Thomas59
arel skrev:
Ett fejkat fotodokument är säkert svårare att ordna än fejkat kryss i rutan på kvalitetsdokumentet, eller?

Vill man bluffa så gör man det.

Det är knappast där problemet ligger.
Det är väl just där som problemet ofta ligger, och då tänker jag på möjligheten att i efterhand avgöra om tätskiktet har korrrekt fall.

Om just foto är lösningen vet jag inte men ponera att så är fallet :). Då bör givetvis dokumentationen ske inför kund och att kunden och signerar bilden samt att båda parter får en kopia.

Att låta hantverkaren/fiman dokumentera själva utan insyn lär ju lömna fältet fritt för fuskarna.

Man kan således diskutera HUR dokumentationen ska göras men ATT det finns ett stort behov råder det inget tvivel om.
 
Det är så att genom att ge hantverkaren skyldighet att utföra en egenkontroll så ska den person som varit på plats intyga att det utförda momentet dels är gjort och efter de normer som satts av branschen. Denna bekräftelse är något som ska kunna lämnas över som kopia till beställaren så att beställaren har ett intyg. Om det inte sker så ska det krävas från företaget för jag tvivlar på att man ska behöva betala hela summan av projektet om man inte fått alla handlingar som man ska ha som kund. I de fall egenkontrollerna är felaktigt utförda så har man ju rätt att bestrida och då hänvis till falska/felaktigt utförda handlingar. Egenkontrollerna ska ju lämnas till beställare eller person utsedd av beställare innan fakturering så normalt sett så finns det ju tid att jämföra. Stämmer det inte överens så får man ju inleda en process.
Så, det kan ju vara något för lekman att tänka på när man tar in offerter, kolla upp som byggherre hur företaget redovisar egenkontroller.
Nu kanske inte alla branscher har lika "utvecklade" som el har och säkerligen inte så grundliga som jag har (har jämfört med firmor i stan) och därmed funkar väl inte den kontrolen.
Att jag själv har väldigt ingående på momenten (större jobb, inte småarbeten) är för att skydda mig själv mot luriga kunder och för att bekräfta det dolda i installationen, samma sak när det gäller att speca vad som ingår och vad man reserverar sig för i offerten. Om bara kunder kunde engagera sig mer i det än bara kolla pris så skulle marknaden funka mycket bättre. De oseriösa försvinner, de slarviga skärper sig och de 100% får mer jobb....win-win liksom.
 
Glufsglufs skrev:
Jag vet inte hur många gånger under mitt liv ute bland kunder (ca 18 år) folk har stått med tårar i ögonen efter en renovering (jag har varit i ca 1000 badrum varav 400-500 som företagare och ytterst ansvarig för elarbetena) och kundens tanke i hjärnan vid beställning av hur det skulle vara inte stämmer med verkligheten men ändå är korrekt utfört och efter beskrivning som kunden själv har skrivit under. Det är tragiskt men tyvär vanligt när kunderna inte vill/kan engagera sig i själva processen fast det förklaras för dom.
Jag är ett kontrollfreak (på gott och ont:D) så jag har förmågan att alltid trippelkolla med den som ska utföra jobbet hur det kommer att bli och förklara vad jag vill uppnå. Men vad är det som går snett när kunden skrivit under och inte engagerat sig? Har det blivit fel i kommunikationen och entreprenören/kunden inte pratat mer med varandra eller var skär det sig? Jag är ju en jobbig "jävel" som blandar mig i allt hela tiden, men om man som vanlig kund beställer en tjänst och bara förväntar sig att det ska bli bra utan inblandning så krävs det nog att entreprenören säger till om det uppstår problem eller om något är oklart. Eller var uppstår problemen?
 
A
Thomas59 skrev:
Det är väl just där som problemet ofta ligger, och då tänker jag på möjligheten att i efterhand avgöra om tätskiktet har korrrekt fall.

Om just foto är lösningen vet jag inte men ponera att så är fallet :). Då bör givetvis dokumentationen ske inför kund och att kunden och signerar bilden samt att båda parter får en kopia.

Att låta hantverkaren/fiman dokumentera själva utan insyn lär ju lömna fältet fritt för fuskarna.

Man kan således diskutera HUR dokumentationen ska göras men ATT det finns ett stort behov råder det inget tvivel om.
Men du skrev ju nyss att en fotodokumentation vara överlägset ett kryss i rutan och i stort sett skulle lösa problemet. Nu skriver du att kunden ska skriva på bilden vilket säkert skulle bli en skaplig cirkus. Ponera att en hantverkare har planerat att få färdigt badrummet på fredag. Men Gunlög 53 vägrar skriva på bilden för hon vet inte hur det ska se ut och hennes son kommer hem från Monaco först om två veckor!

Nej det var ett lite märkligt förslag minst sagt.

Det finns ett utmärkt dokument, man behöver inte krångla till det mera, men dom som bryter avtalet dom har med BKR ska varnas alternativt uteslutas.
 
mr_bygg skrev:
Jag är ett kontrollfreak (på gott och ont:D) så jag har förmågan att alltid trippelkolla med den som ska utföra jobbet hur det kommer att bli och förklara vad jag vill uppnå. Men vad är det som går snett när kunden skrivit under och inte engagerat sig? Har det blivit fel i kommunikationen och entreprenören/kunden inte pratat mer med varandra eller var skär det sig? Jag är ju en jobbig "jävel" som blandar mig i allt hela tiden, men om man som vanlig kund beställer en tjänst och bara förväntar sig att det ska bli bra utan inblandning så krävs det nog att entreprenören säger till om det uppstår problem eller om något är oklart. Eller var uppstår problemen?
Låt säga att 90% av kunderna inte har koll. De flesta blir dock nöjda med resultatet, vi säger 80% av totalen. De övriga 20% har i sitt sinne en helt klar bild om hur dom vill ha det, hälften av dom har inblick och får så som dom tänkt de andra är så totalt borta från verkligheten när det gäller att jämföra sin teori med det praktiska resultatet så det blir kaos i deras hjärna överdet minsta lilla när dom ser resultat och än värre är det när du av dessa har några få som man ringt upp och förklarat att vissa saker går inte lösa rent praktiskt utan man måste göra si och så och dom har godkänt det men sen när dom ser totalen så gråter dom för det skulle ju se ut som i visningsrummet i kakelbutiken....något som både är större och som sagt bara visar hur man kan göra.
Det är på både gott och ont att någon är på hela tiden, så länge dom inte hänger över axeln 8 timmar om dagen så är det ju ok men det underlättar som sagt när dom har en idé och sen är engagerade under projektets gång så man kan bolla idéer om hinder uppstår från grundtanken men det stora problemet är att lekman beställer och har en tanke som dom delar med sig och sen inte engagerar sig mer för dom anser helt enkelt att hantverkaren ska dels kunna läsa deras tankar samt utföra det enligt norm samtidigt.
Sen finns det ju så klart massor av hantverkare som inte kan kommunisera tillbaka också så klart så blir det "avarter" från båda sidor så är det ju jobbigt så klart.
Jag skyller krasst på ROT-avdrags systemet att det finns för mycket klåpare som hantverkare men även att det är för många kunder som inte tänkt igenom allt till 100% just bara för att det är billigare och man ska passa på. ROT är bra för att stimulera marknaden men det innebär också problem åt båda håll. Seriösa och oseriösa finns både hos hantverkare och hos kunder, den ena vill tjäna och den andra spara, taskig kombination.
 
Problemet som det ser ut idag är att kunden måste ha koll både när det gäller vad man beställer och vilket slutresultat man vill uppnå och vilka regler som gäller så man vet att arbetet utförts korrekt om man nu inte väljer att ta in en besiktningsman, vilket borde vara standard om det rör sig om ett större jobb. En duktig och oberoende besiktningsman kan snabbt reda ut om arbetet är fackmässigt utfört och kostar inte mycket jämfört med slutkostnaden.

Jag har hört så många ursäkter under vårt husbygge som är så pinsamma så man knappt vet hur man ska bemöta dem när man får dem slängda i ansiktet, trots att det är helt uppenbart att det inte är korrekt utfört (En erfaren besiktningsman konstaterade krasst att det räcker med att vara hjälpligt läskunnig för att sätta sig in i vilka regler som gäller) Så vi som har haft "turen" att känna riktiga hantverkare eller satt sig in hur det ska se ut och kunnat upptäcka alla galenskaper har i alla fall möjligheten att strida om problemen som vi drabbats av, vilket många "okunniga" aldrig märker eller förstår att det är fel.

Ts borde kolla med BKR vad som gäller och/eller ta in en certifierad besiktningsman som kan avgöra vad som eventuellt inte är OK och vilka lösningar på problemen som är OK. Det kostar inte så mycket, och visar det sig att ni kallat till en särskild besiktning där entreprenören har skuld till problemet har jag för mig att ni i alla fall kan försöka belasta entreprenören för den kostnaden.
 
Thomas59
arel skrev:
Men du skrev ju nyss att en fotodokumentation vara överlägset ett kryss i rutan och i stort sett skulle lösa problemet. Nu skriver du att kunden ska skriva på bilden vilket säkert skulle bli en skaplig cirkus. Ponera att en hantverkare har planerat att få färdigt badrummet på fredag. Men Gunlög 53 vägrar skriva på bilden för hon vet inte hur det ska se ut och hennes son kommer hem från Monaco först om två veckor!

Nej det var ett lite märkligt förslag minst sagt.

Det finns ett utmärkt dokument, man behöver inte krångla till det mera, men dom som bryter avtalet dom har med BKR ska varnas alternativt uteslutas.
Du får gärna snöa in på att jag som förslag tog upp fotodokumentatation om du tycker det är kul. Det var bara ett exempel i alla all hast och kan givetvis ha sina brister. Vad jag menade, som nog de flesta utom just du förstod, är att krysset i rutan inte betyder särskilt mycker då fallet i praktiken inte går att kontrollera efter det att ytskiktet är applicerat. Krav på kontrollerbar dokumentation borde vara ett krav.

Hantverkarna/firmorna vet ju att det inte går att kontrollera så det "kostar" liksom inget att strunta i att kolla fallet och sen bara kryssa i rutan.
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Det är så att genom att ge hantverkaren skyldighet att utföra en egenkontroll så ska den person som varit på plats intyga att det utförda momentet dels är gjort och efter de normer som satts av branschen. Denna bekräftelse är något som ska kunna lämnas över som kopia till beställaren så att beställaren har ett intyg. Om det inte sker så ska det krävas från företaget för jag tvivlar på att man ska behöva betala hela summan av projektet om man inte fått alla handlingar som man ska ha som kund. I de fall egenkontrollerna är felaktigt utförda så har man ju rätt att bestrida och då hänvis till falska/felaktigt utförda handlingar. Egenkontrollerna ska ju lämnas till beställare eller person utsedd av beställare innan fakturering så normalt sett så finns det ju tid att jämföra. Stämmer det inte överens så får man ju inleda en process.
Så, det kan ju vara något för lekman att tänka på när man tar in offerter, kolla upp som byggherre hur företaget redovisar egenkontroller.
Nu kanske inte alla branscher har lika "utvecklade" som el har och säkerligen inte så grundliga som jag har (har jämfört med firmor i stan) och därmed funkar väl inte den kontrolen.
Att jag själv har väldigt ingående på momenten (större jobb, inte småarbeten) är för att skydda mig själv mot luriga kunder och för att bekräfta det dolda i installationen, samma sak när det gäller att speca vad som ingår och vad man reserverar sig för i offerten. Om bara kunder kunde engagera sig mer i det än bara kolla pris så skulle marknaden funka mycket bättre. De oseriösa försvinner, de slarviga skärper sig och de 100% får mer jobb....win-win liksom.
Egenkontroll i all ära men hur ska kunden kunna kolla fallet när ytskiktet redan är applicerat? Här krävs en skärpning av reglerna kring hur fallet dokumenteras. Ett kryss i rutan har ju inget som helst värde.

När hörde man senast talas om en flytspacklare som frivilligt gör om en flytspackling pga att "egenkontrollen" indikerat att fallet inte var korrekt? Jag ha då ALDRIG hört talas om det.

Verkligheten är ju att hantverkarföretagen som jobbar med våtrum i de alla flesta fallen antingen struntar i att kolla fallet eller struntar i att fallet inte blev korrekt. Kunden kan inte kontrollera fallet i efterhand och uppdagas problem drar man en vals om att man ska fixa fallet med någon halvt tveksam (det säger man dock inte till kunden givetvis) metod i förvissning om att a/kunden inte riktigt vet vad som gäller b/kunden inte vågar/orkar ta striden med hantverkarföretaget.
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Låt säga att 90% av kunderna inte har koll. De flesta blir dock nöjda med resultatet, vi säger 80% av totalen. De övriga 20% har i sitt sinne en helt klar bild om hur dom vill ha det, hälften av dom har inblick och får så som dom tänkt de andra är så totalt borta från verkligheten när det gäller att jämföra sin teori med det praktiska resultatet så det blir kaos i deras hjärna överdet minsta lilla när dom ser resultat och än värre är det när du av dessa har några få som man ringt upp och förklarat att vissa saker går inte lösa rent praktiskt utan man måste göra si och så och dom har godkänt det men sen när dom ser totalen så gråter dom för det skulle ju se ut som i visningsrummet i kakelbutiken....något som både är större och som sagt bara visar hur man kan göra.
Det är på både gott och ont att någon är på hela tiden, så länge dom inte hänger över axeln 8 timmar om dagen så är det ju ok men det underlättar som sagt när dom har en idé och sen är engagerade under projektets gång så man kan bolla idéer om hinder uppstår från grundtanken men det stora problemet är att lekman beställer och har en tanke som dom delar med sig och sen inte engagerar sig mer för dom anser helt enkelt att hantverkaren ska dels kunna läsa deras tankar samt utföra det enligt norm samtidigt.
Sen finns det ju så klart massor av hantverkare som inte kan kommunisera tillbaka också så klart så blir det "avarter" från båda sidor så är det ju jobbigt så klart.
Jag skyller krasst på ROT-avdrags systemet att det finns för mycket klåpare som hantverkare men även att det är för många kunder som inte tänkt igenom allt till 100% just bara för att det är billigare och man ska passa på. ROT är bra för att stimulera marknaden men det innebär också problem åt båda håll. Seriösa och oseriösa finns både hos hantverkare och hos kunder, den ena vill tjäna och den andra spara, taskig kombination.
Men om man jobbar mot en marknad som ser ut som du GG beskriver (vilket säkert är en hyfsat rättvisande beskrivning) borde man kanske ta sig en funderare kring hur man som företagare hanterar kunden vad gäller att kommunicera slutresultatet.

Att skylla på att kunden är oinsatt - ointresserad - orealistiskt och därför i praktiken får skylla sig själv är ju att underkänna sin egen kompetens vad gäller att hantera kundrelationer.

Att 20% av hantverkarkunderna får en lösning som inte överensstämmer med den bild dom själva har av slutresultatet är ju skrämmande. Jag förstår att siffrorna är en uppskattning men vilken annan bransch skulle acceptera detta och också påstå att kunderna får skylla sig själva vilket är den allt igenom vanligaste åsikten bland hantverkare?

ROT-avdraget har säkert lockat till sig klåpare men att skylla problemet i stort på ROT är knappast en rättvisande bild. Problemet med klåparna har funnits i alla tider.
 
Så var vi där igen Thomas läs GG inlägg igen på rätt sätt, Jag förstår vad han menar i alla fall.
Sen en fråga vilken branch har 100 % nöjda kunder ?
Jag tror att det är så här har man haft oturen att ha klåpare hemma vilka en del har haft (bildbevis tex i vissa trådar) Så drar man hela yrkeskåren över en kam
Har man haft bra firmor (säkert minst 95 % av alla) så bryr man sig inte o förstår inte alla som vrålar att man skall ha advokat utbildning för att beställa samt utföra byggjobb
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Har man haft bra firmor (säkert minst 95 % av alla) så bryr man sig inte o förstår inte alla som vrålar att man skall ha advokat utbildning för att beställa samt utföra byggjobb
Mvh Tille
Vilka är alla som vrålar om att man ska vara jurist för att beställa och utföra byggjobb?
 
Redigerat:
Thomas59
tille1 skrev:
Så var vi där igen Thomas läs GG inlägg igen på rätt sätt, Jag förstår vad han menar i alla fall.
Sen en fråga vilken branch har 100 % nöjda kunder ?
Jag tror att det är så här har man haft oturen att ha klåpare hemma vilka en del har haft (bildbevis tex i vissa trådar) Så drar man hela yrkeskåren över en kam
Har man haft bra firmor (säkert minst 95 % av alla) så bryr man sig inte o förstår inte alla som vrålar att man skall ha advokat utbildning för att beställa samt utföra byggjobb
Mvh Tille
Vi är där igen beroende på att många ha problem med sina hantverkare. Detta är ju ett faktum och inser man inte det kanske man ska ta reda på lite hur det ser ut i verkligheten. Det är ingen som drar en hel yrkeskår över en kam då ingen påstått att ALLA har problem. Det finns både bra och dåliga företagare och dom som är bra är alldeles säkert i majoritet.

Det är för övrigt den vanligaste invändningen (från hantverkare här på byggahus) att man drar alla hantverkare över en kam vilket är lite mäkligt mht att ingen någonsin påstått det.

Det finns ingen bransch som har 100% nöjda kunder men att andra också gör fel är väl inget försvar.

Jag förstår vad GG menar men tycker att man som företagare har ett ansvar som sträcker sig längre än till att tycka att kunderna i stort sett får skylla sig själva och ja, det är i princip nödvändigt att ha mycket djupgående kunskaper, och erfarenhet, av såväl byggtekniska frågor som juridik om man inte helt ska hamna i händerna på hantverkarna.

Åter till TS problem så kan man väl konstatera att problemet aldrig skulle ha uppstått om hantverkarna följt branscheglerna och i tillägg haft nödvändig kompetens. Det kan vi väl vara överens om.

Att branschorganisationerna inte reglerat frågan om hur backjobb ska hanteras utan överlåtit frågan åt tillverkarna av tätskikt är väl också en brist.

TS betalar dock för ett fullgott arbete och bör inte nöja sig med mindre. Att ta bort plattor och tätskikt för att spackla upp fall är dels i huvudsak en kosmetisk lösning och dels kan ingen garantera att tätskiktet är intakt. Frågan huruvida fallet i övrigt är korrekt kvarstår ju också och går inte att besvara i efterhand.

Visst kan en lösning som hantverkaren/firman föreslagit vara en praktiskt/ekonomisk lösning FÖR företaget men jag skulle i så fall kräva ett rejält prisavdrag om jag nu alls skulle godkänna det. TS borde nog ta hjälp av en expert på plats för att bedöma rimligheten i förslaget.
 
Redigerat:
A
Thomas59 skrev:
Egenkontroll i all ära men hur ska kunden kunna kolla fallet när ytskiktet redan är applicerat? Här krävs en skärpning av reglerna kring hur fallet dokumenteras. Ett kryss i rutan har ju inget som helst värde.

När hörde man senast talas om en flytspacklare som frivilligt gör om en flytspackling pga att "egenkontrollen" indikerat att fallet inte var korrekt? Jag ha då ALDRIG hört talas om det.

Verkligheten är ju att hantverkarföretagen som jobbar med våtrum i de alla flesta fallen antingen struntar i att kolla fallet eller struntar i att fallet inte blev korrekt. Kunden kan inte kontrollera fallet i efterhand och uppdagas problem drar man en vals om att man ska fixa fallet med någon halvt tveksam (det säger man dock inte till kunden givetvis) metod i förvissning om att a/kunden inte riktigt vet vad som gäller b/kunden inte vågar/orkar ta striden med hantverkarföretaget.
Nej du har knappast underlag för det du påstår, påhittat trams som skapar en hetsig debatt bara.
Det är väl klart att ingen seriös hantverkare lämnar ett bristande fall. En seriös hantverkare kontrollerar fallet och är det inte korrekt spacklar han/ hon till det så det blir korrekt.
Dom flesta fotodokumenterar även fallet.
Det handlar om att få bort klåparna från branschen, det kan man göra med att utesluta dom från bkr tex.
Som sagt, ett kryss med underskrift ska räcka. Det fungerar ju överallt annars.
 
A
Kan du inte lägga ut några bilder fluxor?
 
A
Är det fyra stycken 10x10 plattor som ej har korrekt fall? Var är det någonstans i rummet?
Du nöjer dig inte med en kraftig reducering av priset?
Det verkar kunna bli ett väldigt riskfyllt arbete men med dagens duksystem är det kanske lättare. Lättast och billigast är det naturligtvis att göra rätt från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.