Vilket brott klassas detta som, bedrägeri/utpressning?

-

Jag anlitar en firma som skall renovera mitt badrum; jag ser mitt badrum bli klart 70% och chefen tjatar på mig att betala för hela badrummet. Jag är tydlig med att jag inte vill betala förens hela badrummet är klart och besiktigad.

Men för att de skulle kunna dra rot, tjatade ännu mer, så var det viktigt att hinna betala. Jag betalar hela beloppet motstridit och efter någon vecka så kommer fler fakturor på sådant som inte är klart eller felaktigt utfört. Jag bestrider de andra fakturorna och vill gå igenom. Det vill inte företaget.

Jag ställer frågan till en av de anställda som renoverar badrummet, varför de inte tagit dit elektrikern som skall färdigställa badkar etc. men får till svar att "Säg inget till chefen, men han har sagt till oss att INTE färdigställa badrummet innan du betalat de andra fakturorna.

Då har jag redan betalat för HELA badrummet. De försöker alltså tvinga mig till att betala fler fakturor, som inte är korrekta och som jag har bestridit, innan de ens tänker slutföra badrummet som jag redan betalat 100% för.

Detta måste vara ett brott; vilket?

Vidare så visade det sig att bygget skulle stanna av då de fuskat med ALLT och jag fick nedslag med över 40punkter inkl tätskikt och feldragen el.

Vad dumt att du betalade då. :( Du fårdra det till tingsrätten som civilrättsligt mål.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad heter företaget?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tråkig sits... Här finns ganska bra information https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

Tänk också på att ta all dialog per e-post eller brev!
Om något sägs muntligt, maila efteråt och fråga att du uppfattade det rätt så du får svar på det skriftligt också.
Undvik telefonsamtal, men om du har dem skriv ner exakt tid och datum, samt de punkter som diskuterades och beslut. Sammanfatta i ett epost meddelande efteråt till personen du pratade med.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Klassiskt bedrägeriupplägg.

Det är ganska vanligt att en hederlig företagare som av någon aning misstänker att han har råkat ut för en kund som aldrig tänker betala gör arbetet färdigt till 70-80% och tar betalt för det redan utförda arbetet och sedan gör resten.
Fast då gäller det att det redan utförda arbetet är ordentligt gjort och att betalningen klart och tydligt är endast för den utförda delen av arbetet. Allt klart och tydligt redovisat med timmar och materiainköpskostnad utan konstiga tillägg.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Stor risk att företaget sätts i konkurs och att ett civilrättsligt anspråk kammar noll. Håller man på så där så har man nog inga ambitioner att driva en långsiktig näringsverksamhet. Eller så befinner de sig redan i ekonomisk knipa och försöker rädda sig själva med fusk.

Jag hade låtit polisen avgöra om det är straffbart. Då kanske man kan komma åt personerna bakom det istället för att företaget upplöses och de går fria. Försök även hitta andra som blivit bedragna, om det inte är en engångsföreteelse ökar chansen att få det utrett. Därför är det viktigt att öppet skriva vilket företag det rör sig om, så andra utsatta kan hitta hit.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fy fan. Såna där figurer förstör marknaden för oss allihop. Rätt skall vara rätt. Får det inte vara så skall man inte varken beställa eller bygga.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter lite som detta företags modus operandi:

[länk]
Gäller det renovera.nu i detta fallet också?
Jag hade isf en riktigt dålig upplevelse med dem 2019. Fick dem rekommenderade till mig av ett par bekanta samt så hade de goda omdömen.
Badrummsbygget var verkligen under all kritik. Även jag som lekman kunde se att de gjorde ett antal fel under arbetets gång vilket även bekräftades av besiktningsman.

Det ledde till en riktigt utdragen process av bråk, stök och tillslut hot från min sida. Dock blev slutresultatet ok och jag fick en rätt ordentlig rabatt på arbetet när jag fick tag på rätt person inom bolaget. Fick dock säkert lägga ner en arbetsvecka på eländet.
Kan även tilläggas att den initiala projektledaren garanterat söp rätt hårt baserat på beteende och uppsyn.

Ja, bedrägeri är väl brottstiteln.

Aldrig under inga omständigheter betala för något som inte är klart och godkänt. Ha också koll på vad som står i kontraktet.

Och säg till hantverkarna att du redan betalt totalbeloppet så kanske deras samvete slutför lite extra

Krilleman
N Niclas Andersson9 skrev:
Jag anlitar en firma som skall renovera mitt badrum; jag ser mitt badrum bli klart 70% och chefen tjatar på mig att betala för hela badrummet. Jag är tydlig med att jag inte vill betala förens hela badrummet är klart och besiktigad.
Hej och välkommen till forumet på Byggahus.se @Niclas Andersson9 👍👍👍

Aj aj aj, du har betalat för hela badrummet innan färdigställning.
En fälla som man aldrig skall gå i!!

Trots att det låter hårt, kan detta alltid hjälpa någon i framtiden som läser detta.

Vad har du avtalat med din entreprenör?
Vad står det ordagrant i avtalet mellan er?
Upprättades det ett sådant innan arbetet startade?
För ett skriftligt avtal skall alltid skrivas för ett dessa arbeten!

Läs mer här:
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
Konsumentverket logo med texten "Konsumentverket • KO" på en blå bakgrund.

För det är det enda påtryckningsmedel du har som kund för att dom ska färdigställa när företagaren strular till det som du själv märk nu den hårda vägen.

Betala enligt lyftplan, var efter vissa delmoment är klara, om det är en större renovering.
Är det en mindre renovering, skulle jag välja bort företag som vill ha förskottsbetalning. Du ska inte agera bank åt företagaren. Betala när det är färdigställt.

En bra sak att ta med vid kontraktsskrivning så det finns med i skrift hur det är tänkt att kostnadsregleras var efter företagaren jobbar på. Eller tex: Betalning sker till fullo efter godkänd slutbesiktning.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.