17 787 läst · 46 svar
18k läst
46 svar
Hantverkare vill häva avtal
Sida 1 av 4
Hej,
jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har anlitat ett företag för att genomföra en badrumsrenovering. Renovering ska dra igång andra veckan i juli. Nu vill bolaget pausa den planerade renoveringen och ta upp den vid ett senare tillfälle. Anledningen till detta är för att flera av hantverkarna är från Ukraina och behöver åka hem och ta hand om sina familjer, dvs bolaget saknar helt plötsligt personal. Vad gäller här? Vi har skrivit papper. Kan bolaget pausa/häva avtalet? Vilka rättigheter har jag som konsument i detta fall? Jag har inte gjort några inköp eller haft några kostnader än så länge.
jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har anlitat ett företag för att genomföra en badrumsrenovering. Renovering ska dra igång andra veckan i juli. Nu vill bolaget pausa den planerade renoveringen och ta upp den vid ett senare tillfälle. Anledningen till detta är för att flera av hantverkarna är från Ukraina och behöver åka hem och ta hand om sina familjer, dvs bolaget saknar helt plötsligt personal. Vad gäller här? Vi har skrivit papper. Kan bolaget pausa/häva avtalet? Vilka rättigheter har jag som konsument i detta fall? Jag har inte gjort några inköp eller haft några kostnader än så länge.
startdatum andra veckan i avtalet. kan kolla upp exakt datum om det är av intresse. Arbetet ska hålla på under 4 veckor. Vid försening utgår vite. Betalning utgår efter avslutet arbete och alla dokument, våtrumscert osv är överlämnande. Vi har använt oss av Hantverkarformuläret 2017. Behöver du någon mer info?
Nu tänkte jag i första hand kanske inte på skadestånd. Men eftersom detta är (av förklarliga skäl) en ganska unik situation så vore det intressant att vet vad som gäller här.Rickard. skrev:
Principiellt så har ni skrivit avtal med företaget & inte dess personal.
Om företaget är svenskt så kan ni inte förutsättas veta att personalen är icke-svensk.
Sen är det ju tufft om hela deras personal går (oavsett anledning), och då skulle jag tänka mig för.
Om företaget är svenskt så kan ni inte förutsättas veta att personalen är icke-svensk.
Sen är det ju tufft om hela deras personal går (oavsett anledning), och då skulle jag tänka mig för.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 379 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 379 inlägg
Har svårt att föreställa mig att det finns prejudikat på ämnet så det är ju svårt att veta vad som skulle hända men jag tycker inte det är läge att göra ett, hade ju varit en annan sak om du faktiskt förlorat något. Force majeure är väl rätt oprövat både i om det faktiskt behöver förhandlas med eller om det alltid bör gälla och exakt vad det innebär.P Primus70 skrev:
Problemet jag ser med att försöka tvinga dom är att lösningarna jag ser för företaget inte är positiva för dig, har dom inga anställda kvar så finns inga bra lösningar.
En annan aspekt är ju kvalitén på arbetet om inte ordinarie personal kan vara närvarande om företaget istället löser det med att hyra in okänd personal eller att man helt enkelt löser det med tidspress och med övertid.
Finns mycket i ett badrum som kan gå fel och bli mindre bra som kan ställa till rejäla problem.
Finns mycket i ett badrum som kan gå fel och bli mindre bra som kan ställa till rejäla problem.
Blev nyfiken och läste avtaletP Primus70 skrev:startdatum andra veckan i avtalet. kan kolla upp exakt datum om det är av intresse. Arbetet ska hålla på under 4 veckor. Vid försening utgår vite. Betalning utgår efter avslutet arbete och alla dokument, våtrumscert osv är överlämnande. Vi har använt oss av Hantverkarformuläret 2017. Behöver du någon mer info?
Så här står det i §7 i avtalet
Alla domstolar kommer att bedömma att kriget är "utanför hantverkarens kontroll". Och hantverkaren verkar ju ha meddelat så fort som möjligt efter att denne blivit medveten om arbetsstyrkans frånvaro, samt i god tid före start. Så att du skulle inte få någon form av skadestånd i rätten. Så ditt bästa tips är att prata med hantverkaren som ändå ärligt meddelar problemet i god tid. Fråga om hen har några branchkollegor som denne kan rekommendera som kan utföra jobbet snabbare som hen har förtroende.Hantverkaren har rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om hantverkaren hindras att
färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hantverkarens
kontroll som hantverkaren inte skäligen kunde ha förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt
att hantverkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan.
Part ska utan dröjsmål underrätta motparten om förhållande som parten insett eller borde ha insett
skulle medföra försening. Om part underlåter att lämna sådan underrättelse, får parten inte åberopa
förhållandet annat än om motparten insett eller borde ha insett detsamma.
Länk till mallen för avtalet ifall någon mer är intresserad
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/06/hantverkarformularet_17.pdf
Men skämtar du. Skjut fram renoveringen eller anlita nån annan.P Primus70 skrev:Hej,
Nej, jag skämtar inte. Det är till exempel en av de punkterna jag funderar över. Kan jag anlita någon annan eller gör jag mig skyldig till avtalsbrott då? Det finns trots allt påskrivna papper. Bara för att förtydliga för alla som läser. Jag är inte ute efter att kräva skadestånd!! Dock är detta en unik situation så jag behöver hjälp med hur man bör agera/tänka i detta fall.
Prata med hantverkaren. Även du bör kunna häva och ta annan i detta läge. Jag tror det är full förståelse för att du vill veta när renovering ska skeP Primus70 skrev:Nej, jag skämtar inte. Det är till exempel en av de punkterna jag funderar över. Kan jag anlita någon annan eller gör jag mig skyldig till avtalsbrott då? Det finns trots allt påskrivna papper. Bara för att förtydliga för alla som läser. Jag är inte ute efter att kräva skadestånd!! Dock är detta en unik situation så jag behöver hjälp med hur man bör agera/tänka i detta fall.