då märkte jag att någon skrivit vårt efternamn med tuschpenna över lådan. Inte snyggt heller utan slarvigt. Känns lite sådär faktiskt, vi är ju enda huset så det finns ju ingen risk att man tar fel låda direkt..
Har inte vågat ta något starkt medel på än om jag skadar själva lacken på lådan, men milda medel funkar bevisligen inte.
Är du säker på att det är brevbäraren som har skrivit på lådan? Det kan ju vara en annan granne som har fått din post sedan nya lådan åkte upp och ville förtydliga för brevbärarna?

Det finns ett gammalt trick som funkade på whiteboard om man råkat skriva med spritpenna: måla över texten med en whiteboardpenna, sen är det i princip bara att torka bort det med lite vått papper alternativt en mild tvållösning.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det med prickarna är väl att du prenumererar på någon tidning?
Sophämtningsintervall är prickarna till för hos mina föräldrar. Dumt att ta bort.
Hos oss märker de tidningsutdelning med trebokstavsförkortning på klisterlapp.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
T
Jag hade missat lägga till min sambos efternamn på den gamla brevlådan till fjällstugan.
I all ärlighet ska nämnas att vi inte brukar sätta upp den så ofta när vi är där då den står vid landsvägen drygt 1,5 km från stugan.
För några år sedan när vi var vid stugan så satte vi upp den då vi väntade på några försändelser under tiden vi var där.
Efter första veckan låg där en standardlapp från Postnord med uppmaning om att tydligare uppmärkning av adressater på brevlådan, vilket vi fixade samma dag.
 
G grizzly666 skrev:
Säker på att du ej har någon som skrivt sig på din adress?
Vilket kan betyda att du kan börja få besök av kronolle/etc som söker denna person.
Kan vara värt o kolla upp så ingen skrivit sig hos dig.


Jepp man lär sig efter ett par veckor och japp det har hänt mig ett par gånger med var visserligen tidnings udelare.
Har även hänt att jag gjort arm/hand rörelsen för att öppna o släppa i tidningen och släppt tidningen i luften då lådan var borta/flyttad.

Dom flesta tidningsbud åker runt (så länge lådorna är ganska nära varandra och inga skarpa kurvor/korsningar finns) med 1-3 tidningar i vänster hand/på ratten.
Och när man kommer till där det är en samling lådor så har man börjat vika ihop/håller en massa tidningar i rätt ordning.


För tidnnigsbud så är svaren dessa.
* Är för liten så det är svårt att få i posten
Nja inte direkt, det är mer om det är massa skit i den redan som är jobbigt.
Och här har ju vi tidningsbud det bättre då vi är först till lådorna :)

* Är satt för högt så att armbågen går ur led
Inte direkt dom kan vara ganska mycket för höga innan det börjar bli problem.

* Har för liten läpp på lockets framsida så det är svårt att få upp locket
Till viss del ihop vikta tidningar är rätt starka och är oftas lätt o få upp locken ändå.
Och ja vi använder oss oftas av tidningen för att peta upp locket, skonar handen en hel del, troligen jävligare för brevbärare och reklam utdelare (fast reklam utdelarna så är det ju bara en samhälls/miljötjänst om dom dör) då 2-3 brev inte är direkt starka.

* Satt lådan för lågt så den är svår att nå.
En jävla pina!
Redan efter relativt liten skillnad.

* En låda med tungt lock så man nästan bryter benen i handen
* En trälåda med målat motiv så att locket kladdar fast och man garanterat bryter handen
Är oftas trä lådor som har tunga lock men oftas är det inget direkt problem.
Har ej haft målade trä lådor som kladdar ihop och hade många sådana så oftas inga problem med andra ord.
Kåda kan klibba ihop locket då o då dock oftas när det komemr en värme bölja och kådan kommer ut men oftas klibbar det ganska lite.

På vintern när det går upp/ner runt nollan däremot då är trä lådor åt man vill slänga ner ett kilo dynamit i sen samla ihop all skit bränna det dumpa askan i en vulkan så man verkligen inte ser skiten nåt mer.
För fy fan vad dom fryser ihop och fort.
Visst plast/plåt kan frysa ihop dom med men skillnaden på kraft som behövs för att öppna dom är ENORM.

En annan sak att tilllägga är bilar som parkerar så man ej kommer in till lådan är jävligt irriterande.
Och bli inte förvånad om man får tidning/post på huven istället särskilt om det regnar/är blötsnö på huven :mad:
Jag hade 2st som ALLTID parkerade mitt för lådan dvs så lådan var ungefär vid fram dörren på bilen, det fanns alltid plats både för och efter lådan, men gångvägen in var ju brevid lådan.
Efter ett 20-30 tal lappar i lådan/under torkarna om att snälla kan du ställa bilen ett par meter förre/efter lådan så började jag slänga tidningen på huven.
Tog 2 dagar innan jag hade mitt första klagomål som hade ringts in, svarade med det övre och jag var ok.

Det höll på i över ett år med klagomål 2-3 gånger i veckan i början sedan mer o mer sällan till 2-3 i månaden.
Och efter dom första så fick dom alltid svaret att parkera bilen någar meter före/efter lådan så kommer du få tidningen där igen.
Jag gissar på att posten var lika trött på dom med för 2-3 gånger när jag åkte förbi senare under dagen så låg ett par brev på huven.
Och det var ett par i 30 års åldern som bodde där båda var ute och sprang/motionerade dagligen vad jag hörde och såg dom en held el gånger själv med.
Så inget handikapp som gjorde att bilen behövde stå så nära gångvägen til huset som möjligt.
Hahaha, fasiken vad jag garvade åt ditt inlägg.
Trälådan jag hade problem med var målad på undersidan locket och även kanten, så färg mot färg alltså. Stekheta sommardagar så var det tvåhands som gällde på den lådfan.
Jo, tidningar är ju styvare men ska man i med två vanliga brev så är det baksidan på handen som gällde.
Jag körde lördagar och dag före röd dag. Så minimalt med post men gigantiskt område. Jag hade 23mil (varav 40% grusväg) och fyra timmars arbetstid. Inklusive sortering. Jag minns än att en lådägare hängde ut en påse med kakor och knäck varje julafton. :love:
Väldigt off-topic, sorry.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus fanns inget namn på brevlådan, endast numret. Det fungerade utmärkt, bortsett från att vi vid enstaka tillfällen får post till en Jarmo Gustavsson adresserad till vår adress. (Någon som känner honom? Han har aldrig bott på adressen. Och nej, han är inte skriven här...det är så få försändelser och från samma fåtal avsändare att det med största sannolikhet handlar om fel i något register. Jag har mailat dem och förklarat läget och väntar på att se ifall det haft någon effekt.)

Sen valde vi att köpa en ny brevlåda för att få låsfunktion samt paketlucka. Vi beställde samtidigt frontskylt med både nummer och våra namn. Denna låda fungerar precis lika bra, och de enstaka breven till Jarmo har fortsatt komma någon gång per år.

Så att namn på lådan skulle vara viktigt för postutkörarna verkar inte stämma för vår adress i alla fall. Försändelserna verkar enbart sorteras på nummer och läggs i rätt lådor.

En lite kul grej, som nog bekräftar detta, är att på vår lilla gata med 33 adresser är det två andra hushåll med personer som har samma efternamn som min fru, varav ett är rakt över gatan. Ingen av dem är släkt. Det är ett inte direkt ett vanligt efternamn (enstavigt knektnamn) och ändå har vi under våra sju år på gatan aldrig fått någon av de andras post. Bra jobbat av sorterarna måste jag säga! (y)
 
Svaret är nej, vare sej brevbärare eller tidningsbud har rätt att skriva på din brevlåda.
Däremot kan vi vägra leverans om inte namn och adress klart framgår på lådan.
Förutom det mest uppenbara som att köpa en vettig brevlåda för ändamålet(går före design på brevlådan) så bör man även tänka på att märka lådan med något som tål väder och vind utan att blekas, smetas ut eller dylikt.
Märk gärna framsidan på lådan istället för locket, då det är väldigt svårt att se vad som står på locket efter en veckas snö och tö som resulterat i en tjock isskorpa på locket.
Tänk även på att jag åker bil och sitter inte på huven och kör, flytta bilar, soptunnor cyklar och liknande och lägg inte en jätteplogvall precis till vänster om brevlådan då jag inte har 3 meter långa armar.
En annan sak som är värt att tänka på i dessa Corona tider med ökad e-handel från exempelvis nätapotek shopping av julklappar mm är att kan jag inte säkerställa att personen som står angiven som adressat på paketet ska ha paketet i brevlådan som jag passerar pga att namn och adress saknas, får jag inte leverera paketet utan ska ta med det tillbaka till terminalen igen vilket försenar den jättesnabba leveransen av den medicin du köpt med express leverans, något litet att tänka på.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Säker på att du ej har någon som skrivt sig på din adress?
Ja, det är förre klubbkassörens namn, tydligen gick det inte att ändra namn lika lätt som adress hos Vattenfall... :rolleyes:
 
Nån rackare målade en snase medelst sprayburk på postlådan i somras (tror inte det var brevbäraren). En ny biltema-plåt-låda, sprayfärgen gick bort med aceton utan att skada lacken. Dock åkte även texten från dymoremsan av. Postgången fungerade trots det i ett par veckor innan jag lyckats skaffa mig en ny remsa.
 
D Dennis K skrev:
Nån rackare målade en snase medelst sprayburk på postlådan i somras
Vad föranledde denna hämndaktion? Har du varit på andra sidan häcken och kollat om gräset är grönare där? :crysmile:
 
Jag har haft en brother-tejp med namn sittandes på brevlådan i ca 5 år, bra kvalitet på den tejpen...
Har dessutom satt en hasp på stora luckan under så brevbäraren lägger in skrymmande brev där direkt och jag slipper hämta skiten på ombud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.