Thomas59
Visst är det så GG men rimligen har hantverkaren ett (mycket) stort ansvar att kommunicera hur slutresultatet kommer att bli och vilka problem som kan uppstå på vägen. Hantverkaren vet ju från tidigare jobb ungefär vad som kan gå fel och bör självmant kunna ta initiativ till dialog.

Tyvärr har väl inte alla hantverkare den förmågan och då kan det gå väldigt fel.

Du har nog också rätt i att de alla flesta jobb blir korrekt utförda men gissningsvis är mörkertalet rätt stort. För varje "problemtråd" som startas på Byggahus.se finns det säkert ytterligare ett antal dåligt genomförda jobb som aldrig kommmer i dagen. Dels för att kunden inte inser/förstår att utförandet är felaktigt och dels för att kunden inte orkar bråka.

Några siffror på fusk och inkompetens lär vi aldrig få fram. Att bygg- och hantverkarbranschen dras med problem i form av fusk, ineffektivitet och i vissa fall inkompetens bör dock stå utom allt tvivel då branschen figurerat i mängder av mindre smickrande undersökningar.
 
Fluxor skrev:
Så länge de garanterar att det ska vara tätt samt att de dokumenterat att de utfört denna åtgärd så bör det väl vara ok sett till garanti?
...om de inte går omkull......
 
Byggis1976 skrev:
...om de inte går omkull......
Precis. Och då bör mitt försäkringsbolag träda in. Om de godkänner arbetet. Korrekt?
 
...jo, om de godkänner det skriftligen så bör de ju göra det.
 
Mikael_L
Varför har arel blivit "banned" ?

Eller är det hemligt?
 
Ja, är det för det han skrivit i den här tråden kan ni stryka mitt konto direkt...
 
Ett känt forumtroll som ständigt envisas med att komma tillbaka
 
Bara en tanke...

Man läser trådar med "dåligt fall" lite då och då... men om nu det är svårt för lejda/betalda folk att få till fallet, kanske problemet är att det är svårt att göra det, varför kan man då inte öka på fallet från början, flytspackla lite mer fall än nödvändigt (nödvändigt för "säker vatten") för att minska risken för bakfall.
I många nya badrum har man ändå inte många möbler på golvet, så lite mer fall bör inte påverka, och jag tror att det ska till mycket fall för att människan ska störa sig på det...

Vad tycker/tror ni?
 
Thomas59
JOW skrev:
Bara en tanke...

Man läser trådar med "dåligt fall" lite då och då... men om nu det är svårt för lejda/betalda folk att få till fallet, kanske problemet är att det är svårt att göra det, varför kan man då inte öka på fallet från början, flytspackla lite mer fall än nödvändigt (nödvändigt för "säker vatten") för att minska risken för bakfall.
I många nya badrum har man ändå inte många möbler på golvet, så lite mer fall bör inte påverka, och jag tror att det ska till mycket fall för att människan ska störa sig på det...

Vad tycker/tror ni?
Ja man kan ju undra varför det gått troll i flytspackling av fall. Har faktiskt ingen vettig förklaring/gissning. Det är ju faktiskt inte särskilt svårt om man lär sig tekniken och misslyckas man finns det både snabba och enkla lösningar för att korrigera fallet INNAN man appliceraar tätskiktet.

Någon får gärna berätta.
 
Ett problem är väl att om detta skulle gå till domstol så skulle de kunna döma till företagets fördel då kostnaden för att rätta till felet genom att göra om hela badrummet är för stort gentemot det fel som det faktiskt är, felet är ju ändå mest kosmetiskt då det inte ligger någon fara för fuktskada då tätskiktet står emot vatten.

Med det i huvudet hade jag antingen levt med problemet eller låtit de göra ett bättre fall med fix så man får mindre vatten stående just där, det vatten som kommer ligga kvar under plattorna där är inget stort problem.
Jag skulle iaf inte vilja att de bröt tätskiktet för att korrigera detta även om det ska vara OK med dagens dukskikt.
För företaget har använt ett tätskikt som är dukbaserat hoppas jag?
 
Bezt skrev:
...
För företaget har använt ett tätskikt som är dukbaserat hoppas jag?
Ja, Kiiltos KeraSafe-duk sitter det på väggar och golv.

Angående fler bilder så nöjer vi oss för tillfället med den i den andra tråden :)
 
Bezt skrev:
Ett problem är väl att om detta skulle gå till domstol så skulle de kunna döma till företagets fördel då kostnaden för att rätta till felet genom att göra om hela badrummet är för stort gentemot det fel som det faktiskt är, felet är ju ändå mest kosmetiskt då det inte ligger någon fara för fuktskada då tätskiktet står emot vatten.
Mmm...jag försökte få fram det mer i början av tråden men det blev ändå en tråd med över 70 inlägg.
 
Thomas Lundquist
Fluxor skrev:
Ja, Kiiltos KeraSafe-duk sitter det på väggar och golv.

Angående fler bilder så nöjer vi oss för tillfället med den i den andra tråden :)
Hade du någon typ av avtal? Och i sådana fall, står det där att det ska utföras enligt BKR-s branschregler?
 
Thomas Lundquist skrev:
Hade du någon typ av avtal? Och i sådana fall, står det där att det ska utföras enligt BKR-s branschregler?
Nej, inget sådant.
 
Plattsättaren var här imorse. Han hade arbetsledaren med sig som instruerade hur man startade Dremeln. Sedan fick plattsättaren klara sig själv.
Han plockade på ett par timmar upp 33 plattor (10x10cm) och lyckades slå en flisa ur två (som han tydligen tänker lämna). Sedan applicerade han tätningsmassa ovanpå gummimattan som lades förra gången de var här. Jag väntar tills massan härdat och slänger på mitt ultimata långpass (ja, jag vet att det är kort!) och ser att bubblan ligger inom strecken! Jag har fått indikationer på att de ska fixa (höhö) fallet med fix! Är det godkänt med fall i fix enligt gällande regler?


Jag tycker inte att fallet är särskilt stort. I bilden med foten så pekar passets vänstra sida mot golvbrunnen (ca 60cm bort).
 
  • DSC01773.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.