Thomas Lundquist
Du måste ha ett bättre pass. Med det där passet kan du omöjligt se om det lutar 7 mm/m.
Det är inte OK att "bättra på" fall med fix.
Är det mindre än 7mm/m är det ej godkänt enligt BKR men godkänt enligt BBR tyvärr.
Därför är det viktigt att få fram att badrummet skulle byggas enligt BKR-s branschregler.
Nu var han ansluten till BKR så det kravet borde vara solklart, men man vet ju aldrig.
 
Plattsättaren var här för det sista backjobbet denna gång. Byte av en platta i fönstret. Dock verkade den sitta hårt, så han fick hacka bort alla tre plattor som satt i anslutning till varandra. Han hackade bort plattor, fix, tätskikt och till och med lite av humidboarden! Sedan vet jag inte vad han gjorde, men jag såg honom springa med tätningsmassa, så jag tror han penslade på det, och sedan tror jag han fyllde upp med fix, plattor och fog! Allt inom en timme eller två! Ska inte åtminstone massan torka innan man lägger plattorna?
 
Mikael_L
Ja inte kul för dig.

Själv skulle jag vara oerhört frustrerad och förbannad. :@

Ta dit en en besiktingsman som får underkänna allt, igen.
Firman får väl göra om det så många gånger dom ids till dess dom gör det rätt från första början.
 
Just av denna anledningen som jag inte förstår mig på folk som inte lägger mer energi på att vara säker på att blir rätt från första början. Vem orkar med hela denna soppan liksom?? Och dessutom blir det aldrig riktigt 100 ändå, eftersom dom inte lär göra om hela badrummet utan istället får man ändå vänja sig vid tanken på att det är lite av ett lapptäcke med tätskiktet...
 
Thomas Lundquist
Hur gick det med "fallet" mot brunnen?
Är det "fönsterbänksplattorna" han meckat med i smygen?

Det är bedrövligt, killen hävdade ju att han inte ville lämna kassa badrum efter sig. Han har säkert ett gott hjärta men det behövs mer än det, trots att det inte är raketforskning som är ett populärt uttryck här.

Jag tycker du ska försöka med en rejäl prissänkning och leva med badrummet som trots allt är rätt ok.
Sen tycker jag du meddelar BKR om det som varit fel. Ju fler berättiga felanmälningar en ansluten får ju närmare branten borde han hamna.
 
Exakt, "fönsterbänksplattorna" är det. Bjuder på en bild.

De skulle dessutom komma tillbaka och lyfta tillbaka badkaret som nu står utomhus senare idag. Tvivlar på att de kommer, men vi får se. Sedan skulle de titta på lite annat jag inte är nöjd med... Tur man inte betalat ännu!

Vidare så undrar jag en sak angående plattsättning. Vi rörgenomföring, fräser/borrar man inte hål för röret, utan man kapar helt sonika med en kap rakt in från kanten så att hålet blir rektangulärt?
 
  • DSC01788.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas Lundquist
Som alla säkert märkt så finns det ett brett spann av seriositet när det gäller så kallade hantverkare. En normalseriös plattsättare borrar naturligtvis hål i plattorna med sina dyra "diamantborrar". En oseriös har oftast en rustakap i kombination med en utsliten kakelskärare som dom enbart jobbar med. Då blir det ofta bristfälliga resultat.

Kanske är det lite förutfattade meningar jag har, men din plattsättare använder kiilto och kiilto är i mina ögon en K-rautaprodukt där sällan seriösa plattsättare inhandlar sina produkter. Det finns dom som gör det men dom är få.

Var fallet OK där dom bröt upp dom 33 första plattorna?
 
Jag har inte mätt med mer precisa instrument än mitt korta vattenpass, men jag tycker inte det ser ut som att de lyckats så våldsamt mycket bättre...
 
Thomas Lundquist
Men har dom lagt dit plattorna igen, utan att visa dig att det är OK?
 
Korrekt. Killen som lade plattorna första gången står på företagets websida listad som lärling. Huruvida han fortfarandeär det vet jag ej.
Det är samme man som kommit för att göra om jobbet. Han säger inte mycket. Han kommer 07:30, går mellan badrummet och bilen ett par gånger , sen säger han att han är klar för idag, och så drar han. Känns som att han bara vill slippa se oss mera.
 
Thomas Lundquist
Du har helt klart bollen här, så mitt förslag är att försöka göra upp med hantverkaren och dumpa priset totalt.
Han vill säkert bli av med detta till varje pris, och han borde veta att han finns i en "het" tråd på byggahus.se
 
Håller med Thomas att göra upp med hantverkaren om en så kraftig prisreduktion så att ni kan leva med de brister som finns och risken för eventuella problem i framtiden är ett alternativ. Annars så är det bara att ta in en oberoende besiktningsman som får bedömma utförandet och de åtgärder som gjorts så du kan gå vidare och ställa eventuella krav på firman att allt ska åtgärdas så att badrummet är OK enligt konstens alla regler. Har du inte betalat än så är ett utlåtande från en besiktning bra att ha som underlag om du bestrider hela eller delar av kostnaden för badrummet.
 
håller med Tomas L, vissa håltagningar tycker jag dock att man kan göra med vinkelslipen, dolda håltagningar tex
 
Är det normalt att golvbrunnen är såhär nedsölad med tätningsmassa och fix efter installation?
 
  • DSC01806.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag inte sådär värst bra, men det ser ju nästan ut som klämringen sitter under duken?? så illa kan det väl inte vara? Sedan så är det riktigt kladdigt får jag säga. Det brukar väl vara fix som håller fast klinkerramen som skall synas mest om hantverkaren gör det snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.