arel skrev:
Nej du har knappast underlag för det du påstår, påhittat trams som skapar en hetsig debatt bara.
Det är väl klart att ingen seriös hantverkare lämnar ett bristande fall. En seriös hantverkare kontrollerar fallet och är det inte korrekt spacklar han/ hon till det så det blir korrekt.
Dom flesta fotodokumenterar även fallet.
Det handlar om att få bort klåparna från branschen, det kan man göra med att utesluta dom från bkr tex.
Som sagt, ett kryss med underskrift ska räcka. Det fungerar ju överallt annars.
Skulle man kunna tänka sig att man som standard skriver in i avtalet att om inte fallet är OK och det konstateras av en oberoende besiktningsman så är bägge parter överens om att lösningen är att riva hela rummet och göra rätt från grunden oavsett hur dyrt det blir?

Om det är som du säger att en seriös hantverkare alltid kontrollerara fallet så kommer en sådan formulering i avtalet aldrig drabba någon seriös och med de oseriösa så slipper man som kund ge sig in i tröstlösa diskussioner om halvdana lösningar utan kan bara peka på avtalet och säga, gör om och gör rätt.
 
Hantverkaren vill inte lämna ett badrum som inte är helt bra, så ett prisavdrag har inte ens diskuterats. Det finns en bild i en annan tråd!
 
Ska precis iväg på dop, men fotar lite mer i eftermiddag!
 
A
mr_bygg skrev:
Skulle man kunna tänka sig att man som standard skriver in i avtalet att om inte fallet är OK och det konstateras av en oberoende besiktningsman så är bägge parter överens om att lösningen är att riva hela rummet och göra rätt från grunden oavsett hur dyrt det blir?

Om det är som du säger att en seriös hantverkare alltid kontrollerara fallet så kommer en sådan formulering i avtalet aldrig drabba någon seriös och med de oseriösa så slipper man som kund ge sig in i tröstlösa diskussioner om halvdana lösningar utan kan bara peka på avtalet och säga, gör om och gör rätt.
Men det är ju precis så det fungerar idag. Dom seriösa hantverkarna syns eller hörs inte medan dom oseriösa skapar tv underhållning, tvister och sådana här debatter.
Din idé kan vara bra för att skrämma iväg klåpare ( kanske tyvärr en och annan seriös med) vid avtalsskrivning men vid eventuell praktik tror jag inte det skulle rivas några badrum utan det blir nog samma trista tvistresa.
 
Thomas59
arel skrev:
Nej du har knappast underlag för det du påstår, påhittat trams som skapar en hetsig debatt bara.
Det är väl klart att ingen seriös hantverkare lämnar ett bristande fall. En seriös hantverkare kontrollerar fallet och är det inte korrekt spacklar han/ hon till det så det blir korrekt.
Dom flesta fotodokumenterar även fallet.
Det handlar om att få bort klåparna från branschen, det kan man göra med att utesluta dom från bkr tex.
Som sagt, ett kryss med underskrift ska räcka. Det fungerar ju överallt annars.
Påhittat trams säger du. Tja du kan ju fråga alla - troligen hundratals - bara här på byggahus.se som redovisat fallrelaterade problem, om dom tycker det är trams. NEJ det är INTE klart att INGEN seriös hantverkare lämnar ett bristande fall efter sig. Det förekommer även om det givetvis inte finns några uppgifter om omfattningen.

Hetsen i debatten står nästan uteslutande hantverkarna för då dom går ut i försvar för (och går i god för verkar det som, se baa på ditt eget inlägg) hela branchen med undantag för några rötägg.

De flesta fotodokumenterar INTE själva fallet med foto på vattenpass/mätskalor eller hur dom nu skulle kunna göra. Det påståendet från dig är verkligen trams. Har faktiskt ALDRIG träffat på någon som på ett verifierbart sätt fotodokumenterat fall i våtrum. Att bara ta några bilder på golvet duger ju inte.

Finns säkert några/många som fotodokumenterar arbetet i allmänhet men det är ett faktum att våtrumsföretagen har problem med detta - även seriösa sådana - Exempel finns som sagt i massor bara här på byggahus.se.

Att ett kryss i rutan skulle räcka är ju bara naivt. Det är redan konstaterat att detta kryss i princip inte har något värde då det i efterhand inte går att kontrollera.
 
A
Fluxor skrev:
Hantverkaren vill inte lämna ett badrum som inte är helt bra, så ett prisavdrag har inte ens diskuterats. Det finns en bild i en annan tråd!
Då har han rätt inställning, synd bara att han inte lever som han lär.
 
Som hantverkare kan jag säga att det går mycket fortare att spackla om ett fall än att justera det med fixet.
Undrar hur många felaktiga fall det finns egentligen... går vi tillbaka lite i tiden så skulle lokalfallen vara 1/50 INTE 1/51 eller 1/49 undrar hur många som höll det?
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Åter till TS problem så kan man väl konstatera att problemet aldrig skulle ha uppstått om hantverkarna följt branscheglerna och i tillägg haft nödvändig kompetens. Det kan vi väl vara överens om.
Ja detta är väl på sätt och vis pudelns kärna ...


Thomas59 skrev:
Egenkontroll i all ära men hur ska kunden kunna kolla fallet när ytskiktet redan är applicerat? Här krävs en skärpning av reglerna kring hur fallet dokumenteras. Ett kryss i rutan har ju inget som helst värde.
...
arel skrev:
Nej du har knappast underlag för det du påstår, påhittat trams som skapar en hetsig debatt bara.
Det är väl klart att ingen seriös hantverkare lämnar ett bristande fall. En seriös hantverkare kontrollerar fallet och är det inte korrekt spacklar han/ hon till det så det blir korrekt.
Dom flesta fotodokumenterar även fallet.
Det handlar om att få bort klåparna från branschen, det kan man göra med att utesluta dom från bkr tex.
Som sagt, ett kryss med underskrift ska räcka. Det fungerar ju överallt annars.
Men annars har ju arel också helt rätt, det är pudelns andra kärna ... :cool:
Egentligen ska det ju räcka med ett kryss.
Det funkar i flyget när piloter gör sin checklista, det fungerar i tillverkningsindustrin, det fungerar bland sjukvårdspersonal osv, så det borde kunna fungera bland hantverkare.

Problemet är alltså egentligen rötäggen.
Det är rötäggen vi måste få bort.

Att t.ex BKR drar in certifikatet för de som inte gör badrum efter gällande regler är ett bra förslag, jag har själv föreslagit det.
Alla andra hantverkarorganisationer kan och bör ju även de följa förslaget.
Hantverkarna (de seriösa) bör vara intresserad av en sådan utveckling och därmed arbeta för att det går åt det hållet.

Jag själv vet ju att ett BKR-intyg idag inte är värt pappret det är skrivet på.
Så därför är det ingen issue om jag skall hitta en kakelsättare. Och jag betalar inte en BKR-behörig en enda krona mer för detta än en som saknar detta.
När allt fler svenska kunder inser detta kommer BKR's trovärdighet minska och även hantverkarna slutar att vara medlemmar och betala organisationen.

Ni i hantverkarbranschen kan inte kräva av oss kunder att vi ska få bort rötäggen, det är faktiskt något ni måste ta hand om själva.
Till dess kommer diskussionerna av detta slag fortsätta här.

Detta vore kanske värt en egen tråd, så TS kan få ha sin tråd i fred.

Allt jag kan råda TS om är redan skrivit.
Jag håller med Thomas m.fl att du inte ska godta någon fusklösning.
Fortsätt och skriv här vad du får för förslag så kan vi bedöma de föreslagna lösningarna.
Fråga också rent ut, hur fallet är under tätskiktet.
 
A
Thomas59 skrev:
När hörde man senast talas om en flytspacklare som frivilligt gör om en flytspackling pga att "egenkontrollen" indikerat att fallet inte var korrekt? Jag ha då ALDRIG hört talas om det.

Verkligheten är ju att hantverkarföretagen som jobbar med våtrum i de alla flesta fallen antingen struntar i att kolla fallet eller struntar i att fallet inte blev korrekt.
Att påstå att inte hantverkare korrigerar ett bristande fall till korrekt fall är påhitt.

Att påstå att hantverkare som jobbar med våtrum i de flesta fall struntar i om det är fall eller inte är också påhitt.

Dessa påhitt leder ingenstans utan skapar enbart en hätsk stämning.
 
Thomas59
nino skrev:
Som hantverkare kan jag säga att det går mycket fortare att spackla om ett fall än att justera det med fixet.
Undrar hur många felaktiga fall det finns egentligen... går vi tillbaka lite i tiden så skulle lokalfallen vara 1/50 INTE 1/51 eller 1/49 undrar hur många som höll det?
Till och med undertecknad som icke hantverkare VET att det inte GÅR att justera fallet med fixet.

Det borde DU som hantverkare veta.

Ska jag vara snäll så är du inte ensam om den missuppfattningen då även byggahus.se's egen expert föreslagit den lösningen vid nåt tillfälle. Likafullt är det inte korrekt.

I övrigt håller jag med dig. Fallet ska givetvis vara korrekt INNAN tätskiktet appliceras. Även ytskitet ska ha korrekt fall. Är så inte fallet är det bara att riva upp och göra om.

Din kommentar är väl snarast en bekräftelse på vad jag påstod i ett tidigare inlägg att många hantverkare inte har koll på vilka lösningar som är godkända.
 
Thomas59
arel skrev:
Att påstå att inte hantverkare korrigerar ett bristande fall till korrekt fall är påhitt.

Att påstå att hantverkare som jobbar med våtrum i de flesta fall struntar i om det är fall eller inte är också påhitt.

Dessa påhitt leder ingenstans utan skapar enbart en hätsk stämning.
Du vet inte vad du pratar om.

Om ditt påstående stämmer, vilket det inte gör, ljuger ju alla kunder som nästan dagligen skriver inlägg om våtrum som inte har korrekt fall. Detta gäller tyvärr i vissa falll även våtrum som utförts av etablerade firmor.

Tror inte ens att de mest förhärdade hantverkarförsvarare här på forumet skulle skriva under på ditt påstående.

Ingen har påstått att "de flesta" struntar i att kontrollera/korigera fall men tillräckligt många gör det för att det ska vara ett problem.

Att påstå att seriösa och samvetsgranna hantverkare som sätter en ära i att utföra ett bra arbete korrigerar ett felaktigt fall innan tätskiktet appliceras är däremot sant.

Den "hätska" stämningen kommer av tendensiösa inlägg som ditt eget ovan och av att hantverkare som utför undermåliga arbeten så ofta försvaras av hantverkare på forumet.

En vanlig synpunkt är att man inte ska gnälla och att kunder mest är jobbiga typer som ska kommma och ifrågasätta allt.

Att seriösa och kompetenta hantverkare skulle känna behov av att försvara klåpare finner jag som osannolikt. Varför skulle dom göra det? Kåranda? Dom känner sig troligen (med all rätt) inte heller träffade av kritiken.

I de flesta andra branscher jobbar man hårt med att sortera bort okunniga, inkompetenta och oseriösa utövare. I hantverkarbranschen ägnar många istället sin energi åt att förneka att problem finns och att försvara kollegor. Väldigt märkligt faktisk. Seriösa och kunniga hantverkare har ju allt att tjäna på att standarden höjs.
 
A
Mikael L har helt rätt. Skulle man tex få BKR cert att få det värde det borde ha så skulle det stramas åt i våtrumsbranschen i alla fall.
BKR är uppbyggt av proffs och organisationen borde därför skötas proffsigt vilket jag inte tycker att den görs.
Jag tror att det handlar om att organisationen blivit för stor för snabbt. Dom bör nog sätta sig ner med ett flertal seriösa medlemmar och se över hur framtiden ska se ut. BKR måste inse att dom måste sparka ut fuskare trots att det blir en ekonomisk förlust. Först då blir det en stark trovärdig organisation.

Som BKR-ansluten känns det inte roligt att höra hur Mikael L resonerar om certet som man trots allt är lite stolt över. Men jag håller med Mikael L, han har rätt.

Om hantverkare plus organisation städar upp och gör så att man kan lita på en med BKR-cert och konsumenter anlitade dessa borde problemet med fuskare inom våtrum ha minimerats i alla fall.
Där kan man snacka om win-win situation. Med det är väl en dröm kanske.
 
Redigerat:
Tomas59:
Ok jag är kanske inte den bästa att uttrycka mig i skrift...
Det jag menade är att det går fortare att spackla om ett fall, än att fuskvägen justera ett bakfall på tätskiktet med fix för att få fall på ytskiktet.

Jag är iaf rädd om mitt cert/behörighet det har kostat mig många tusen...
jag tar inget extra för att jag är behörig
Jag ville bli behörig för att få ta del av utbildningar och kurser
 
Thomas59
nino skrev:
Tomas59:
Ok jag är kanske inte den bästa att uttrycka mig i skrift...
Det jag menade är att det går fortare att spackla om ett fall, än att fuskvägen justera ett bakfall på tätskiktet med fix för att få fall på ytskiktet.

Jag är iaf rädd om mitt cert/behörighet det har kostat mig många tusen...
jag tar inget extra för att jag är behörig
Jag ville bli behörig för att få ta del av utbildningar och kurser
OK då tar jag tillbaks min kommmentar. Ledsen att det skulle drabba dig som i mina ögon har en vettig inställning till yrket.

Jo det stämmer ju det du skriver och det gör det ju lite märkligt att just fallfixande med fix är en så utbredd lösning.

Förklaringen är ju imligen att fallet tyvärr inte kontrolleras i tillräcklig utsträckning INNAN tätskiktet appliceras (även om vissa i denna tråd påstår motsatsen) och då är ju lösningen med att fixa fall med fix bekväm (och billig) för hantverkaren och kunden som tror att fallet avgös av ytskiktets lutning har inget att invända.
 
Ett uppenbart problem som gör att diskutioner av det här slaget finns är ju att kund å ena sidan vill ha en hantverkare som "tänker" åt dom i o m att erfarenhet och kunnande finns hos hantverkaren (borde finnas iaf) men sen å andra sidan blir det ett jäkla liv ibland just för att hantverkaren tänkt åt kunden för det inte stämmer med kundens tankar om hur slutresultatet skulle bli, även om det enligt branchnormer är rätt utfört. Detta forum speglar detta ganska bra om man läser olika trådar.
Varför är det så svårt att förstå att av alla projekt som utförs i landet så är det promille som är så pass fel att man måste göra om, det är heller inte många företag av alla som arbetar oseriöst, det finns X antal tusen hantverkare som gör X antal tusen jobb under sin livstid och någon gång, någon dag har även den mest seriöse otur/dålig dag. Precis som i vilket yrke som helst.
Vi kan ju konstatera att den seriöse hantverkaren har koll på vad som ska utföras och hur så det blir rätt enligt regler, h*n ska också kunna ha kommunikation med kunden så eventuella önskemål görs om möjligt och allt hänger på till stor del att kunden verkligen vet hur den vill ha det, vid större projekt gärna skrivna handlingar samt att kund och företag går igenom vad som är möjligt och inte. Man kan inte som kund tycka och tro att man "kommer undan" sitt eget ansvar vid ett eventuellt estetiskt "fel" eller felplacering av något för att man själv inte kommunicerat.
Ingen kan ju tex gå in i en butik och säga "jag ska laga köttfärslimpa, vad ska jag ha" och begära att personalen ska plocka fram exakt rätt grejer för att man ska få den smak på maten man förväntar sig. Man får ju då säga "och jag vill att den ska smaka mer åt XXX hållet, vad ska jag ha för krydda". Då har personalen mer info och kan hjälpa på ett helt annat sätt...ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.