Hej,

Jag har fått lite mindre panik nu i efterhand när jag inser att vi kanske inte har informerat styrelsen tillräckligt.

För snart ett år sen köpte jag och min sambo en bostadsrätt. Huset har 9 våningar och vår ligger på våning 2. Alla väggar (utan tre i badrummet) är i betong. Eftersom det var ganska gammal standard med få eluttag så började vi med att bila ut spår för vp-rör och passade samtidigt på att lägga in extra rör för data-kablar. Vi skrev en förändringsansökan till styrelsen där vi skrev bl. a. "Utökning av befintliga eluttag". Ingenting explicit dock om att vi skulle bila in kablarna i betongväggarna. Nu är vi klara och spåren är dolda under de nya ytskikten. Det blev ett spår var i tre av väggarna i vardagsrummet ca. 2 st 20-rör i bredd. och 25mm djupt.

Innan så pratade jag med en bekant som är byggnadsingenjör som sa att det inte var några som helst problem med att bila som jag tänkte göra.

Nu några månader senare inser jag att vi kanske borde ha haft en mer tydlig beskrivning i vår förändringsansökan vi skickade till styrelsen.

Vad ska vi göra? Låtsas som ingenting eller borde vi gå till styrelsen, förklara hur det ligger till, be om ursäkt och fråga hur vi ska gå vidare? Vad är risken med det? Som jag har förstått det nu när jag har läst på mer kan man bli vräkt för en sådan sak. Vågar vi verkligen gå till styrelsen?

Tack på förhand för era svar!
 
Om vi antar att det stämmer att dina spår inte försämrar hållfastheten i väggen (och det förefaller troligt att det är så, enl. min amatörmässiga bedömmning). Då tycker jag att du har informerat tillräckligt.

Det där med att bli vräkt handlar om att i vissa situationer så kan föreningen begära att bostadsrätten skall förverkas. Nu kommer jag inte ihåg den exakta formuleringen, men det kan ske om en medlem genom grova regelbrott utsätter övriga medlemmar för fara, eller stora olägenheter. När det då gäller problem vid renoveringar så handlar det typiskt om situationer där man trots påstötningar inte vidtar rättelse.

Dvs. i din situation så tror jag att OM det skulle visa sig att dina spår i väggen har försvagat väggen, så att husets hållfasthet är i fara. OCH om du när detta upptäcks inte genast vidtar de åtgärder som behövs för att återställa hållfastheten. Då kanske det skulle kunna vara aktuellt för föreningen att begära bostadsrätten förverkad.

När det gäller dina spår i väggarna så tror jag att det är trivialt att bedömma att de är ofarliga, men OM din styrelse är riktigt petig så skulle de rent teoretiskt kunna begära att du tar fram ett skiftligt utlåtande från en byggnadsingenjör som visar att spåren är ofarliga.
 
Redigerat:
Nu tror jag inte att du har bilat in i betongen utan du har bilat i Putsen. Om så är fallet så brukar putsen ingå i ytskiktet. Och Ytskiktet är innehavarens ansvar.
 
Du kan vara helt lugn enligt min bedömning. Ett ansvar som vilar på dig är ju att dokumentera det hela och se till att den dokumentationen följer med till nästa bostadsrättinnehavare. Är du extra snäll så informerar du styrelsen (som representerar fastighetsägaren) om vad du har gjort och ser till att kommande styrelser har nödvändig information om dessa förändringar.

Kan ju bli olustigt om nästa man spikar rakt i kabeln.. =)
 
Tackar för era lugnande svar. Jag pratade även mer med min kompis som är byggnadsingenjör och han sa att bärigheten är det inga problem med men att få ett officiellt intyg på det med alla beräkningar som behövs göra kostar ca 15000kr iaf på hans firma. Jag lever nog kvar med det som det är och ser till att dokumentera det till nästa ägare. Om föreningen får nys och vill ha en utredning så får jag betala de pengarna då.
 
zenobia skrev:
Du kan vara helt lugn enligt min bedömning. Ett ansvar som vilar på dig är ju att dokumentera det hela och se till att den dokumentationen följer med till nästa bostadsrättinnehavare. Är du extra snäll så informerar du styrelsen (som representerar fastighetsägaren) om vad du har gjort och ser till att kommande styrelser har nödvändig information om dessa förändringar.

Kan ju bli olustigt om nästa man spikar rakt i kabeln.. =)
Jag skulle också vara lugn och inte göra något speciellt.

Ett litet sidospår dock. zenobia pratar om att dokumentera och det är naturligtvis inte dumt. Än bättre är det naturligtvis om dokumentationen följer med lägenheten vid ägarbyten. Men, förekommer detta någonsin i praktiken? Jag har bott i ett antal bostadsrätter, och även varit verksam i styrelser, men har aldrig sett någon dokumentation över var (el/vatten) ledningar går i väggen. Att borra brukar alltid vara en form av (kvalificerad) riskbedömning... :cool:

Vad säger ni andra, har ni sett/haft den typ av dokumentation som zenobia rekommenderar. Frågan gäller egentligen oavsett om det är sånt som funnits sedan huset byggdes eller sånt som tidigare ägare gjort på egen hand.
 
Alfredo skrev:
Jag skulle också vara lugn och inte göra något speciellt.

Ett litet sidospår dock. zenobia pratar om att dokumentera och det är naturligtvis inte dumt. Än bättre är det naturligtvis om dokumentationen följer med lägenheten vid ägarbyten. Men, förekommer detta någonsin i praktiken? Jag har bott i ett antal bostadsrätter, och även varit verksam i styrelser, men har aldrig sett någon dokumentation över var (el/vatten) ledningar går i väggen. Att borra brukar alltid vara en form av (kvalificerad) riskbedömning... :cool:

Vad säger ni andra, har ni sett/haft den typ av dokumentation som zenobia rekommenderar. Frågan gäller egentligen oavsett om det är sånt som funnits sedan huset byggdes eller sånt som tidigare ägare gjort på egen hand.
I vår förening finns ingen sådan dokumentation när det gäller elledningar men däremot vad avser VVS. Jag tycker TS kan vara lugn. Elledningar brukar vara bostadsrättshavarens ansvar enligt stadgarna. Om TS känner sig obekväm med situationen så är ett alternativ att meddela styrelsen att förändringsarbetena som skulle göras nu är avslutade och då även kortfattat berätta vad som gjorts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.